FZR 1000 funderingar...

M femman

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
?
Nu är det dax att köpa ny hoj efter ett långt uppehåll.

Jag funderar på en av mina dröm hojar från tiden jag åkte moppe, FZR 1000.

Nu undrar jag, är det stor skillnad på de olika gererationerna?

Mellan de två första verkar ju det mesta skilja men mellan de senare verkar bara små saker skilja. Är det någon som kört de olika modellerna? Vilken ska man ha? Kända problem? Eller ska jag sattsa på en oljekyld GSXR 1100 istället?

M femman skrev:
Nu är det dax att köpa ny hoj efter ett långt uppehåll.

Jag funderar på en av mina dröm hojar från tiden jag åkte moppe, FZR 1000.

Nu undrar jag, är det stor skillnad på de olika gererationerna?

Mellan de två första verkar ju det mesta skilja men mellan de senare verkar bara små saker skilja. Är det någon som kört de olika modellerna? Vilken ska man ha? Kända problem? Eller ska jag sattsa på en oljekyld GSXR 1100 istället?

Jag har svarat på en liknande fråga här. Sök i forumet.
De första årsmodellerna var inte bra - var det 89-90 eller 88-89. Alltså 90 el 91 kom egentligen en helt ny hoj där alla fel skall vara borta. Jag hade en 91a och var väldigt nöjd FÖRUTOM oljeförbrukningen. I början förstod jag inte när det inträffade, men sen visade det sig att den drar olja vid jämn fart över ca 5000-5500 varv= ca 120-140. Blir surt att åka touring o ha 2 liter med sig. I Alperna med massa acceleration drog den knappt nåt alls.

Fick byta styrlager efter ca 5000 mil-tyckte det var snart.

MKt skön motorgång/vrid. Grymt lättstartad efter vintern p g a bränslepump.

Endast kosmetiska förändringar framöver vad jag vet, tills YZF Thunderrace kom. Men den är nog ganska lika också??

blackis skrev:
Jag har svarat på en liknande fråga här. Sök i forumet.
De första årsmodellerna var inte bra - var det 89-90 eller 88-89. Alltså 90 el 91 kom egentligen en helt ny hoj där alla fel skall vara borta. Jag hade en 91a och var väldigt nöjd FÖRUTOM oljeförbrukningen. I början förstod jag inte när det inträffade, men sen visade det sig att den drar olja vid jämn fart över ca 5000-5500 varv= ca 120-140. Blir surt att åka touring o ha 2 liter med sig. I Alperna med massa acceleration drog den knappt nåt alls.

Fick byta styrlager efter ca 5000 mil-tyckte det var snart.

MKt skön motorgång/vrid. Grymt lättstartad efter vintern p g a bränslepump.

Endast kosmetiska förändringar framöver vad jag vet, tills YZF Thunderrace kom. Men den är nog ganska lika också??

Nope 87-88 hadde problem men från och med 89 vart den "modern" oljeproblemet finns inte på alla...

har en 89 och den drar max 1-3 dl på 500 mil ..

En 15 år gammal hoj kan det ha hänt väldigt mycket med. Med en tekniskt kunnig ägare som inte har nöjt sig med dom dåliga sidorna på hojen, kan vara väl så bra som en nersliten nyare hoj. Problemet med oljeförbrukning är att det visar sig inte vid en kortare provkörning.
Så beror det på hur mycket man accepterar. En hoj för 15-20 tusen är det inte hela värden om man får pytsa i lite olja i ibland.

Som tidigare sagts, -89 är en annan motor. Det blev normal hjulstorlek då också. (17")

Att årmodell 87 och 88 av FZR hade problem är lite av en myt faktiskt, även påspädd av "bike" av någon anledning. Det var den första "serien" som hade problem annars inte av dessa.

87 och 88 har inte den oljeförbrukning som kommer på senare modell av FZR och varför kan man fråga sig.

89 och frammåt har exup, oljeförbrukning med mer mil, 17 tums däck (fördel) marginellt bättre chassi. Klar modernare "look"

Problemet med FZR är om något händer med lådan, så måste hela motorn rivas för att åtgärda problemet. = dyrt, om man inte är mek kunnig.

Gsxr 1100 var och är en populär hoj, finns mer grejor, trim, mer lätt mekad mm än FZR. Oljekyld att föredra (min åsikt). Så min rekommendation lutar åt en gixxer i bra skick.

Men va f-n, hojval är personliga, gå på vad du känner för.

Jo jag känner till de tekniska skillnaderna, men hur upplever man skillnaden i körkänslan mellan de olika generationerna och en oljekyld Gixxer 1100? Hur skiljer det i prestanda?

M femman skrev:
Jo jag känner till de tekniska skillnaderna, men hur upplever man skillnaden i körkänslan mellan de olika generationerna och en oljekyld Gixxer 1100? Hur skiljer det i prestanda?

Provkör, eftersom vad man gillar är rätt individuellt.

Mellan FZR är det rätt marginellt vad det skiljer i körupplevelsen. Man sitter mer "i" hojen än Gixxern. För mig känns FZR skönare än Gixxern att köra.

Prestandamässigt rätt lika. Den vattenkylda gixxern är tyngre, vilket märks när man kör. Fick tänka till lite, eftersom det jag kör och har kört har varit nästan uteslutande trimmade saker. :banana

Klart du ska ha en gsxr 1100 istället!

FZR 1000 var ju tänkt som Yamahas "moteld" mot GSXR 1100...om den räckte ända fram kan man ha olika åsikter om men modellen har ju inte riktigt den kultstatus som GSXR 1100 (vilket också avspeglar sig i pris). Jag tycker gixxern är mer av allt men det är en mkt personlig reflektion. Kvalitetsmässigt är Gixxern tveklöst minst ett snäpp bättre, framförallt på motorsidan. Suzukis oljekylda 1052 och 1127 motorer är, rätt skötta, enormt slitstarka.

Prestandamässigt ska Gixxern vara kvickare men jag tror det är rätt marginellt i praktiken... Med vattenkylningen 1993 ökade effekten men den blev också ordentligt tung...min -94 var ett riktigt sänke på kurviga vägar. Ett kul sänke iofs men man fick jobba rätt hårt.

Du har säkert hört det förut men ska du ut och shoppa de här hojarna så är mitt råd att vara vaksam. Det finns många sönderskruvade/trimmade, omlackade (vurpade) lik som plågats hårt på bana och gata, jag har sett ett gäng. Fina Gixxers växer inte på trän....

Å andra sidan är det väl just det som gör glädjen desto större när man hittar sin drömhoj från moppeåren i originalskick....?? För ett välskött ex är fortfarande enormt mkt hoj för pengarna.

Last edited:
Jag har själv haft en FZR1000 -91:a - precis som många andra drog den rätt rejält med olja, något som Yamaha säkert visste om eftersom det sitter oljeNIVÅlampa istället för oljeTRYCKSlampa i instrumentpanelen. Fyll på när det lyser alltså.

En fördel kan ju vara att man alltid har fräsch olja i cykeln :tungan

Hojen går bra, 0-100 på 2,8 sekunder gör den till en av de snabbaste 0-100 hojarna även idag - men det beror mycket på att den är rätt framtung och inte reser sig så lätt. Jag noterade 287 Km/h på mätaren på min.

Kolla efter spruckna förgasargummin (måste ta bort tank och luftburk) och när du ändå är där och grötar kan du kolla efter och borsta bort eventuell oxid på tändspolarna. Min började helt plötsligt gå på 3 cylindrar och det berodde på oxid. Jag slipade rent dom, kapade tändkablarna en bit så det var fräsch koppa till tändhattarna, gjorde rent tändhattarma och så gick den perfekt igen.

Den äter heller inte lika mycket däck som min ZX-12R... (inne på nummer 3 i år)

Suzuki GSX-R har väl istället i princip skottsäkra motorer. En kompis till mig (MikaK här på forumet) har haft sin i 8 år och den går fortfarande perfekt i motorn - dock har han byggt om resten av hojen.

Lycka till!

Funatic skrev:
Jag har själv haft en FZR1000 -91:a - precis som många andra drog den rätt rejält med olja, något som Yamaha säkert visste om eftersom det sitter oljeNIVÅlampa istället för oljeTRYCKSlampa i instrumentpanelen. Fyll på när det lyser alltså.

En fördel kan ju vara att man alltid har fräsch olja i cykeln :tungan

Hojen går bra, 0-100 på 2,8 sekunder gör den till en av de snabbaste 0-100 hojarna även idag - men det beror mycket på att den är rätt framtung och inte reser sig så lätt. Jag noterade 287 Km/h på mätaren på min.

Kolla efter spruckna förgasargummin (måste ta bort tank och luftburk) och när du ändå är där och grötar kan du kolla efter och borsta bort eventuell oxid på tändspolarna. Min började helt plötsligt gå på 3 cylindrar och det berodde på oxid. Jag slipade rent dom, kapade tändkablarna en bit så det var fräsch koppa till tändhattarna, gjorde rent tändhattarma och så gick den perfekt igen.

Den äter heller inte lika mycket däck som min ZX-12R... (inne på nummer 3 i år)

Suzuki GSX-R har väl istället i princip skottsäkra motorer. En kompis till mig (MikaK här på forumet) har haft sin i 8 år och den går fortfarande perfekt i motorn - dock har han byggt om resten av hojen.

Lycka till!

oljetryckSLAMPA?? :rolleyes: :)

Back