FZ6-N klickar ?

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hej!

Jag vet inte riktigt om det här är ett problem eftersom hojjen låtit såhär sedan jag köpte den och förra ägaren sa att det inte var något problem..

Ljudet uppstår när de är kall & varm spelar ingen roll, hojjen går mkt bra. Problmet uppstår när jag ligger runt 4000rpm -> 4500rpm så kan jag höra ett väldigt tyst klickande om jag lyssnar ordentligt.. detta hörs enbart på 1-2-3 eftersom man inte kan höra vindljudet så bra då, uppstår säkert på 4-5-6 oxå fast då kan jag inte höra det ordentligt.

Är detta någonting att vara orolig över ? Det låter alltså knappt hörbart.

Hojjen hade gått 550mil när jag köpte den nu har den gått 640mil. Står i boken att andra servicen är först vid 10 000km.. är detta rätt ? (och då ska man bara byta olja, kolla luftfilter och tändstift och smörja lite saker)

Tacksam för svar!

dronkers skrev:
2259534 Hej!

Jag vet inte riktigt om det här är ett problem eftersom hojjen låtit såhär sedan jag köpte den och förra ägaren sa att det inte var något problem..

Ljudet uppstår när de är kall & varm spelar ingen roll, hojjen går mkt bra. Problmet uppstår när jag ligger runt 4000rpm -> 4500rpm så kan jag höra ett väldigt tyst klickande om jag lyssnar ordentligt.. detta hörs enbart på 1-2-3 eftersom man inte kan höra vindljudet så bra då, uppstår säkert på 4-5-6 oxå fast då kan jag inte höra det ordentligt.

Är detta någonting att vara orolig över ? Det låter alltså knappt hörbart.

Hojjen hade gått 550mil när jag köpte den nu har den gått 640mil. Står i boken att andra servicen är först vid 10 000km.. är detta rätt ? (och då ska man bara byta olja, kolla luftfilter och tändstift och smörja lite saker)

Tacksam för svar!

Hejsan jag har inte något sånt ljud på min hoj.
Ja mc ska in på service vid 1000 mil.

Mvh mattias

klickar de ibland eller ofta eller klick klick klick toksnabbt?
förändras det med motorvarv?
förändras de med fart?

Det klickar alltid runt 4000-varv på låga växlar ( i alla fall då man hör det ) det klickar med varvtalet upp till cirkus 4500varv kan bero på att man inte hör det någotmer då p.g.a utblåsljudet. Det förändras inte med fart, det klickar lite segare vid 4000 och mer vid 4500.. sedan blir det som sagt tyst. det klickar väl ganska snabbt.. låter mer som ett surr.. låter som att det verkligen klickar i 4000ggr/minut :)

Jag hör det inte om jag har en "bra" hjälm på mig, som då dämpar ljudet. Måste verkligen koncenterar mig och ha en hjälm som egentligen är lite för stor för mitt huvud på mig för att höra det.

dronkers skrev:
2259781 Det klickar alltid runt 4000-varv på låga växlar ( i alla fall då man hör det ) det klickar med varvtalet upp till cirkus 4500varv kan bero på att man inte hör det någotmer då p.g.a utblåsljudet. Det förändras inte med fart, det klickar lite segare vid 4000 och mer vid 4500.. sedan blir det som sagt tyst. det klickar väl ganska snabbt.. låter mer som ett surr.. låter som att det verkligen klickar i 4000ggr/minut :)

Jag hör det inte om jag har en "bra" hjälm på mig, som då dämpar ljudet. Måste verkligen koncenterar mig och ha en hjälm som egentligen är lite för stor för mitt huvud på mig för att höra det.

ventiler kanske?
annars så säger folk att om grenröret inte e riktigt åtdraget kan de klicka lite.

de tickar inte mer då..
:rolleyes:
konstig fråga men olika på klicka o ticka :)

hehe :) klicka & ticka... svårt att förklara ^^ Det kanske tickar lite mer då.. ? Ventiljustering skall man bara behöva göra var 40 000 km vad jag kan förstå det som ?

En 4cylindrig hojj som går precis som den ska ska alltså inte "ticka/låta" på något sätt ? Minns att dominatorn som jag hade lät som ett åbäcke fast den var okay.

Lite låter det väl alltid, det är ju en jäkla massa metall i motorn som rör sig och det är nog svårt att få helt ljudlöst. :) Svårt fall alltså, detär ju en bedömningsfråga...
Det är ju en rätt ny hoj så jag tror inte du behöver oroa dig för ventilerna ännu.

Jag ska försöka spela in en ljud-bit så att ni får höra hur det låter.. jag kan bara vara överparanoid som vanligt! ^^ kanske hjä lper om det inte blir för dåligt ljud.

dronkers skrev:
2260258 Jag ska försöka spela in en ljud-bit så att ni får höra hur det låter.. jag kan bara vara överparanoid som vanligt! ^^ kanske hjä lper om det inte blir för dåligt ljud.

Upplevde/upplever samma sak på min gamla fz6 -04 o min nya r6-05, Vet ej vad det är men bägge två är ju nya cyklar så allt borde ju va ok. Kanske Yamaha signum eller rad4 std ljud ???

Hade tidigare en -04 och den vara sig klickade eller tickade.

Det behöver inte vara något major (låter osannolikt att det är ventilerna redan) men tydligen besvärar det dig och då ska du kolla det. På en så pass ny hoj ska man inte behöva fundera på sånt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg