Fzr 1000 1987 problem

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
Hejsan!
Jag köpte mig en Fzr 1000-87 för några veckor sedan.
När jag drar på i 1,2,3 och 4´ans växel så runt 5-7rpm
så hugger den till, precis som att den kuggar över.
Det är inte kedja och inte drivpaket som är slitet, det
är helt nytt. växlarna hoppar inte ur, men jag har läst
en del och har kommit fram till att det antagligen är
skiftgafflarna som är sneda och eller drevens klackar
som är slitna. Så jag undrar mest om man ska köra med
detta ändå, eller om det finns någon ökad risk för total-
haveri, typ om man ligger i 100km/h och hela motorn kan
låsa/blockera sig, så man far åt skogen!? Jag har försökt
att hitta bättre begagnade motor, men det verkar ej finnas.
Jag undrar om DU som läser detta kanske varit med om ngt
liknande och isåfall hur mkt det kostade, typ materialet
och kostnader för arbetet om du lämnade in den.
Undrar också OM man kan, utan större omständigheter, rent
mekaniskt sett, sätta in en annan motor av nyare modell, eller
om fäste etc inte alls stämmer överens!?
Snälla, svara gärna, är annars ganska så ny här på denna sida
men hoppas jag, med min erfarenhet och kunskap kan komma
många till lags och kunna stå till hjälp etc.
Mvh: Gustav
 
Byt motor

Jag är oxå nybliven FZR ägare och min hoj är motorn utbytt pga vxl krångel.
Jag frågade varför och det visade sig att det var VÄLDIGT ekonomiskt försvarbart att byta motor istället för att renovera vxl-lådan.
Så fortsätt att leta efter motorer jag tror nog inte fästen skiljer sig från årsmodellerna så längen det är sugmotorer.

MVH / Danne
 
Har också haft FZR -87 med samma problem.
Riv, plocka bort vxllådan och be någon insatt kolla upp om det ev går att "cutta" (stavning?) om dreven eller om de måste bytas.
Men iom att det kuggar över på nästan alla växlar så kan det nog bli dyrt ändå.
Min kuggade bara över på tvåan, det skulle kosta 5000:- om jag kom dit med hojen, 500:- om jag kom ner med lådan...
 
Jaga begagnad låda från skroten komplett med skiftgafflar
leta lågmilare från nyare yzf dom passar om man byter utgående axel


Priset bör ligga på ca:3000:- för en fräsh låda


har bytt 100 tals lådor på fzr motorer

nu kommer väl de där undrcuttarsnacket igång igen men det är meningslöst på dessa motorer de håller bara en liten stund

ja vet att Anders Brink säger att nyare lådor är gjorda i sinter pressat material
å de kan ja varken bekräfta eller dementera men dessa lådor är det inte i allafall undercutta å du är defenitivt under härdskicktet

nackdelen med fzr motorn är att den måste rivas helt med överdel å allt
för att komma åt lådan

Jag vill hävda att 80 % av alla växellåds problem är att man åker med rackit växellänkage som gör att man inte får i växeln ordentligt

smörj noga byt till en längre momentarm på motorn (mer kraft)
samt det finns en heavy duty hållarfjäder till denna motor som gör att växlarna går i bättre

Jag hadde aldrig nå problem med ingrepp å skiftgafflar effter att jag fick ordning på länkage å hållarfjädern på min hoj trots 320hk turbo

utan mina problem va att jag vred sönder kuggarna i lådan rakt av
 
Sharadkingboy skrev:
Hejsan!
Jag köpte mig en Fzr 1000-87 för några veckor sedan.
När jag drar på i 1,2,3 och 4´ans växel så runt 5-7rpm
så hugger den till, precis som att den kuggar över.
Det är inte kedja och inte drivpaket som är slitet, det
är helt nytt. växlarna hoppar inte ur, men jag har läst
en del och har kommit fram till att det antagligen är
skiftgafflarna som är sneda och eller drevens klackar
som är slitna. Så jag undrar mest om man ska köra med
detta ändå, eller om det finns någon ökad risk för total-
haveri, typ om man ligger i 100km/h och hela motorn kan
låsa/blockera sig, så man far åt skogen!? Jag har försökt
att hitta bättre begagnade motor, men det verkar ej finnas.
Jag undrar om DU som läser detta kanske varit med om ngt
liknande och isåfall hur mkt det kostade, typ materialet
och kostnader för arbetet om du lämnade in den.
Undrar också OM man kan, utan större omständigheter, rent
mekaniskt sett, sätta in en annan motor av nyare modell, eller
om fäste etc inte alls stämmer överens!?
Snälla, svara gärna, är annars ganska så ny här på denna sida
men hoppas jag, med min erfarenhet och kunskap kan komma
många till lags och kunna stå till hjälp etc.
Mvh: Gustav





Skall du byta motor så kolla om inte 89:an o frammåt passar då växellådan är mycket starkare utan 2.ans växel som krånglar!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top