FZ6, Slö?

högkam

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
ingen än
Jag funderar på att köpa en FZ6(naken såklart) och jag är lite orolig att jag kommer att bli trött på den låga effekten(förhållandevis låga effekten). Hade varit kul att höra från er som haft den hur "rapp" den är. Blir man less?

Jag har mycket lite erfarenhet av olika motorcyklar så jag har inget att referera till. :gnissla

Ni som haft helsystem, har ni märkt någon skillnad? Är hojen värd de 71900kr den säljs för?

Mvh Högkam

Har du ingen större erfarenhet av motorcyklar och tycker 100hp är klent, då
undrar jag var du kört för bilar innan. Jag kör själv Honda hornet och den har
i prinsip samma effekt/data och jag kan säga att den är en mer än väl för en
nybörjare. Så jag tror inte du behöver oroa dig! Över 160km/h blir det iaf jobbigt att
toura. Vid 200 hänger man som en spermie i styret,,,,,, då det blåser som f#n!
Lycka till,,, FZ6 är väldigt snygg!!

Har du inte mycket erfarenhet lär effekten räcka till. Det finns även en del utrymme att växa i.

Japp, Den är värd 71900.

problemet med en 600 är att man kan tröttna på det dåliga bottenvridet rätt så snabbt!

Tack för tipsen!

Dock så är jag inte det minsta orolig att effekten kommer att räcka till, till en början. Men jag är orolig att växa ur den.

Har pratat med kompisar som har betydligt större maskiner som säger att de skulle kunna ha mer effekt. Kör mycket skoter(snö) och vet bara hur det är där :tummenupp

Mvh Högkam

Bellman skrev:
problemet med en 600 är att man kan tröttna på det dåliga bottenvridet rätt så snabbt!

Även 600:or har en finess som kallas växelspak. Den sitter där för att användas.

högkam skrev:
Hur är ljudet då?

Mvh Högkam

Torde påminna en del om R6 (eftersom det i grunden är samma motor). Har själv den gamla Fazer-varianten, och det finns ju plats för "förbättringar". Tror dock att det är relativt dyrt och lite mer omständigt att byta på nya modellerna med "seatpipe".

Inte många hojar som har ett skönt ljud orginal. På med slip-on så blir
iaf ljudet mycket skönare! Jag kör med GPR= snyggare och skönt ljud, plus så ligger dem på en lagom prisnivå.

högkam skrev:
Hur är ljudet då?

Mvh Högkam

Ljudet är var du gör det till. :yoparty Bara att slå på ett slipon så är det fixat.
Har 100hk i min FZR600R och det räcker som första hoj tills man fått nåra mil på nacken. sen är det ju kul att altid kunna byta upp sig senar til mycket mer HK=) :banana

Köp den, den är jävligt snygg!
Om du tröttnar på den så är det väll bara att sälja och köpa ny?????????

Det är det som är problemet, jag skulle gärna vilja slippa byta upp mig på ganska länge och det är därför jag är orolig för effekten.

Givetvis hade jag tänkt slänga på slip-on isåfall :tummenupp

Priset på hojen är ju ganska lockande, väldigt kul att kunna köpa en ny istället för en beggad, få sköta om den från allra första början :pannkyss

Mvh Högkam

högkam skrev:
Det är det som är problemet, jag skulle gärna vilja slippa byta upp mig på ganska länge och det är därför jag är orolig för effekten.
...

Du behöver inte oroa dig för effektbrist så länge vägen svänger (och det är väl trevligt?).

Rakt fram har du givetvis inte en sportmössa mot en 1000-kubikare.

Kay skrev:
Jämför den med andra 600cc-cycklar.

Andra 600 R hojar antar jag? Skulle du kunna ge några exempel på hojar som du provat som får FZ6:an att kännas slö? Hur stor är då skillnaden?

Mvh Högkam

högkam skrev:
Andra 600 R hojar antar jag? Skulle du kunna ge några exempel på hojar som du provat som får FZ6:an att kännas slö? Hur stor är då skillnaden?

Mvh Högkam

Körde en FZ6 direkt i anslutning till att ha kört min retta, och då var den slö, men sen har man ju kört CBR600RR, R6, zx6R osv, och må säga att FZ6 käns rätt o slätt trött, och de gör de andra 600cc jag också nämde, men inte så himla trötta. HP blir ju en vanesak, och min R1 käns säkert skitslö om man kör en gixxer 1000 K5 före man kör R1. Jag tror att du tröttnar på effekten, men det gör man efter ett tag med 1000cc ändå.
Måste berömma kvalitetsintrycket, sittställning, och som någon sade, så är det en skön hoj overall, men ingen kräm i den bara. Ser dock ascool ut, fin hoj, men trött ;)

Kay skrev:
Körde en FZ6 direkt i anslutning till att ha kört min retta, och då var den slö, men sen har man ju kört CBR600RR, R6, zx6R osv, och må säga att FZ6 käns rätt o slätt trött, och de gör de andra 600cc jag också nämde, men inte så himla trötta..

Inte så konstigt då FZ6an har en nertrimmad R6-spis. Jämför Hornet 600 med CBR600RR och du kommer förmodligen att känna samma sak där...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT