FZ1 Vs R1 ?

  • Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Undrar om någon har praktisk erfarenhet gällande skillnaderna mellan Yamahas FZ1-N och exempelvis en R1:a. Skillnaderna utseéndemässigt är ju stora och även körställning e.t.c är helt olika. Den ena är dessutom naken (eller halvkåpa i S varianten). Vad jag tänkte på är skillnaderna i prestanda. FZ1 motorn är ju R1:an men nedtrimmad något för att få vridet tidigare i registret. Om man kollar i senaste Bike ser man dock att en FZ1:a har 146 hk på bakhjulet med det bästa sliponet. Min R1:a från 01 har 132 hk på bakhjulet men väger ca 20 kg mindre.

Hur är prestandaskillnaden rakt fram från 50-150 km/h?
Hur stor är skillnaden på bana eller i kurviga partier?

Skillnaden i försäkringskostnad är enorm vilket gör att man undrar om det är ett fungerande alternativ till R1:an...

Tack/D.
 
Undrar om någon har praktisk erfarenhet gällande skillnaderna mellan Yamahas FZ1-N och exempelvis en R1:a. Skillnaderna utseéndemässigt är ju stora och även körställning e.t.c är helt olika. Den ena är dessutom naken (eller halvkåpa i S varianten). Vad jag tänkte på är skillnaderna i prestanda. FZ1 motorn är ju R1:an men nedtrimmad något för att få vridet tidigare i registret. Om man kollar i senaste Bike ser man dock att en FZ1:a har 146 hk på bakhjulet med det bästa sliponet. Min R1:a från 01 har 132 hk på bakhjulet men väger ca 20 kg mindre.

Hur är prestandaskillnaden rakt fram från 50-150 km/h?
Hur stor är skillnaden på bana eller i kurviga partier?

Skillnaden i försäkringskostnad är enorm vilket gör att man undrar om det är ett fungerande alternativ till R1:an...

Tack/D.

Byt inte från R1 till en FZ1. Den går långsamt, inget mellanregister, går inte upp på bakhjulet, ser ful ut, det går inte att byta dämparen - En riktig gubbhoj. Sen vill jag ha kvar min låga premie ... :) Var är alla BMW-förare som vill byta hoj?
 
Byt inte från R1 till en FZ1. Den går långsamt, inget mellanregister, går inte upp på bakhjulet, ser ful ut, det går inte att byta dämparen - En riktig gubbhoj. Sen vill jag ha kvar min låga premie ... :) Var är alla BMW-förare som vill byta hoj?

Tack för svaret!

Förstår jag rätt, har du en FZ1:a nu ?

Hur den ser ut är ju subjektivt men inte fasen kan den väl gå långsamt och sakta mellanregister:va . Den har ju en riktigt potent R1 motor och en spikrak effektkurva. Har hört att den inte är lika rapp som R1:an men kan inte riktigt förstå varför när man kollar på vikt/effekt förhållandet.

Det är inte så att ditt svar innehåller en stor portion ironi för att du vill att FZ1:an skall behålla sin låga försäkringspremie :)

/D.
 
Jag håller med. Den känns trött och tråkig, om man jämför med R1. Skulle jag vara som dig hade jag satsat på ngt annat, t ex Z1000. Den känns riktigt sportig....
 
Jag håller med. Den känns trött och tråkig, om man jämför med R1. Skulle jag vara som dig hade jag satsat på ngt annat, t ex Z1000. Den känns riktigt sportig....

Är också inne på att byta hoj till antingen en FZ1-N eller Z1000. Har inte haft chansen att prova någon FZ1-N här i GBG-trakten och inga handlare jag har ringt verkar ha någon för provkörning heller :mad:

Däremot har jag testat Z1000 en snabbis, snabba första tankarna var att den är väldigt svag i bottenregistret. Jävligt skön att köra, bra komfort, körställning m.m. Rätt skönt ljud original, iaf när man körde, vet inte hur den lät utan hjälm. Sammanfattningsvis schysst hoj, snygg som fan men jag saknade den lilla extra kraften för att känna att man inte kommer att tröttna så fort.

Därför e jag jävligt sugen på att testa Yamahan som ändå ska ha 25hk extra för att se ifall det blir någon skillnad.
 
Är också inne på att byta hoj till antingen en FZ1-N eller Z1000. Har inte haft chansen att prova någon FZ1-N här i GBG-trakten och inga handlare jag har ringt verkar ha någon för provkörning heller :mad:

Däremot har jag testat Z1000 en snabbis, snabba första tankarna var att den är väldigt svag i bottenregistret. Jävligt skön att köra, bra komfort, körställning m.m. Rätt skönt ljud original, iaf när man körde, vet inte hur den lät utan hjälm. Sammanfattningsvis schysst hoj, snygg som fan men jag saknade den lilla extra kraften för att känna att man inte kommer att tröttna så fort.

Därför e jag jävligt sugen på att testa Yamahan som ändå ska ha 25hk extra för att se ifall det blir någon skillnad.

En liten fråga bara testade du den nya 07 eller var det en äldre som du testade.. Jag har velat mellan Fz1N och Z1000 och provade den nya 07 och jag tyckte den drog attand fint på låga varv, jag var så nöjd med den att jag inte provkörde Fz1N.. så nu ska bara frugan övertalas sedan blir det en ny z1000
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top