FZ600R -1995, Bra köp?

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Tjena!

Var ett tag sedan man skrev något här, men nu är det ändligen dags, med jobb, garage, stadig ekonomi etc så är jag på jakt efter en första hoj till våren/sommarn.

Har en bekant som kanske vill sälja sin (supervälvårdade) FZR600 -95.
Men min fråga är, är det någon kul hoj? jag vill inte slänga ut enorma summor på en hoj, kan väl tänka mig upp emot 40-50k, OM det är nogon hoj som går att försäkra hyfsat billigt.

FZR600:an skulle kosta mig ca 600:-/månad Halvförsäkring, och det är väl rimligt, med tanke på att den inte skulle kosta mer än 25k:- att inhandla.

Men till min riktiga fråga, är det en bra hoj? om den är i kanonskick?
Kul att köra? Går det att busa med den? Något att vara aktsam för?

Sen även, andra hojar för upp emot 50k:- MEN då ska det vara försäkringsbart :)

Jag är 24 år, haft hojkort i 4år i April, men premiel ligger ändå tokhögt :(

Har haft en FZR600 -91:a. Tyckte de va en kul hoj. Som du skrev, billig att försäkra. Köpte min för 16000:- med halvkassa däck förra året. Har för mig att jag betalade 2400:- helår/halvförsäkring på bilsport o mc.
Men 95:an är mer uppdaterad och något vassare så visst 25K för en pedantskött är säkert ett bra köp. Testa o känn om du gillar den först såklart. Själv tröttnade jag på körställningen. Fick satans ont i ryggen o handlederna.

Last edited:
Fzr... :(

Ok.

KOLLA FÖRSÄKRINGARNA!!! 600/mån är på tok för mkt.
Jag hade min fzr när jag va 21 och 22 och betalade då knappt 4000 hel/helår.. 350/mån.

Fråga 1. Vill du ha en rolig hoj eller en hoj att visa upp? de är de 2 alternativen som finns. :)

Så.. då ska du inte ha en tokputsad fzr för den är inget att visa å inte kul att köra, den är tung, klumpig och drar förmodligen JÄTTEMYCKET!! olja.. om du varvar..:gnissla

Har haft en fzr å de bästa som hänt mej med den var när jag bytte bort den..
inget illa om cykeln i stort, men -95 är gammalt och hojjen är omodern i chassit i jämförelse med ex. gixxern från 97-

alternativen enligt mej.. för dej är att;

1. köpa en skitfin sv650 från -03 och framåt (innan 03 är org. framgaffeln kass), samma pengar ungeafär som fzr:en. 30?

2. Köp en gatreggad banhoj!! :tummenupp fantastiskt mycket roligare för pengarna!! inte lika fin kanske, men så många gånger roligare att ha att göra med. :yoparty

3. Hade jag vart dej och haft 40 lax å velat haft en riktigt rigt kul hoj skulle jag skaffat en gixxer 750 -98 99 00 eller så.. ligger en skitfin rödsvart i linkeboda på blocket.. nåt sånt..

Lycka till!!

å ingen fzr :huvet

Last edited:
Inte nått vidare bra klipp. Det är en rätt gammal och tung bajk med en hel del kända fel. Inte speciellt billigt heller oavsett den fina putsen.
Kolla lite efter CBR600 från slutet på 90-talet istället. Borde gå å hitta rätt fina för mellan 25-35 000 kr.

snick snack. fzr är en bra hoj om man letar gammalt och billigt. Ni får ju jämnföra med konkurenterna från samma årsmodeller, och inte erat nya.
men några 40-50tusen pratar vi inte om.

jag ska sälja min till våren för 22-25.
betalar 4500kr halv/helår.

Så.. då ska du inte ha en tokputsad fzr för den är inget att visa å inte kul att köra, den är tung, klumpig och drar förmodligen JÄTTEMYCKET!! olja.. om du varvar..:gnissla

Om den drar "JÄTTEMYCKET" olja så var det din hoj det var fel på och och inte alla producerade fzr genom historien. Mest troligt var din motor slut, kolv+kolvringar+ventiler körda alldeles för länge.

Min drar nästintill ingen olja alls.

Har haft en fzr å de bästa som hänt mej med den var när jag bytte bort den..
inget illa om cykeln i stort, men -95 är gammalt och hojjen är omodern i chassit i jämförelse med ex. gixxern från 97-

Men snälla, tänk nu .. vad säger det där egentligen? Okej jag ska ge dig ett exempel på dina egna jämnförelser.

Volvo 940-96 har asdåligt chassie om man jämnför mot t.ex saab 9-3 -01.
Så då måste alla gamla volvo vara skit.

Förstår du orelevansen i din jämnförelse? Ska man jämnföra produkter mot varandra ska de vara varandras motsvarighet

Last edited:
Hade också en Fzr 600R -94 tidigare, måste säga att jag var mycket nöjd med min. Tyckte inte den kändes direkt tung, går att få ner bra i kurvorna. Hade inga direkta problem med den, dock så han jag inte avverka så många mil med den.
Men som med äldre jamor så kolla att den inte dra för mycket olja, kolla växellåda, samt övriga slitage detaljer.

Jag betalade strax under 4000:- i halvförsäkring på min, så nog skulle du kunna hitta en billigare försäkring!

Last edited:
Köp en hoj du gillar och har råd med. Framför allt se till att du gillar körställningen då det ska bli många mil körda. Visst en nyare är alltid att före dra men lägg hellre pengarna på skydd, kurser, bankörning etc. Då kan du byta upp dig till vassare hoj när pengarna finns. :tummenupp

Förstår inte allas gnäll att dom är tunga, går inte att svänga med etc etc.... det är tur att dagen sh-åkare inte körde hoj för 15 år sedan för då hade hela bunten legat i diket :D

volvo vs saab!! haha

Tråden håller på att spåra ur. :tummenupp Fzr är en bra cykel för sin tid.:rolleyes: Det finns hojjar som är nyare, mer utvecklade och bättre. Så varför å inte köpa en nyare bättre, då exempelvis en 600gixxer eller cbr600??:gnissla

Om de inte kostar mer??

.. och om du lägger 25 eller 30tusen verkade ju inte vara det viktigaste.

SÅ KÖP NÅT NYARE ÄN -95.

Gillade liknelsen med volvon å saaben :huvet den ska du ha cred för, men varför harva på en gammal cykel när priset är nästintill detsamma?? :rolleyes:
Okej min jämförelse var kanske lite som att jämföra äpplen me päron, men varför inte, kom igen vidga vyerna lite. Marknaden är stor, möjligheterna är stora om man ser dem!

Och okej, min hoj drog mkt olja, bland annat pga att den var sliten och varvades hårt. MEN det är inte ovanligt att gamla yamaha-cyklar vill ha lite olja..

Å ni som gillar fzr:en jag förstår er, en bra hoj. Men den är inte jämförbar på banan med gixxern från ex. -99. Delvis pga att fzr:en väger i runda slängar 40 kilo till och saknar 25 hkr, men den stora skillnaden är hur smidig och lätthanterlig den nyare är.

Last edited:
Haha, nu ska jag göra som man brukar; propagera för min egen hoj :)

Jag tycker du ska köpa en R6a..
Hade själv en CBR600 -95 innan.. Grym skillnad på dessa två.
Sen så tycker jag att gixxer 600 är bra mycket klumpigare än R6an.
Polaren hade en gsxr600 -01.. Vi va ute o åkte lite o så bytte vi hoj en stund.
De första han sa om R6an va hur liten den kändes o hur lätt den va att bryta ner :tummenupp
Känns typ 10 kg lättare än gixxern. Båda var av årsmodell -01

My 2 cent

Har kört hoj i snart 20 år. Och japp, har legat i flera diken. Tycker dock fortfarande att det finns bättre alternativ i samma prisklass.

Köp en hoj du gillar och har råd med. Framför allt se till att du gillar körställningen då det ska bli många mil körda. Visst en nyare är alltid att före dra men lägg hellre pengarna på skydd, kurser, bankörning etc. Då kan du byta upp dig till vassare hoj när pengarna finns. :tummenupp

Förstår inte allas gnäll att dom är tunga, går inte att svänga med etc etc.... det är tur att dagen sh-åkare inte körde hoj för 15 år sedan för då hade hela bunten legat i diket :D

Haha, nu ska jag göra som man brukar; propagera för min egen hoj :)

Jag tycker du ska köpa en R6a..
Hade själv en CBR600 -95 innan.. Grym skillnad på dessa två.
Sen så tycker jag att gixxer 600 är bra mycket klumpigare än R6an.
Polaren hade en gsxr600 -01.. Vi va ute o åkte lite o så bytte vi hoj en stund.
De första han sa om R6an va hur liten den kändes o hur lätt den va att bryta ner :tummenupp
Känns typ 10 kg lättare än gixxern. Båda var av årsmodell -01

My 2 cent

Bra inlägg!! :tummenupp håller med dej fullt ut! r6an e skitrolig!! den ligger dock lite över de andra i pris, cbr600, gixxer600 å zx6r

liten undran bara..?? har din polare testat att luta sej, hänga lite å flytta kroppsvikten när han svänger å lägger ner? eller brottas han med hojjen? om det är så, vill jag gärna tipsa om att använda er av å ta hjälp av kroppen och kroppsvikten istället för att brottas me hojjen.. :)

Låter som en bättre plan i mina öron att jobba med hojjen och inte emot! Du såg ut att kunna skrapa puckar! :tummenupp Lycka till!!:yoparty

Last edited:
Så nu rekommenderas alltså en R6, killen är 24 år gammal och vill ha nått som är rätt billigt att försäkra. En R6 -01 är nog inte rätt alternativ då va?

Har kört hoj i snart 20 år. Och japp, har legat i flera diken. Tycker dock fortfarande att det finns bättre alternativ i samma prisklass.

Självklart finns det bättre men det är ju också en ekonomisk fråga när det kommer till fb's avgifter på hojarna
Glad att dikena inte var elaka mot dig, själv har jag fortfarande inte varit i ett dike och slipper det förhoppningvis i fortsättningen :tummenupp

Självklart finns det bättre men det är ju också en ekonomisk fråga när det kommer till fb's avgifter på hojarna
Glad att dikena inte var elaka mot dig, själv har jag fortfarande inte varit i ett dike och slipper det förhoppningvis i fortsättningen :tummenupp

CBR600:or från 90-talet var i de flesta fall strypta och kan nog försäkras för en hygglig peng.

Tacksam för alla svar!

Men för att återgå till ämnet, jag kan tänka mig att lägga ut upp emot 50k:- enbart för hojen, kanske någon tusenlapp mer om det är bra skick osv.

Men där det brister är just försäkringarna, jag hade gärna tagit en CBR1000RR eller annan nyare hoj om det vore mänskligt att försäkra dem :)

Men jag ska provköra den framåt våren och se och känna på den, vem vet.

Dock har jag haft lite förkärlek för CBR900 och även 929, 954 etc. Men ännu en gång så är det försäkringar som styr det mesta.

Så jag är på jakt efter en bra/kul/inte alltför dyr cykel, OCH ett bra föräkringsbolag, där man kan ställa av under vinterhalvåret, för som jag har förstått det så kan man ändå "spara" några hundralappar på att ställa av under vinter, har inte lust att pröjsa 1000:-/Månad året runt, även när den står i garaget :(

Så en fråga till, vet ni något/några bolag såhär på rak arm, där det går att ställa av hojar? Har för mig att de flesta har tagit bort den möjligheten :huvet

Hade en FZR600R -95...inte imponerad av den alls...dålig väghållning, tung och slö. inget jag skull köpt...

Trygghansa

Ringde trygghansa och kollade lite om man kan ställa av hojen hur många gånger man vill etc, samt vad det skulle kosta, och det visade sig att det ligger mellan 600-1700:- för 6 månader (100-300:-/månad) under vinterhalvåret.

Det gör att man nästan kan ta en hoj som är dyrare att försäkra för på så sätt så betalar man "halva" försäkringer, eftersom man ändå inte kör under vintern :tummenupp

Om jag nu inte är helt ute och cyklar..

Får ta och börja leta lite lätt på blocket, efter en CBR900 av sent 90-tal.

Är det någon som har tips på Hojar för ca 40-50k?
Bra hoj, kul hoj, lätt att busa med, men även SNYGG :yoparty

Tack!

Berra_83: Jodå, han kör helt ok men jag tyckte också att hans hoj va lite mer svårjobbad än min.. Hmm vanesak kanske, han hade inte haft den så jättelänge heller.

Sporthojarn: Allting är relativt. Men va fan tumregeln är ju att desto roligare hoj desto dyrare försäkring. Nånstans får man ju kompromissa. Saken är egentligen att jag rekomenderade en R6a framför gixxer och CBR..

Angående försäkring så pytsar jag själv ut med 900/mån (trafik) men nu när jag har flyttat har de visst stigit till 1100/mån..

Bolaget är folksam o jag kan ställa av o på hur jag vill... Bkk ska fixas i sommar så förhoppningsvis sjunker väl premien lite..

Prisklassen är väl iaf rätt på en R6 typ 99-02 kanske t.o.m. -03
typ 40-50k

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma