FZR Ventiler

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Ett inte så oväntat problem har dykit upp, uppenbarat sig.
Insugsventilerna har satt sig, ventilspelen är väldigt små.
:mad:

Renovering för 7-8 tusen suger. En FZR100 från 87 är inte riktigt värd det.
Men håller en ventiljustering 1000 mil, så räcker det i nästan 3 år för mig.
Håller en justering bara 200 mil, då ställer jag in lackeringen också.

Nå vad tror ni? :va
Peter Andersson har erfarenhet.

Har inte ventilerna totalt sagt upp sig och passerat någon sträckgräns håller en ventiljustering lätt 1000mil.

Hur många gånger och hur mycket har du justerat dem innan?

Hur långt har motorn gått?

En justering håller ca 500 mil, om man inte shimsar om. Är den redan omshimsad börjar det bli jobbigt.

Min motor (-91) var omshimsad och hade gått drygt 6000 mil, och det blev byte av motor. Köpte en 98'as Thunderacemotor och smällde i. 9 loppor gick det på..

Mats757 skrev:
Ett inte så oväntat problem har dykit upp, uppenbarat sig.
Insugsventilerna har satt sig, ventilspelen är väldigt små.
:mad:

Renovering för 7-8 tusen suger. En FZR100 från 87 är inte riktigt värd det.
Men håller en ventiljustering 1000 mil, så räcker det i nästan 3 år för mig.
Håller en justering bara 200 mil, då ställer jag in lackeringen också.

Nå vad tror ni? :va
Peter Andersson har erfarenhet.

Nja 1000 mil kan du glömma
snarare 2-300
om den nu inte redan har blivit shimsad ett antal gånger
det ser man på vilka shims som redan ligger där
jag kommer inte ihåg vilken range dom ska ligga på
men att glutta på avgasshimsen brukar ge en vägledning om vart dom ska ligga på

Shimsa nergångna ventiler = försäljningstrick Eller nödåtgärd på slutet av säsong

Jag har blivit tillsagd av massa insatt folk att var 600:e mil är bra att ställa ventilerna. Jag har ju en FZR 600...

andersson turbo skrev:
Nja 1000 mil kan du glömma
snarare 2-300
Shimsa nergångna ventiler = försäljningstrick Eller nödåtgärd på slutet av säsong

Synd, det var inte det svaret jag ville höra. Men men, livet är hårt.
:gråta
Hojen har gått 7000 mil, enligt mäteren...
Varav 400 mil med mig. Tidigare historia vet jag ingenting om. Mer än att den är betydligt höjd bak, Öhlinare, och växlad för max 240 km/h och rejält slitna fotpinnar. SÅ troligtvis har den gått många varv på Karlskoga.

Dock är jag ganska förjust i hojen, så kanske kanske blir det en renovering ändå.

andersson turbo skrev:

När vet man att ventilerna är nergångna då? När ventilspelen plötsligt blir ingenting...?

Anders Brink

Har skrivit följande://
Alla sporthojar som körs i ett flåshurtigt tempo kommer att slå in ventiltallrikarna i ventilsäten förr eller senare - det är därför man ska justera ventilerna med jämna intervaller. Dvs en smärre ventiljustering efter 2000 är inget fel utan helt normalt. Däremot en STOR ventiljustering >= 0.15 mm i ett 2000 milaintervall - är mindre bra, det tyder på att styrningarna eller ventilfjädrarna börjar ta slut så att ventilen vobblar ner på sätet och slits när den centreras av fjädertrycket och/eller att ventilen stutsar pga av klena/dåliga ventilfjädrar.//

Fråga angående detta. Håller ventilen efter en slipning?
Att man gör så med bilventiler och lite grövre grejer är inget nytt, men hur är det med knappnålsstora ventiler?
OCH, är det ventilen eller sätet som har gett sig?

Att tillverka nya ventilstyrningar ser jag inte som något större problem, Kompisen har en mira fräs. Bara att beställa hem en spindel som passar åt honom. Om det även går att slipa ventilerna och få det att hålla. Då blir inte slutnota så himla dyr. I värsta fall köpa nya insugsventiler , ca 3000:-
:tummenupp

Att köpa beg är inte något vettigt alternativ tycker jag. Man vet ju aldrig hur lurad man blir.

Mats757 skrev:
Har skrivit följande://
Alla sporthojar som körs i ett flåshurtigt tempo kommer att slå in ventiltallrikarna i ventilsäten förr eller senare - det är därför man ska justera ventilerna med jämna intervaller. Dvs en smärre ventiljustering efter 2000 är inget fel utan helt normalt. Däremot en STOR ventiljustering >= 0.15 mm i ett 2000 milaintervall - är mindre bra, det tyder på att styrningarna eller ventilfjädrarna börjar ta slut så att ventilen vobblar ner på sätet och slits när den centreras av fjädertrycket och/eller att ventilen stutsar pga av klena/dåliga ventilfjädrar.//

Fråga angående detta. Håller ventilen efter en slipning?
Att man gör så med bilventiler och lite grövre grejer är inget nytt, men hur är det med knappnålsstora ventiler?

Att tillverka nya ventilstyrningar ser jag inte som något större problem, Kompisen har en mira fräs. Bara att beställa hem en spindel som passar åt honom. Om det även går att slipa ventilerna och få det att hålla. Då blir inte slutnota så himla dyr. I värsta fall köpa nya insugsventiler , ca 3000:-
:tummenupp

Att köpa beg är inte något vettigt alternativ tycker jag. Man vet ju aldrig hur lurad man blir.

Varför skulle beggat va ett dåligt alternativ , man har ju all möjlighet att inspektera ventilerna på en lös topp
är dom fina så är dom

Att byta styrningar i en topp är inte helt smärtfritt då en del maskinjobb så som brotshning av aluminiumgodset i krympning samt honas på plats
Lite pyssel och inte helgratis
Vet inte vad en spindel (4mm skaft) till miran kostar men är rätt säker på att dom är rätt dyra dom med

12 nya insugsventiler a 300-400 kr styck = 3600-4800
samt sätesfräsning 80-120 kr per säte = 1000-1500
å detta bara för insugarna, gör man allt detta så ger man väl även dra över avgasarna lite på samma gång ( dessa går sällan ner sig dock)

Kanske nya ventiltätningar för 50 kr st x 20st då

Jag vill inte va glädjedödare men jag har varit där ALLT för ofta

Mats757 skrev:
...
...
Jag tillför nog inte något, snarare lite hi-jack. TRX:en har rykte om att ha "mjuka ventilsäten" (Det är väl samma era som FZR:en?) på tidiga 96:or. När min topp plockades ner konstaterades att två ventiler var så nedslitna att de inte gick att fräscha upp, MEN sätena ska visst ha sett helt OK ut. Jag har inte sett det själv, men litar på killen som plockade ned toppen till 100%. Fick sen oxå höra att det skulle skilja sig på artikelnummer på insugsventilerna, och att det verkar som Yamaha ändrade ventilerna efter '96. Isf verkar det väl relativt troligt att det är samma med FZR:en (också 5 ventilstopp?)?

HansJ skrev:
Jag tillför nog inte något, snarare lite hi-jack. TRX:en har rykte om att ha "mjuka ventilsäten" (Det är väl samma era som FZR:en?) på tidiga 96:or. När min topp plockades ner konstaterades att två ventiler var så nedslitna att de inte gick att fräscha upp, MEN sätena ska visst ha sett helt OK ut. Jag har inte sett det själv, men litar på killen som plockade ned toppen till 100%. Fick sen oxå höra att det skulle skilja sig på artikelnummer på insugsventilerna, och att det verkar som Yamaha ändrade ventilerna efter '96. Isf verkar det väl relativt troligt att det är samma med FZR:en (också 5 ventilstopp?)?

Det är inte sätena som ger sig utan ventilen Den ska tydligen börja likna en "Kantarell"...

När det inte går att hitta tillräckligt små shims så är det slutjusterat...

UltraMarine skrev:
Det är inte sätena som ger sig utan ventilen Den ska tydligen börja likna en "Kantarell"...

När det inte går att hitta tillräckligt små shims så är det slutjusterat...
Jupp, vewrkar stämma, kollade med handlarn, och det finns ett ersättningsnummer, dvs det har kommit en uppdatering av ventilerna!

andersson turbo skrev:
Varför skulle beggat va ett dåligt alternativ , man har ju all möjlighet att inspektera ventilerna på en lös topp
är dom fina så är dom

Att byta styrningar i en topp är inte helt smärtfritt då en del maskinjobb så som brotshning av aluminiumgodset i krympning samt honas på plats
Lite pyssel och inte helgratis
Vet inte vad en spindel (4mm skaft) till miran kostar men är rätt säker på att dom är rätt dyra dom med

12 nya insugsventiler a 300-400 kr styck = 3600-4800
samt sätesfräsning 80-120 kr per säte = 1000-1500
å detta bara för insugarna, gör man allt detta så ger man väl även dra över avgasarna lite på samma gång ( dessa går sällan ner sig dock)

Kanske nya ventiltätningar för 50 kr st x 20st då

Jag vill inte va glädjedödare men jag har varit där ALLT för ofta

OM beg ventiler är i bra kondition, hur ska man veta hur länge till dom orkar med? Jag har något vagt minne kvar från skolan att kolhalten kan brännas ur genom för hög värme. En process som kräver en viss mängd värme i kombination med tid. OM det är ett sådant fenomen med ventilerna, så kanske man står där snart igen.
Min lokala Yamaha handlare ska "bara" ha 240 kr/st för In ventilerna.

5,0 mm ventilskaft kräver troligtvis en hårdmetall spindel till "Miran" 800 kr.

Maskinbearbetningen förövrigt med fräsning, brotchning osv är inget problem.

Mats757 skrev:
Håller ventilen efter en slipning?
...<snip>
Bara att beställa hem en spindel som passar åt honom.

Vanliga rostfria/vanliga insugare är inte speciella på något sätt, de har samma hårdhet rakt igenom. Det är bara vissa av titanventilerna (på t.ex. Motarder) som är ytbehandlade. Men t.ex. Black Diamond-ventiler har skaften behandlade men ventiltätningytan är obehandlad/slipad.

Sätet klarar sig nästan alltid. Det är vanligtvis ventilen som slits ned (pga av styrningar eller studs). Ett spindelhuvud som klarar små ventilstorlekar till en MIRA-fräs kostar 8000. En X-variant (hårdmetall) av styrspindeln/pinnen kostar 1200.

andersbrink skrev:
Sätet klarar sig nästan alltid. Det är vanligtvis ventilen som slits ned (pga av styrningar eller studs). Ett spindelhuvud som klarar små ventilstorlekar till en MIRA-fräs kostar 8000. En X-variant (hårdmetall) av styrspindeln/pinnen kostar 1200.

Ja just ja, Man borde nog kolla med fräsaren först, att han har en tillräckligt liten fräs som går ner i hålen.
Tack för det tipset. :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...