Fzr 1000

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date

peppureikä

Guest
Är ute efter en bra fzr 1000 , hur e det som sporthoj...?vilken årsmodell är bäst att köpa o vad finns det det för nackdelar som man ska se upp...???? :confused: :confused:
 
Vilken årsmodell är du ute efter?!

Vore jag dig skulle jag kolla lite på Honda CBR 900 RR. Bättre, roligare och häftigare hoj.

Om du inte skall ut och köra touring och ha böna på pallen....
 
Rasorblade skrev:
Vilken årsmodell är du ute efter?!

Vore jag dig skulle jag kolla lite på Honda CBR 900 RR. Bättre, roligare och häftigare hoj.

Om du inte skall ut och köra touring och ha böna på pallen....
Njaa,Honda har jag haft (125cb) som läckte olja som fan o startade aldrid :rolleyes: Kawasaki har jag oxå haft så nu e jag sugen på en Yamma!!! Hur e det förresten med Hondan ???Kan man få nån bra för 35-40 tusen...???
 
UKE skrev:
Njaa,Honda har jag haft (125cb) som läckte olja som fan o startade aldrid :rolleyes: Kawasaki har jag oxå haft så nu e jag sugen på en Yamma!!! Hur e det förresten med Hondan ???Kan man få nån bra för 35-40 tusen...???

Du kan få köpa min FZR..den är i fint skick
 
UKE skrev:
Njaa,Honda har jag haft (125cb) som läckte olja som fan o startade aldrid :rolleyes: Kawasaki har jag oxå haft så nu e jag sugen på en Yamma!!! Hur e det förresten med Hondan ???Kan man få nån bra för 35-40 tusen...???

Du kan inte kapa Honda pga. av en fjunig 125:a :7peta

Du kan få fina blades för den penningen..... :tummenupp årsmodell 92-96 skulle jag tippa....
Kolla min 93:a :tummenupp
 

Bifogat

  • blade_93.jpg
    blade_93.jpg
    59.1 KB · Visningar: 80
Last edited:
FZR1000 är en kalashoj. Jag sålde min -91 för lite över en månad sen. Dessvärre så satte sig ventilerna på den efter 4-500 mil och det är ingen billig historia alls.

Under de två åren jag hade den så gick den dock perfekt. Godkänt ös i knotan och försäkringen var mycket skälig (betalade själv knappt 300:-/mån halvförsäkrat). Från -91 och framåt så ser de också någrlunda vettiga ut också.

Du får såklart räkna med att det inte är en helt smidig maskin. Dryga 240kg fulltankat är ganska mycket att brotta ner när det börjar svänga, men på motorvägen så var den helt fantastisk. Stabil även när man pressade ur den ordentligt.
 
Brutus skrev:
FZR1000 är en kalashoj. Jag sålde min -91 för lite över en månad sen. Dessvärre så satte sig ventilerna på den efter 4-500 mil och det är ingen billig historia alls.

Under de två åren jag hade den så gick den dock perfekt. Godkänt ös i knotan och försäkringen var mycket skälig (betalade själv knappt 300:-/mån halvförsäkrat). Från -91 och framåt så ser de också någrlunda vettiga ut också.

Du får såklart räkna med att det inte är en helt smidig maskin. Dryga 240kg fulltankat är ganska mycket att brotta ner när det börjar svänga, men på motorvägen så var den helt fantastisk. Stabil även när man pressade ur den ordentligt.
:hej
Här är jag som låter plånboken dräneras av Brutus fd FZR.

Som sagt.. mitt tips till dig är att köpa en lågmilare.
Själva hojen i sig är underbar, men som sagt, det är några kilon att brottas med - vilket märks.
Jag har funderat på hojvalet ett par gånger sedan jag köpte den. Blev enormt sugen på att bakhjulsköra sen jag lånade en KTM.. men jag har inte råd att byta.
Fundera igenom vad du vill göra med hojen. Det är inte rätt hoj att stunta med - även om jag gett mig på att lära mig det.

Och för 35-40 tusen får du ju nyare hojar än såhär.. kanske kika på zx9r? Det var mitt andrahandsalternativ.

Snygg är den i alla fall.
http://years2.com/fzr/fzr450x254.gif
 
Instämmer med tidigare det är en helkul hoj men som sagt när det börjar svänga ordentligt så .... tappar man lite mot hojar som är 15 år nyare men det är nått man kan leva med ..... :tummenupp
 
Fzr är en kalas hoj utom till wheelies och kurvor,rakt fram äter den cbr till frukost.
vore jag dig o hade 35-40 skulle jag köpa en 98:a zx9r,kan dock hända att du behöver nån tusing till men det är värt det.
R1 vore naturligtvis bättre men dom är lite dyrare har jag fått för mig,motorn i r1 är betydligt trevligare än i kawan.
 
Holger skrev:
Fzr är en kalas hoj utom till wheelies och kurvor,rakt fram äter den cbr till frukost.
vore jag dig o hade 35-40 skulle jag köpa en 98:a zx9r,kan dock hända att du behöver nån tusing till men det är värt det.
R1 vore naturligtvis bättre men dom är lite dyrare har jag fått för mig,motorn i r1 är betydligt trevligare än i kawan.

Har åkt Sverige runt och letat efter en ZX-9R 98:a eller nyare i 2 månaders tid.
Inte en enda ville sälja under 45000kr.

En 97'a, alltså föregående modell kanske man kan få för 40000kr.
 
Last edited:
Jag sålde min FZR för ett par veckor sedan och har haft den i fyra år. Jag har varit mycket nöjd med den. Visst, det är en gammal dam som är lite tung i gumpen men så länge du är en normalavancerad förare är det inget som hindrar dig. Skall du ut på bana och jaga rettor är det helt fel hoj :rolleyes: , men på normala landsvägar ligger den som ett lok i kurvorna. Tillfällena när den blir lite tungjobbad (som folk här nämner) är när det är väldigt snäva kurvor som snabbt byter håll. Men vaddå, då är det ju bara att släppa lite på gasen och inse att du inte hänger på gixxer750'n som ligger framför just på den här vägen ;)
Motorn är underbar. Drar bra genom hela registret och slutar inte förrän det är rött. Är väldigt förlåtande om man ligger på fel växel också. Du kan i princip tuffa omkring inne i stan på 5:an. Beror väl på att den är ganska råstark.
Jag hade problem med frambromsarna. Det var nån skiva som hade slått sig lite. Har läst att det förekommer på FZR:erna. Det är ganska dyrt att byta också, man får nog räkna med 5000 om man gör det själv.
Har kört mycket tillsammans med en zx9r från sent 90-tal. Jag körde inte ifrån den men jag blev defenitivt inte ifrånåkt. Den som sitter på hojen påverkar mer än vad skillnaden i prestanda gör.
Skall du köpa FZR 1000 vill du nog ha en 90-talare. Den har kraftigare motor bättre chassi och bättre kvalitet
 
Last edited:
Mangoo skrev:
Jag sålde min FZR för ett par veckor sedan och har haft den i fyra år. Jag har varit mycket nöjd med den. Visst, det är en gammal dam som är lite tung i gumpen men så länge du är en normalavancerad förare är det inget som hindrar dig. Skall du ut på bana och jaga rettor är det helt fel hoj :rolleyes: , men på normala landsvägar ligger den som ett lok i kurvorna. Tillfällena när den blir lite tungjobbad (som folk här nämner) är när det är väldigt snäva kurvor som snabbt byter håll. Men vaddå, då är det ju bara att släppa lite på gasen och inse att du inte hänger på gixxer750'n som ligger framför just på den här vägen ;)
Motorn är underbar. Drar bra genom hela registret och slutar inte förrän det är rött. Är väldigt förlåtande om man ligger på fel växel också. Du kan i princip tuffa omkring inne i stan på 5:an. Beror väl på att den är ganska råstark.
Jag hade problem med frambromsarna. Det var nån skiva som hade slått sig lite. Har läst att det förekommer på FZR:erna. Det är ganska dyrt att byta också, man får nog räkna med 5000 om man gör det själv.
Har kört mycket tillsammans med en zx9r från sent 90-tal. Jag körde inte ifrån den men jag blev defenitivt inte ifrånåkt. Den som sitter på hojen påverkar mer än vad skillnaden i prestanda gör.
Skall du köpa FZR 1000 vill du nog ha en 90-talare. Den har kraftigare motor bättre chassi och bättre kvalitet

Känns som om Mangoo skrivit det jag tänkt skriva, så det är bara till att hålla med! :tummenupp
Räkna även med att den kan dra en del olja, men det är fullt normalt. Sök på forumet så hittar du mer info.
En fördel är också att den blir billigare att försäkra än en nyare zx9:a eller CBR. Betalar knappt 4000 hel/hel för min 91:a.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top