FZ6 S2 -07 växelstrul

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Guidar lite över telefon men gissar att jag får kika på det hela tillslut.

FZ6'an har körts tidigare i sommar, korta och långa sträckor utan kymmer för att sedan fått stå några veckor på centralstödet utomhus i sol som regn. Vet inte exakt hur långt den har gått men tippar på runt 3000 mil.

Imorse skulle den få jobba igen men växlarna började spöka direkt. Att lägga i ettan är inget problem, tvåan likaså sen finns det inga fler växlar. Att växla ner till 1:an igen fungerar men efter 2:an händer inget återigen.

Efter lite körning på 1:an och 2:an samt åtskilliga växelförsök till 3:an så lyckas även detta. Problemet är att nu fungerar bara växling upp och ner mellan 3:an och 4:an, en bra stund. På väg att ge upp dagen med hoj så börjar det plötsligt fungera som det ska och färden fortsätter. Växlingarna fungerar som de ska några mil men efter att ha sträckkört ca 5 mil på motorväg så blir de strul vid avfarten, nu fungerar bara växling mellan 5:an och 6:an istället.

Tips? =)

Växelföraren ser intakt ut och läget där det alltid varit, inte varit omkull. Olja ok och bytt med filter för ca 100 mil sedan.. Motul nånting. Inga missljud eller annat otyg utan bara borttappade växlar.

Uppdatering:

Någon fjäder som spökar, kanske. Växelföraren ska förslagsvis fjädra tillbaka till mittläge, det gör den inte. Om man lägger i 1:an så stannar växelföraren nere och vid växling till 2:an så stannar den uppe.

Kommer jag åt detta utan att klyva motor/låda? (har inte träffat hojen ännu)

Edit (till skillnad mot uppdatering): Hittar ingen sprängskiss för ändamålet/byta returfjäder, någon med erfarenhet?

Last edited:
Rann ingen olja i.a.f. 1-0 Men men, alla fjädrar jag kunde hitta var hela och när det hela provmonterades med kåpan av så fungerar växlingarna igen hux flux...

Överhängande risk att problemet återkommer strax men vad i glödheta är det som spökar?

20160906-194140-1.jpg

Last edited:
Tillslut hittades lösningen, som ni har väntat!

Monterade ihop skiten och vips så var problemet tillbaka, mjaha lossade på senast åtdragna skruv och nu fungera det igen.. kanon! Växelpetare till stag, stag till arm som i sin tur sitter på axeln med splines. Mellan skruven till staget som sitter på armen finns det en distans vilken jag först trodde var ett lager i mörkret men så var alltså inte fallet.. fast det kanske borde vara ett lager, kanske. Jaja här kärvade det uppenbarligen och i brist på gänglåsning hade jag nu återskapat felet med att överdra skruven. Snäppet över handkraft är rätt moment helt klart och någon form av låsvätska är väl att rekommendera. Alltså, en åtgärd som kunnat ta 30 sekunder tog istället dryga timman.

Nu vet ni, kanske är till hjälp för någon annan båtägare i framtiden.

TEpJv.jpg

H8QGa.jpg

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti