FZ6, Slö?

Kay skrev:
Körde en FZ6 direkt i anslutning till att ha kört min retta, och då var den slö...QUOTE]
Nu behöver du inte jämföra äpplen med päron.
Såklart att det känns slö jämfört med en R-hoj. Men jag antar att det inte var det han undrade för det förstår väl vem som helst.

Det är mer intressant hur den känns i jämförelse med andra likvärdiga hojar typ Hornet.
Vänjer sig vid effekten gör man alltid förr eller senare.
 
Såhär skriver han och då tror jag han kommer att lessna hyfsat snabbt även om det är bra att börja med nåt lugnare. Jag är ingen racerkanon och lessnade på att det blev så hetsigt med en 600 (Triumph TT600) som ville ha mycket varv mest hela tiden.

högkam skrev:
Har pratat med kompisar som har betydligt större maskiner som säger att de skulle kunna ha mer effekt. Kör mycket skoter(snö) och vet bara hur det är där

eus skrev:
Kay skrev:
Körde en FZ6 direkt i anslutning till att ha kört min retta, och då var den slö...
Nu behöver du inte jämföra äpplen med päron.
Såklart att det känns slö jämfört med en R-hoj. Men jag antar att det inte var det han undrade för det förstår väl vem som helst.

Det är mer intressant hur den känns i jämförelse med andra likvärdiga hojar typ Hornet.
Vänjer sig vid effekten gör man alltid förr eller senare.
 
Allt är ju relativt...vad har du kört innan? Att som vissa jämföra en 600 med en 1000 kubikare känns ju inte klockrent.... :rolleyes: jag provkörde det mesta naket som fanns på marknaden när jag shoppade hoj förra säsongen och det blev just en naken FZ6.

Motorn och utseendet var de faktorer som fällde avgörandet för mig. FZ6 delar motor med R6, en erkänt hårig motor, men på FZ6 snackar vi en något nedtrimmad variant för bredare effektregister (R6 är död under 8000 varv). Kamtiderna skiljer, sprutarna är av något enklare snitt mm. Resultatet är en rad 600 med ovanligt brett, flexigt register. Visst gillar den varv, det ligger liksom i sakens natur, men om du jämför med tex den hoj som är likvärdig i många avseenden, Honda Hornet 600, så tyckte jag att FZ6ans motor kändes piggare och starkare rakt av. Jämför du med gamla Fazer eller Suzuki Bandit, Ducati Monster 620, Suzuki Sv650 mfl så är FZ6 överlägsen motormässigt.

Så nä, den är inte slö. Det är en riktigt rapp bushoj som lätt hänger med större r-hojar när det börjar svänga. Dessutom den snyggaste japsen i klassen enligt min mening.

Ljudet matchar motorn väl. Med originalpiporna finns det en diskret morr som lovar gott. Med öppna rör (jag körde Devil OVO i kolfiber) är det svårt att tro att det "bara" är en 600....den låter riktigt, RIKTIGT mulligt och att dra den fullt genom växlarna i en juste tunnel är ren och skär njutning.
 
Last edited:
Jag tror inte du ska behöva tröttna på FZ6 i första taget, men det är svårt att svara på utan att känna dig och veta din personlighet. Vissa nyblivna körkortsinnehavare blir nästan förnärmade när man föreslår en R6:a som första hoj; de ska minsann ha en R1:a...

Precis som fazerfun påpekade så finns det många hojar som har mycket mindre klipp än FZ6 och som ändå betraktas som roliga hojar, exempelvis SV650, Ducati Monster etc. Du får nog testa själv och avgöra.

Förövrigt tyckte jag aldrig att min R6:a hade speciellt dåligt drag i botten/mellanregistret, och FZ6 går nog inte sämre där än R6:an (snarare tvärtom). Dock tycker ju många att alla 600:or har helt kasst botten/mellanregister. Allt beror på vad man är van vid och vad man har för några personliga preferenser. Det är svårt att ge något bra råd.

Lycka till!

EDIT: Jag hade min R6:a i två och ett halvt år utan att någonsin ångra att jag inte köpte en R1:a. När jag köper hoj till våren igen (efter två säsongers uppehåll) så kan jag mycket väl tänka mig att köpa 600cc igen. Jag kollar på många olika hojar mellan 600-1000cc och för mig är utseende (kalla mig gärna posör) och att jag trivs med hojen viktigare än kubik och hästkrafter.
 
Last edited:
högkam skrev:
Har pratat med kompisar som har betydligt större maskiner som säger att de skulle kunna ha mer effekt.

Mer effekt till vaddå? Köra på femman i 30km/h? :va Köp bil i sådana fall. :D

Tröttnar på sin hoj gör man när:
1) Hojen är för dyr
2) Du egentligen vill åka bil alt. tycker det är läskigt att köra hoj
3) Du tycker din hoj är ful som stryk
4) Du åker med fel folk på fel vägar
5) Du inte kan hantera din hoj och utnyttja den maximalt.


Jag har haft en fzs600 som första hoj. Tyckte den gick som ett skott. Ja den kanske kan upplevas som lite tam på lågvarv men växellådan är till för att användas. Motorn surrar fint som en elmotor så det är liksom inget besvär att varva högt.

Efter fazern skaffade jag en SV1000. Skitsnygg, perfekt väghållning och ännu mera motor.

Och nu är jag nere på en DR650SE enstånka med ynka 47hk. Och jag har lustigt nog lika roligt på den som på de andra hojarna. Det handlar bara om att piska livet ur den stackars motorn så hänger man med betydligt kraftigare hojar, förutsatt att det svänger lite. Bilar är fortfarande som LGF med en enstånka.

Den dagen jag får ett eget garage så skaffar jag nog en fazer eller fz6 igen.
 
Jag har bara kört gamla Fazern, och den var jäkligt trevlig. Motorn var rolig och den var pigg uppåt 160. Körde även en R6.a -02 och tyckte inte det var så stor skillnad på motor, men kan vara inbillning då jag var van vid min TL1000. Stora skillnaden var chassiet som kändes som bambu på Fazern, det gjorde det inte på R6.an :)
 
fazerfun skrev:
Allt är ju relativt...vad har du kört innan? ...

Det blir min första hoj.

Men tack för alla tips, det känns som om jag skulle kunna bli nöjd med en FZ6, men jag ska inte köpa förrän i höst så jag har tid att fundera. Men jag kommer nog att vilja ha mer effekt efter en tid men då är det väl bara att byta upp sig. Problemet är bara att som student så är det lättare sagt än gjort.

Den är ruskigt snygg iaf, efter lite modifieringar.

-PLM-, vad menar du med att chassit kändes som bambu?

Mvh Högkam
 
Jag har kört motorcykel i 14 år. Jag kör nu en motorcykel med 45 hästkrafter.

Bra svar nog?
 
Jo, men det är ju inte riktigt samma sak med motardcyklar(för jag antar att det är en sådan du kör? Eller någon annan enstånkare).

Mvh Högkam
 
Bara så vi är klara med en sak, for the record: ni som kört gamla Fazern (FZS) och betraktar FZ6 som någon slags "facelift", ni har faktiskt ingen riktig koll. FZS är fortfarande en helt ok hoj men är underlägsen FZ6 i allt, tom den erkänt låga bränsleförbrukningen. Och sen har vi ju det där med utseendet oxå.... :yoparty
 
Last edited:
fazerfun skrev:
Bara så vi är klara med en sak, for the record: ni som kört gamla Fazern (FZS) och betraktar FZ6 som någon slags "facelift", ni har faktiskt ingen riktig koll. FZS är fortfarande en helt ok hoj men är underlägsen FZ6 i allt, tom den erkänt låga bränsleförbrukningen. Och sen har vi ju det där med utseendet oxå.... :yoparty

Hur mycket drar den ungefär?

Mvh Högkam
 
högkam skrev:
Jo, men det är ju inte riktigt samma sak med motardcyklar(för jag antar att det är en sådan du kör? Eller någon annan enstånkare).

Mvh Högkam
Mja/nja. Den är ju ändå slö över 130-140.
 
fazerfun skrev:
Beror på hur inspirerat du kör men min var enormt snål, aldrig över 0,6

Kan bara instämma, min har aldrig heller tagit över 0,6. Har faktiskt varit nere under 0,4 med den, iofs långkörning väldigt lungt tempo (dålig väg)..

Vad man menar med att chassiet känns som bambu förstår jag inte...

Kort och gått (Med erfarenhet från den gamla FZS): "Vettig hoj som duger till det mesta". Den nya är säkert inte sämre på någon punkt som någon skrev här tidigare..
 
-PLM- skrev:
Prova att pressa tex en R1/6 lite på krokväg. Gör om det med Fazern.

alltså, nu gällde ju inte den här diskussionen den gamla Fazern... :7peta har du kört nya FZ6? Jag hängde med båda R1or och Blades på Boge med min förra året, det är en helt annan hoj än FZS som ju bygger på föregångaren till R6, nämligen Thundercat. Å mellan R6 och Thundercat är det ju en viss skillnad...
 
Mr D skrev:
Kan bara instämma, min har aldrig heller tagit över 0,6. Har faktiskt varit nere under 0,4 med den, iofs långkörning väldigt lungt tempo (dålig väg)..

Vad man menar med att chassiet känns som bambu förstår jag inte...

Kort och gått (Med erfarenhet från den gamla FZS): "Vettig hoj som duger till det mesta". Den nya är säkert inte sämre på någon punkt som någon skrev här tidigare..

"Den nya är säkert inte sämre på någon punkt som någon skrev här tidigare.." nä det är nog årets understatement... :rolleyes: :) missförstå mig rätt, jag gillade min FZS 600 -00 men den kändes rätt trött och vek efter att ha provkört FZ6an (den nakna såklart...)
 
Jag har varit otroligt nöjd med min fz6N. Utseendet och ljudet(kör med devil trophy) väcker mycket uppmärksamhet! Körställningen passar kort som lång, jag är 185, sitter utmärkt. Min flickvän är 165 och även hon sitter bra.

Effekten räcker gott och väl till. Visste, den lämpare sig kanske inte tillsammans med andra nyare R hojar på snabba landsvägar men på kurviga småvägar är den grym!

Jag rekomenderar varmt Fz6 N som första hoj...
 
Tyvärr är det så att alla som har en hoj med mindre än 150hk tycker att det är astrist att köra!
Jag hade min CBR 600 -95 i fyra år och tyckte den var skoj in i det sista, att jag sen bytte till en R1:a hade nog mycket med att jag alltid gått och drägglat efter dem. Att ge 150hk+ hojar smisk på krokvägar och wheelande med en gammal 600:a tyckte jag bara var skoj. Men är man lagd åt att powerwheela i 100+ och köra fort rakt fram så ska det 1000cc till!

Edit: Jo om du tycker att FZ6 är trist och sätter gränser efter nån säsong så är det bara att grattulera till att du är en duktig pilot!
 
Intressant tråd.
Har undrat litet över FZ6: an som står utanför jobbet.
Den ser ju förbaskat trevlig ut.
100 HP räckte gott för mig mina första 2 MC säsonger.
Vissa människor (jag själv inberäknad) tröttnar dock och vill ha mer och mer effekt hela tiden. Det är därför de säljer hojar med 180 HP nu :D
En hårresande siffra för bara 10 år sen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top