FZR 1000 senare idag.

Allt är upp till den enskilde om den är för skarp i benvinklar och har för lite plats, det får du helt enkelt testa.
Min drar också lite olja och precis som andra säger, är det inget ovanligt.
Mer än regel än undantag. Det beror mycket på hur man kör, ligger jag mycket på de höga varvtalen, går det mer än om man inte gör det.
Kopplingen är värd att göra en nogsam kontroll på, liksom 2:ans växel.
Första ventiljustering 4200mil, nästa 8400mil(lite skillnad mot andra sh kanske..), kolla om det är gjort..
Med rätt däck så svänger den rätt ok med.

Ofan. Då har man lärt sig ngt idag också.
Men varför är det max 600cc när man ska köra upp då? Eller är jag ute och cyklar nu igen?

[Tim] skrev:
2226922 Ofan. Då har man lärt sig ngt idag också.
Men varför är det max 600cc när man ska köra upp då? Eller är jag ute och cyklar nu igen?
Det här är vad jag hittar:

För behörighet A, begränsad:
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg

dronkers skrev:
2226720 tack för alla tipps! :)

Har fortfarande inte kollat på den blivit lite uppskjutet. Hmm, är det dyrt jobb att fixa insugsventilen ? Jag tänkte försöka meka så mycket som möjligt själv, och bara köpa delarna som behövs.

Funderar på att skruva isär allting i vinter och byta alla lager / packningar bara hoppas att den rullar hela sommaren.

Det är mycket dyrt - fast har den överlevt 8000mil så kanske den inte har det problemet eller så har den blivit renoverad tidigare...

Blykometen skrev:
2226776 /snip/
Med rätt däck så svänger den rätt ok med.

Den går bra med orginal 130 fram 170 bak MEN den svänger riktigt bra med 120 fram och 180 bak - som dessutom är betydligt lättare att finna och har bättre pris dessutom...

GeFeldz skrev:
2222246 Okej, ja det är ju rätt vanligt. Jag tvivlar dock på att det finns färdiga strypsatser till gamla litermonster.

Jag kollade på en FZR 1000 tidigare i vår och det verkar vara rätt trevliga hojar. Jag har sett folk kalla dem för touringhojar, men makaronställning bör man vara beredd på. Det viktigaste är väl att kolla så att den spårar och att alla lager är okej.

Delar är nog varken dyrare eller billigare än till några andra japsplastisar. Konstruktionen är ju av rätt modernt snitt med deltaboxram, dubbla överliggande kammar och fem ventiler per cylinder. Ett vanligt problem vad jag förstår är att ventilerna kan "gå ner sig" och kräva en dyr renovering av toppen.

Har aldrig hört att fzr har dåliga ventiler som går ner sig :rolleyes: , möjligvis gamla kawa från 80- talet!!

bapuba skrev:
2244039 Har aldrig hört att fzr har dåliga ventiler som går ner sig :rolleyes: , möjligvis gamla kawa från 80- talet!!

Jag tvivlar på att ventilerna är dåliga på nå't sätt, däremot så nöts de nog en del på 145 hästar och 5-10 000 mil :7peta
Vad jag förstod efter att ha läst runt en hel del var detta iaf det vanligaste och mest "ökända" felet. Symptomen är ofta en väldigt svårtstartad hoj kall. Inte så konstigt, med tanke på att ventilspelet kan närma sig noll.

bapuba skrev:
2244039 Har aldrig hört att fzr har dåliga ventiler som går ner sig :rolleyes: , möjligvis gamla kawa från 80- talet!!

Eeh, då har du inte varit med om mycket.
Ett exempel är denna tråden: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84182

Jag råkade ut för nergångna ventiler vid ca 6400 mil. Billigaste lösningen var helt ny motor. (ej medräknat arbetskostnad).

Kontrollera den noga.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...