FZR 1000 topp på FZ 750 bottendel?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Damens förra hoj (FZ 750 88a) som jag nu ärvt delarna av har en rasad topp (insugskammen hade ätit upp godset i toppen). Har fått nys på en en FZR 1000 93 topp med cylindrar, kolvar etc som skulle kunna bli en donator.

Frågan är om dessa är kompatibla?
Vore även en smaskig idé att smälla på cylindrar och kolvar för att få lite med kubik.
Är detta görbart?

Tacksam för tips.
 
Fräsigt :)
Frågan är dock hur mycket som lirar resp. behöver ersättas?
Fuggarna på FZan är t.ex. 34mm, FZRen kör på 38:or.
Utseendet på de 2 motorerna är visuellt jävligt lika, men frågan är om det är passning rakt av?
Är ju mer än toppen på FZan som är slut så då skulle det passa bra med ett extra block och leka med.
Nästan all plast på hojen är dessutom sallad efter damens resa ut i det gröna förra sommaren :gråta
 
Utseendet på de 2 motorerna är visuellt jävligt lika, men frågan är om det är passning rakt av?

Är ju mer än toppen på FZan som är slut så då skulle det passa bra med ett extra block och leka med.
Nästan all plast på hojen är dessutom sallad efter damens resa ut i det gröna förra sommaren :gråta

Med tanke på hur många som trots allt gjort dylika swappar så måste det ju vara passning rakt av. Finns folk här på forumet som gjort det vill jag minnas. En annan mycket snarlik swap är ju att ta en yzf750-låda o para den med ett en cylinderrad ifrån en Thunderace. Jag tror att byten mellan generationerna också ska vara fullt möjliga utan större problem. Jag vill dock minnas att det var något med dreven i FZ-a lådan som inte var idealiska vid dylikt aktenskap, men det fungerade. Det är ju inte alla äktenskap som är helt perfekta... :)

FZ:an är ändå snyggare med halvkåpa så det spelar ju ingen roll ifall sidokåporna blev sallad. :)
 
Hm.. låter inte helt ogörbart med andra ord.
Inte bara sidokåporna som blev slaktade, även toppkåpan är totalt söndertrasad.
Har letat efter en ny, men de verkara vara schweindyra.
 
Ingen med några hintar i ämnet?
 
sök på fz911.

hittade detta:
http://fz750.proboards.com/index.cgi?board=technical&action=display&thread=317

Vill minas att 911cc användes in brittiska thunderbike serien innan då reglementet tillät modifieringen.
Nu är väl hojen lite gammal kan man tänka.

Kanske minns fel, är det 750 cylindrar på 1000 motorn?
Vill minnas att man hade 6växlar och flyttade över något så man behöll motornummret men ...... jag har passerat 40 år. Minnet inte lika bra längre :D

Kanske något matigt i denna länken:
http://www.projectfz750racer.blogspot.se/
 
Last edited:
Fick svar på FZ750 forumet att vad de visste så hade ingen bytt till en topp från EXUP-modellerna, mao långt ifrån solklart.. Kan inte riktigt begripa vad det skulle ha för skillnad då EXUP ventilen justerar avgasflöderna via boxen, har väl mig veterligen inget med toppen att göra..
 
Hade inte FZR1000 fyrventilstopp?
Om den hade det blir det väl svårt att matcha fyra ventiler
med urtag för fem ventiler i cylindrarna på FZ750?
 
Hade inte FZR1000 fyrventilstopp?
Om den hade det blir det väl svårt att matcha fyra ventiler
med urtag för fem ventiler i cylindrarna på FZ750?

Alla genesismotorer mellan 750 och 1000 kubik har haft 20 ventiler. FZ 750, FZR 1000, YZF 750 och Thunderace.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top