FZR 1000 senare idag.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hej!

Jag tänkte kolla på en FZR 1000 senare idag, har en Honda DOminator NX650 just nu! ^^ (tröttnade snabbt på den) Har bara mellankort, täntke höra hur det är att strypa en sådan (FZR:en)? Kan man köpa färdiag strypningar till den ?

Jag är 188 lång, så jag är relativt stor ^^ är jag för lång för den hojjen ? eller kan jag fortfarande sitta relativt bekvämt ?

Vad ska jag kolla upp på den ? Den har gått 8200 mil, min har dominatorn har gått 4000 mil, jag är inte rädd för att meka, men jag är rädd för hur mycket delarna kommer att kosta ? är de billiga att meka?

Dominator är en 93:a och han vill byta den mot FZR:en, är det ett bra byte om allting är ok på den ?

Tack för svar!
 
Årsmodell på FZR'n?
Byte rent av?
Men, strypa en 1000 kubikare för mellankort :va
 
Last edited:
Jag håller med Badger lite, mest eftersom jag har hört och läst om literhojar som blir griniga av strypningar. Från 145 pappershästar ner till 33 är mer av hermetisk förslutning än av effektbegränsning.
 
det blir en temporär strypning på papperet :)

FZR:en är en 91:a utan plasten nu, men kåporna skulle medfölja, och jag räknar med ett byte rakt av.
 
Okej, ja det är ju rätt vanligt. Jag tvivlar dock på att det finns färdiga strypsatser till gamla litermonster.

Jag kollade på en FZR 1000 tidigare i vår och det verkar vara rätt trevliga hojar. Jag har sett folk kalla dem för touringhojar, men makaronställning bör man vara beredd på. Det viktigaste är väl att kolla så att den spårar och att alla lager är okej.

Delar är nog varken dyrare eller billigare än till några andra japsplastisar. Konstruktionen är ju av rätt modernt snitt med deltaboxram, dubbla överliggande kammar och fem ventiler per cylinder. Ett vanligt problem vad jag förstår är att ventilerna kan "gå ner sig" och kräva en dyr renovering av toppen.
 
dronkers skrev:
2222225 det blir en temporär strypning på papperet :)

FZR:en är en 91:a utan plasten nu, men kåporna skulle medfölja, och jag räknar med ett byte rakt av.

Kolla att den går bra både när den är kall och varm. 8000mil är otroligt mycket för en sån hoj.

Touring är den inte. Otroligt obekväm är den.
 
GeFeldz skrev:
2222246

Jag kollade på en FZR 1000 tidigare i vår och det verkar vara rätt trevliga hojar. Jag har sett folk kalla dem för touringhojar, men makaronställning bör man vara beredd på. Det viktigaste är väl att kolla så att den spårar och att alla lager är okej.

.

Dem som kallar en FZR för touringhoj har troligtvis inte testat någon (eller så har de inte gasat)

Känt fel är att dem drar mycket olja. Pm:a gärna 2fast4some om du vill mer åsikter och lycka till med hojköpet :tummenupp

Några trådar http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118229&highlight=FZR+1000

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=113616&highlight=FZR+1000

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107148&highlight=FZR+1000

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97180&highlight=FZR+1000

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91632&highlight=FZR+1000

Edit fann filmklipp http://video.google.com/videosearch?q=FZR+1000
 
Last edited:
UltraMarine skrev:
2225298 Kolla att den går bra både när den är kall och varm. 8000mil är otroligt mycket för en sån hoj.

Touring är den inte. Otroligt obekväm är den.

8000mil otroligt mkt :va
 
Jag hade också problem att ta till mig touringaspekten, men det som åsyftades var att folk påstår att de är stadiga och rätt bekväma. Nu provkörde jag aldrig, det var risk för halka osv när det var aktuellt.
Se'n så kan väl touringhojar också röra på sig? :7peta
 
Last edited:
Jag är 189cm lång och kan INTE köra FZR1000 någon längre sträcka.
Brodern har en -95:a och en polare hade en -89:a samma "fel" på bägge två.
Urgröpningarna i tanken för benen är för korta för mig. Det gör att när jag skall klämma runt tanken med benen så tar framkanten av urgöpningen i precis i kanten mellan knäskålen och knäet. Efter ett tag så gör det riktigt ont.
Men mina ben är kanske inte exakt designade som dina så provsitt!
R1/R6 kan jag dock köra (om än motvilligt) fast de är fysiskt mindre.
 
Den får du INTE köra på mellankort fastän du stryper den.
25kw och 600cc är det som gäller.
 
[Tim] skrev:
2225885 Den får du INTE köra på mellankort fastän du stryper den.
25kw och 600cc är det som gäller.


jasså ? 600cc ? jag kör en 650 nu (dominatorn) när dom är strypa så får man ju köra dem helt lagligt.

edit: har även en kompis som har en DR 800, 25kw som är lagligt enligt honom i alla fall... ?

Jag är inte 100% säker dock :)
 
Last edited:
dronkers skrev:
2221947 Hej!

Jag tänkte kolla på en FZR 1000 senare idag, har en Honda DOminator NX650 just nu! ^^ (tröttnade snabbt på den) Har bara mellankort, täntke höra hur det är att strypa en sådan (FZR:en)? Kan man köpa färdiag strypningar till den ?

Jag är 188 lång, så jag är relativt stor ^^ är jag för lång för den hojjen ? eller kan jag fortfarande sitta relativt bekvämt ?

Vad ska jag kolla upp på den ? Den har gått 8200 mil, min har dominatorn har gått 4000 mil, jag är inte rädd för att meka, men jag är rädd för hur mycket delarna kommer att kosta ? är de billiga att meka?

Dominator är en 93:a och han vill byta den mot FZR:en, är det ett bra byte om allting är ok på den ?

Tack för svar!

Jag är 193 cm satt perfekt på min fzr 1000, har den gått 8200 mil så kanske de har bytt lite lager i motorn och honat cylindrar(el inte) men även om honing är utförd vid 5000-6000 mil så drar den säkert olja ialla fall, men kanske mindre, min drog ca 0,5 liter olja/100 mil.
 
Fzr

Hade en själv för ett antal år sen. När den gått 7000 mil, hade jag isär motorn och mätte alla toleranser. ALLT var inom Yamaha`s toleranser, kammar, ventiler, kolvringar, ja allt. Och jag var inte snäll mot den motorn :lol Så 8000 mil ska inte va några problem, OM man vet att alla oljebyten är skötta som dom ska. Okej, jag bytte så klart ringar o sånt ändå, när den ändå var isär. Oljeförbrukningen är inget att bry sej om. Alla Yammor drar olja, det var inte förrän 04 de slutade dra mycket olja.
 
Brilje skrev:
2226491 Hade en själv för ett antal år sen. När den gått 7000 mil, hade jag isär motorn och mätte alla toleranser. ALLT var inom Yamaha`s toleranser, kammar, ventiler, kolvringar, ja allt. Och jag var inte snäll mot den motorn :lol Så 8000 mil ska inte va några problem, OM man vet att alla oljebyten är skötta som dom ska. Okej, jag bytte så klart ringar o sånt ändå, när den ändå var isär. Oljeförbrukningen är inget att bry sej om. Alla Yammor drar olja, det var inte förrän 04 de slutade dra mycket olja.

Det är inte vad den gängse uppfattningen är... Faktum är att insugsventilerna tar stryk.
Oljeförbrukningen är lite hit o dit på sporthojjarna verkar det som...
R1 99 verkar ofta ha hög oljeförbrukning.
Min FZR drar f.n. ingen olja alls men ibland kan man få pytsa i nån deciliter efter en dags hård körning.
Yamaha motorer i övrigt har bra livslängd utan hög oljeförbrukning.
 
Lite måste dom tåla, vet om två gammal yammiser som rullat mera an 10000mil...
 
[Tim] skrev:
2225885 Den får du INTE köra på mellankort fastän du stryper den.
25kw och 600cc är det som gäller.

Där har du fel. Jag har haft lite funderingar att köra upp på min sv650, har frågat många om vad som gäller och det är inga problem så länge jag kör upp för mellan och således stryper den :fakta :(
 
Last edited:
tack för alla tipps! :)

Har fortfarande inte kollat på den blivit lite uppskjutet. Hmm, är det dyrt jobb att fixa insugsventilen ? Jag tänkte försöka meka så mycket som möjligt själv, och bara köpa delarna som behövs.

Funderar på att skruva isär allting i vinter och byta alla lager / packningar bara hoppas att den rullar hela sommaren.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top