FZR 600 -89 voltregulator?

Har mätt nu. Spänningen mellan sladdarna när cykeln var avstängd var 0.7 Ohm.
Runt 60 - 70 mellan alla vita par :tummenupp

Antar att det bara kan vara voltregulatorn som är fel på nu.
Jag snackade med en kille på spinnin wheel som sade att dom hade något bättre fast med 6st sladdar och man kopplade en sladd efter tändningen någonstans och sedan en jord tror jag.

Någon som känner igen en sådan "regulator" med 6 sladdar som man kopplar till något efter tändning?

Last edited:
Har mätt nu. Spänningen mellan sladdarna när cykeln var avstängd var 0.7 Ohm.
Runt 60 - 70 mellan alla vita par :tummenupp

Antar att det bara kan vara voltregulatorn som är fel på nu.
Jag snackade med en kille på spinnin wheel som sade att dom hade något bättre fast med 6st sladdar och man kopplade en sladd efter tändningen någonstans och sedan en jord tror jag.

Någon som känner igen en sådan "regulator" med 6 sladdar som man kopplar till något efter tändning?

Jag köpte nyss en sådan av Spinnin Wheel. Det var en regulator till en ninja -98.

Jag kopplade precis in den, men det blev inte bra ändå. :( Nu laddar den föööör bra istället... på tomgång så låg spänningen först på 17V, sedan ökade den sakta upp mot 20V på tomgång, detta efter några sekunder. Jag stängde av motorn för att inte bränna batteriet.

Det konstiga är att även om jag kopplar ur den 6e kabeln, som fungerar som en styrning (on/off) till regulatorn, så laddar den ändå!??? Fattar ingenting. :huvet

Mycket skummt! Jag vet att när min första regulator var sönder så laddade den också 17 - 18 volt.

Jag har en gissning till varför min kontakt till regulator har smält.
När jag köpte den skulle dom "bygga om den" så den skulle funka. Men den ser inte rörd ut. Jag kanske missuppfattade och att dom sa att dom hade en man kunde bygga om eller något.
Hur som helst tror jag att mitt "plus stift" i koppling satt på en vit sladd, så regulatorn försökte pumpa ström tillbaka till statorn.

Jag har bytt kontakten till kabelskor nu istället men den laddar fortfarande inte. Antar att regulatorn är sönder pga den felaktiga kopplingen. Så fort min multimeter kommer hem ska jag se om jag kan få någon volt från något av stiften

Last edited:
Nu mina damer och herrar funkar min hoj!

Efter lite om och men med posten så fick jag äntligen tag i min nya volt regulator från spinnin wheel. Det var en med 6 kablar.
Splitade plus kabeln från fotbromsljuset och efter lite bök startade jag och fick mellan 14 - 14.5v. Funkade klockrent!

Vill tackar alla på sporthoj som hjälpt mig i den här tråden. Ni har besparat mig säkerligen många timmar och och dyra pengar! Skönt att ni finns!
Tack.

ps. Hoppas att denna tråden hjälper många till som har problem med sin volt regulator!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing