FZ1 VS KTM 990 smt

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
Tjenare alla hojåkare!


Sitter här i abstinens väntan på våren. Ska köpa ny hoj till våren men står lite i valet å kvalet å här finns de såpass många med gedigna köttstycken på benen att fråga..

Valet å kvalet står mellan yamaha's FZ1-N eller ktm's 990 smt.

Yamahan har ju mera pulver (vilket jag tycker är kul som rackarn) men hittar inte så mkt tillbehör.. väskor framförallt. På sommarn pendlar jag till jobbet stort sett med hojen så mkt och ofta de går! Vill ha en hoj som funkar att pendla med, men tillräckligt för att kunna busa av sej, köra lite på slangen å samtidigt inte behöva gruva sej så fruktansvärt över att köra en längre touring sväng med sambon bakom..

Ktm'en är ju klar för väskor å mkt lull finnes. Ni med erfarenhet från någon av hojarna får mer än gärna utyttra er!


Tacksam för svar / Jimmy
 
Absolut 990 SMT.
Kollar själv lite efter en sådan. Bekväm och riktigt kul att köra.
 
Vet att Lillemans i Lund sålde nya Fz1N 08:or förra året med hårda väskor bak. Fult som stryk tyckte jag men kanske hade varit nåt för dig.
 
Tjena,
Jag kör en FZ1-S , och har varit och get SMT-n en riktig omgång. Lång historia kort, FZ1-an är mer mångsidig i S-utförande, men mindre busig. Låt mig utveckla lite: FZ1:an känns som en trestegsraket, där den är fullkomligt vansinnig på toppvarv. Den tappar bara i ork strax innan redline, annars accar den brutalt hela vägen upp. Dock är ettan väldigt lång, du gör 130 i ettan vilket är helt onödigt. Detta innebär att innan du har accat upp i rätt register för att ha vansinnigt kul (över 7000 RPM) så är du över den lagliga gränsen för det mesta. Detta gör det riskigt att busa i stan. SMT-n har ju twin OCH motard karaktär, den går upp på slangen på ettan och tvåan bara du e lite tvär med gasen. Det är jättekul, verkligen. Däremot tar det roliga slut typ över 130 km/h. Det känns som det är dit den orkar, och därifrån är den tråkig. Men ack vad kul man kan ha under 130. SMT-n känns som lite sämre kvalite, speglarna vibrerade loss efter 5 minuter, bromspedalen är en sån sågtandad tjock plåt, den har ingen bensinmätare, och instrumenten är oläsbara.

Även om jag nu saknar den där motardkänslan, så tycker jag att FZ1:an tickar av fler checkboxar i min lista. Egentligen skulle man haft båda två! Eller en så begagnad FZ1 som möjligt, en 2006:a, och en KTM 640 motard som komplement, en leksak för typ 30k

och lillemans har en FZ1 med väskor, sista exet tror jag. Dessutom gillar du inte de hårda väskorna som yamaha har i sitt program så kan du köpa mjuka väskor från Givi: http://www.givi.co.uk/soft-luggages/Saddle-bags/T449 för 1000kr nya
 
Last edited:
Om KTM inte inbjuder till bus, då har man redan bägge fötterna i kistan och locket är fastspikat. Men har man fortfarande över 20 grader kroppstemperatur så kommer SMT att inbjuda till bus.

Dessutom så har den ju lite kåpor för skydd vid Touring, och är bekväm. De é bare å tjööööp!
 
helt underbart med så snabb och ärlig respons här alltså.. Helt sjukt :D ångrar mej grymt att ja inte hann provköra bägge i våras. Men yamaha har ju helt klart ett kännetecken för kvalité, inte för jag hört eller tycker ktm är av någon sort "andra hand" (missförstå mej rätt) . men de med att den har kåpor (har ju iofs yamman oxå) å den råare motorkaraktären är nog de som lockar mej. Visst tycker ja de är kul att köra skitfort men för att kunna njuta och utyttja de till fullo ska de enligt min mening en R hoj till sådant. Är någon insatt, kollade lite på bilsport mc försäkring... Fick till där att ktm'en går att offroad försäkra? Enda jag kunda läsa mej till var att innehavare av fordon ska under kalenderåret vara fyllda 24 år samt motorcykel av offroad typ enligt bilsport mc.. vad som nu menas med det hade vart tacksamt? På hel försäkring skilde det mellan fz1 bas försäkring å offroadförsäkring på ktm'en 10 papp...Oxå mkt delvis avgörande för min del vart fall..

Tack igen =)
 
Bilsports offroadförsäkring är lite knepig. Gamla Ducati Multistrada låg under "offroad" också vilket gjorde den billig.
Ring och hör med dom är säkrast.

Angående modellerna har jag bara kört KTM:en. Gjorde inget vidare intryck på mig, tyckte den var plastig och lite "billig" i känslan. Men detta var endast en kort provkörning på en firma, så fäst inte så stor vikt vid det.
 
ringde å hörde med dom idag för skojs skull.. Å att 990 smt går att offroad försäkra gör de hela mkt roligare. Helförsäkring på mej (24år haft mc kort i 3) samt medlemskap i SMC gör att helförsäkringen hamnar på omskakande 4625kr helår.

däremot hamnar fz1, där enda valet för mej är bas på halvförsäkring 6020:- och helförsäkring på 14927:-
 
ringde å hörde med dom idag för skojs skull.. Å att 990 smt går att offroad försäkra gör de hela mkt roligare. Helförsäkring på mej (24år haft mc kort i 3) samt medlemskap i SMC gör att helförsäkringen hamnar på omskakande 4625kr helår.

däremot hamnar fz1, där enda valet för mej är bas på halvförsäkring 6020:- och helförsäkring på 14927:-

Notera att självrisken är rätt saftig på Bilsport MC's Offroadförsäkring.
 
Notera att självrisken är rätt saftig på Bilsport MC's Offroadförsäkring.

När jag räknade på Bilspoprts offroadförsäkring så kom jag fram till att OM jag kraschade varannat år så skulle det gå jämnt ut...så krascha varje år = vanlig försäkring, var 3:e år = offroad.

Detta på en KTM 990 SMR som inte är så mycket offroad.
 
ringde å hörde med dom idag för skojs skull.. Å att 990 smt går att offroad försäkra gör de hela mkt roligare. Helförsäkring på mej (24år haft mc kort i 3) samt medlemskap i SMC gör att helförsäkringen hamnar på omskakande 4625kr helår.

däremot hamnar fz1, där enda valet för mej är bas på halvförsäkring 6020:- och helförsäkring på 14927:-

det e för att det e mycket mer hoj :tummenupp
 
När jag räknade på Bilspoprts offroadförsäkring så kom jag fram till att OM jag kraschade varannat år så skulle det gå jämnt ut...så krascha varje år = vanlig försäkring, var 3:e år = offroad.

Detta på en KTM 990 SMR som inte är så mycket offroad.

Nu är det ju rätt vanligt med stölder av motorcyklar och att ha 10k i självrisk för något man inte kan påverka är inte något som faller mig i smaken..
 
Yamahan är det smarta valet, men inte fan kör man hoj för att det är smart??
Grymt ljud i KTM.en också plus fina bromsar.
 
Jag tycker att ktm vore ett roligare alternativ:tummenupp

Har kört fz1an och den gillade inte jag alls. visst det va bra drag men man saknade något.

Jag har en superduke och det ska väl va samma motor i smt
 
Yamahan e rätt fin men tung , det väger väl 20-30 pannor mer och det gör att det inte blir lika kul .

Och om Ktm är så kul under 130km/h så är väl det nått att sträva efter ;)

Men det är klart ska du bara åka långt på motorväg så spelar det jag skrev ingen roll , ta den du känner hjärtat bankar hårdast för !!
 
Har inte mycket att tillägga än att ktm:en drar tyvärr lite mycket enligt många olika tester för att köra riktig långtouring med men tätare pauser så funkar den nog utmärkt.

Egentligen är fz1-n och ktm 990 smt i två olika sorters hojklasser, den ena är mer streetfighter och den andra en störrre touring-motard (om man kan kalla det så). Blir inte en rättvis jämförelse i sig men men. Om du kan tänka dig en 990 smt så kanske en Superduke är något att ha istället? Dock ingen touringmaskin men roligt som satan.

Hur som haver så hamnar min röst på KTM 990 smt och då inte för att jag har en hoj av samma märke själv utan mer pga vad du tänker använda den till.
 
Yamahan e rätt fin men tung , det väger väl 20-30 pannor mer och det gör att det inte blir lika kul .

Och om Ktm är så kul under 130km/h så är väl det nått att sträva efter ;)

Men det är klart ska du bara åka långt på motorväg så spelar det jag skrev ingen roll , ta den du känner hjärtat bankar hårdast för !!

Yamahan känns faktiskt tyngre, men det gör inget när tempot ökar. Det e bara när man busar i låg fart som de extra kilona känns
 
Har inte last hela traden men bytte fran FZ1-S till SMT i hostas...

Kort 400km med SMT men den passar mig mycket battre, som brukshoj o touringhoj...

Slippa betala for 150 hast man knappt anvander anda e inte sa dumt heller.
 
Back
Top