FZR 600 -90 Motoroljenivå/växellådsolja

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Har en FZR 600 -90, vill veta från nån som kan/har instruktionsbok om motoroljenivån i siktglaset ska vara mellan min och max nivå när motorn är igång eller avstängd, har fått flera olika uppgifter och skulle vara tacksam för ett svar!

Växellådan, finns det något separat oljesystem till den eller är det integrerat med mototoljan? om det finns växellådsolja, hur kollar man det och var??

Vill gärna kolla så att allt står rätt till och ber därför av hjälp av er som kan (har inte fått kortet än och har precis skaffat min 1:a hoj!)

Tacksam för snabba svar, Berra

Berra_83 skrev:
Har en FZR 600 -90, vill veta från nån som kan/har instruktionsbok om motoroljenivån i siktglaset ska vara mellan min och max nivå när motorn är igång eller avstängd, har fått flera olika uppgifter och skulle vara tacksam för ett svar!

Växellådan, finns det något separat oljesystem till den eller är det integrerat med mototoljan? om det finns växellådsolja, hur kollar man det och var??

Vill gärna kolla så att allt står rätt till och ber därför av hjälp av er som kan (har inte fått kortet än och har precis skaffat min 1:a hoj!)

Tacksam för snabba svar, Berra

jag har en 91a, du ska alltid kolla med motorn avstängd och i upprätt läge, motorolja och vxl olja är samma, du kollar det i siktglaset på höger sida.

Olja..

Tack! va fint, ytterligare ett rätt! då vet jag, hade hört att motorn skulle vara igång (knas) men då vet jag, då ska jag byta olja/fylla på, vilken kvalitet ska det vara?? mineral eller syntet och vilket viskositet 10-30?? om jag byter hur mycket ska jag slå i då??
Tack för ditt snabba svar! //Berra

Om ingen annan hinner före så ska jag kolla upp det sedan i boken.
Återkommer senare.
//Tobbe

Har inte boken kvar, men HAR FÖR MIG att när jag bytte var det någonstans mellan pekfingret och lilltån 2,5 liter som skulle i vid byte av olja OCH filter.

Hojen var en FZR600 - 92. Samma motor.

Edit: Inte SAMMA motor givetvis, men självklart en motor av samma typ.

/O. Rdpolisen

Last edited:
Kom ihåg att hojen måste stå helt plant när du kollar oljenivån, som sagt var.

Sitter här med Haynes servicemanual framför mig, när du byter olja OCH filter ska du hälla i 2.5liter. Vid ENBART oljebyte ska du hälla i 2.2liter.

Man häller i tills det är lagom. punkt... :rolleyes:

EDIT: 20w 40

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...