FZ750- däck?!

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Har "blivit" med FZ 750 sen ett par veckor. En -87a för att vara exakt. Den går som en dröm förutom ett par små egenheter. Det går aningen trögt när man växlar ner. Speciellt 6an -5an -4an men kan motverkas av att "mellangasa". Normalt? Eller ska jag oroa mig för en sliten låda?

Och sen det tråkiga platta bakdäcket. Har kollat runt på nätet och utbudet är ju inte det bästa. Vad kör ni andra FZ-ägare på? Det som sitter på nu är ett Michelin Macadam men det verkar inte säljas längre.
Kan säga oxå att jag byter hellre ofta bara jag får däck med bra grepp. Har nämligen klotat två gånger i blött

Ge mig ett tips!

Så VAD för dimension ska det vara enligt instruktionsbok eller regbevis?

Kan ju hjälpa till för att du ska få tips om bra däck.

I den dimensionen sägs Pirelli Sport Demon vara ett av de bättre alternativen för inspirerad körning.

Har nyss monterat sådana på min 500, som delar fälgar med FZ:n, men har inte kört allt för inspirerat än så jag kan inte ge någon personlig feedback i dagsläget.
Hade sådana vid något tillfälla under 90-talet, och de hade bättre grepp än de Dunlop Arrowmax jag ofta körde på pga. ekonomin. Även Michelins M59 (Har för mig att dessa även kallades för Macadam) är betydligt hårdare än Pirellidäcken enligt mitt minne.

Metzelers ME-1/ME33 är även de bra och välbeprövade däck. Tyvärr verkar de inte tillverka dem i Comp K blandning längre, vilket hade varit mitt givna val annars, nu när man inte använder cykeln som transportfordon på samam sätt som förr i tiden.

Enligt någon däckförsäljare har dagens blandningar passerat Comp-K:s grepp, men jag vet inte om det stämmer. Har tillverkarna uppdaterat gummiblandningarna på de gamla klassiska mönstren under årens gång?

Last edited:
Ja det kan ju va bra och veta:)
Alltså det gäller 130/80 -18. Tydligen en gammal standard som inte går så mycket längre:va

Avon AM23 finns i den dimensionen, går helt ok att race med i blött väglag även om greppet är bättre i torrt.

Ps, kan eventuellt ha några sådana som tappat en gnutta fäste, cirka 1sek per varv men med en del mönster kvar om någon ska rulla runt på gata. Ds

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC