FZR 1000 startproblem, börjar bli less...

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Som rubriken lyder!

Hojen är extremt svårstartad och efter felsökning så:

*Bytt batteri till nytt.
*Luftburken sitter på som han ska.
*Generatorn laddar som han ska.

Men jag får stå och starta han varm mer eller mindre, ibland lyckas jag, ibland inte. Det slutar med att han blir sur och man får springa igång hojen vilket jag vantrivs med...

Har han bara blivit varm så är det inga problem och tittar man på stiften efter körning är de ok.

Och när jag kör så går han precis som han ska på alla register.

Jag vet inte vad jag ska kolla längre? Tom på idéer... :confused:

Nästan säkert ventilspelet, det verkar vara ganska vanligt på FZR:n att ventilsätena går ner sig. Min började med att bara vilja gå på tre cylindrar när den var kall, sen tog det inte så många mil innan den bara gick på en cylinder kall.

Har den gått långt?
Med lite tur kan man rädda säsongen med att schimsa om ventilerna, men har den gått mycket är risken att det redan är gjort.

Tyvärr är det en ganska kostsam operation att byta ventiler. Jag köpte ny motor från en skrot istället, blev billigare så .

/Per

-88ans motor och skickas bara inom Tyskland annars tack.
-89-93 måste jag ha så all el samt EXUP lirar.

Så dyra är inte orginal ventiler faktiskt. 250kr/st x10 tror jag det var. Det räcker med att byta insugsventilerna. Avgas klarar sig bättre. Med nya ventiler Vet du att det fungerar. Ny motor kan faktiskt vara sämre!

Mats

Ett litet tips
Hade en Honda 900 80-talare tidigare och den var svår att få igång när den stått knappt en vecka.
Ett trix för att få den att starta var att köra startmotorn några sekunder och full choke, sedan vänta någon minut.
Sedan upprepa detta någon gång. Och efter några försök gick den igång
När jag bara malde på, så att säga, körde man bara slut batteriet (ventilerna var justerade och ok), utan att den startade.
Nu är detta inte ovanligt på äldre Hondor, med start bekymmer enligt en mc-mek jag pratade med. Han kunde göra en ordentlig förgasarengöring osv, men det var långt ifrån någon garanti på att det blev bättre
När man ledsnade på detta krångliga startsätt och vill ha igång den direkt, så var det bara att använda startgas och då gick den igång direkt.
Och det var som du skriver - den gick annars helt perfekt

Ja något är det men jag kan iaf konstatera att det INTE är ventilerna.
Jag är helt bombis på elfel av ngt slag då han verkar få för dålig gnista när han är kall men som du säger, det kan även ha något med förgasarna att göra. (Vacuumförgasare på denna) Startgas är provat och hjälper ingenting.

Någon trodde spolen eller tändplattan...
Hojen går mer än skitbra när han väl är igång men vägen dit kan innebär att man får springa.
Och jag hänger på polarens ZXR 12a -00 utan problem så han går dunder på alla register.

Jag har lagt ut hojen på annons för att jag är less och inte hittar felet men om vi säger som så att hittar jag felet då blir annonsen indragen och jag behåller han utan att tveka.
Mer power per krona tror jag nog är svårt att hitta!

ägde en fzr 91:a o hade samma problem hade gått 5600 mil och va "slut" i motorn sotade som fan provade chimsa om ventilerna gick bra ett tag men problemet kom tillbaka. Antar att det är ventilerna på din med, i övrigt härlig hoj

Ja något är det men jag kan iaf konstatera att det INTE är ventilerna.
Jag är helt bombis på elfel av ngt slag då han verkar få för dålig gnista när han är kall men som du säger, det kan även ha något med förgasarna att göra.
Jag har lagt ut hojen på annons för att jag är less och inte hittar felet men om vi säger som så att hittar jag felet då blir annonsen indragen och jag behåller han utan att tveka.
Mer power per krona tror jag nog är svårt att hitta!

FY på dig, inte lura andra!

Hur stora ÄR ventilspelen? Fakta tack! Från 1-12 på insug
Det är ju så enkelt att riva av ventilkåpan och mäta. DÅ vet du.

Mats

Fzr

Tjena kan bara hålla med måste vara ansatta ventiler min gamla suka betedde sig snarlikt och det visade sig att samtliga insugsventiler var för tighta.släppte mina och justerade dem 0,15 istället för 0,12.Har aldrig haft startproblem sedan det.Sedan skadar det verkligen inte att synka gasarna när du har justerat ventilspelen.

FY på dig, inte lura andra!

Hur stora ÄR ventilspelen? Fakta tack! Från 1-12 på insug
Det är ju så enkelt att riva av ventilkåpan och mäta. DÅ vet du.

Mats

Här luras ingenting!:va
Oavsett så säljer jag han som han står till underpris så den som vill ha en billig hoj får ta över.
Jag har pumpat in tillräckligt med pengar i den hojen sen jag köpte han...
Nya däck, drivpaket, batteri, service, bromsbelägg...

Bara less...:(

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...