FZ1-s VS SV1000s

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Hallå alla hojåkare!

Nu är säsongen här igen å jag +sambo letar ny hoj. Vi har planer på att ta oss ner till Österrike i sommar och avverka många mil. Har läst och läst om olika hojjar och tittat över ekonomi-biten och fastnat för FZ1-s (-06) eller SV1000s (-04 uppåt).

Är väldigt tacksam för synpunkter och erfarenheter om dessa hojjar, FZ1s och SV1000s!!
Har hittills åkt på en gammal FZS600 -98 som ska säljas så detta blir mitt kliv upp i 1000cc, något att ta med i beräkningen också.
Annars undrar jag över:

*Ryggbesvär vid längre turer?
*Funkar det bra med en del packning +sambo bakpå?
*Vindfång för sambon bakpå?
*Bra i överlag som touringhoj? Åker även kortare bus-rundor också..
*Övriga synpunkter

Sen kan man väl lägga till att jag är ganska kort, 172 cm och van vid en hyffsat upprätt sittställning.
Har provsuttit både modellerna men inte kört en meter.
Att jag velar beror väl på att FZ1en är dyrare att köpa och äga medans SV1000 gör mig "orolig" över sittställning.

Är tacksam för alla svar och synpunkter!
Tack
/Johan

Last edited:
Spontant tror jag nog mer på sv 1000 om du ska köra många mil. Halvkåpan hjälper nog ganska mkt, FZ1 är inte en hoj man köper för att "toura" med utan mer eller mindre bara leka med (i min mening) - har dock inte kört ngn men körställning och stil påminner väldigt mkt om min hoj. Ska du dessutom skjutsa mkt så är det nog skönare med twinnen i sukkan än rad 4:an i yaman.

Såg nu att det var FZ1 S du jämför med och inte FZ1 N som jag först trodde:huvet , givetvis har du halvkåpa på den så där är nog inte sukkan mkt bättre men twinnen är nog skönare än rad 4:an

Last edited:
Har åkt många mil bakpå sv1000 och det var en av de bättre hojarna jag (165cm) har åkt bakpå på. Man sitter högt som passagerare och den lätt framåtlutande körställningen gillade föraren (175 cm) vid längre resor (gjorde i snitt 30 mil per dag).

Lycka till i valet och trevlig resa!

/Lena

Vet inget om Yamaha´n men har en sv1000s själv. Körställningen är inga problem för mig(182) och madammen(174) sitter gott där bak. Men hon har endast varit med på kortare turer hitills, max 10 mil. Men vad jag hört av andra "passagerare så ska det inte vara någon dålig tvåmannahoj. Jag har haft två ganska långa dagsturer "so far" (längsta på 62 mil)och kan väl säga att jag bara har kännt lite "smärtor" i övre ryggen/nacken mot slutet av turerna. Men jag är också ganska övertygad om att dette är pga att det var skitkallt framåt kvällen då jag körde och satt därfor och spännde mig för mycket. Sv´n är ljuvlig och köra, för dem som älskar V-twinnens morriga ljud, dess vrid och dess både sportsliga och touringsfyllda egenskaper. Jag ångrar inte mitt köp av denna -07 mc. Rekomenderar den starkt. Jag hade inte ens kunnat provköra den innan heller. Antar att jag blev lite förälskad i utseendet och ljudet av den på alla YOUTUBE.COM sidorna:o)
Jag har inte testat den med full packning på men ska väl inhandla något till den snart. Funderar på mjuka sidoväskor a´la Oxford eller likn. Har bagster tankväska som funkar skitbra.
Lycka till!!!

har haft båda hojarna men fz1 är av nakna modellen. Svårt att jämföra hojarna, SV´n är en touring hoj. Jag tröttnade och byggde om den till fighter men ska man åka långa sträckor så funkar den.
Twin är ju twin, gott ljud med rätt pipor och det är bra körställning
men jag väljer FZ1 n, den passar mig bäst.

Nu är man väl part i målet....

Jag var bra sugen på SV1000 länge... Ljudet med öppnare burkar är underbart!! Tyvärr har jag aldrig provat den..

Jag valde istället FZ1-SA,mkt pga av ABS. Hade det på förra hojen, ER6-n, och blev övertygad om ABS.
Det man kan sakna på FZán är väl bottenvridet... Nu har jag iof bytt till ett mindre framdrev och det gav en hel del. Sen på med en annan ljud"dämpare". Orginal väger nog 6-7kg!

Frugan (165cm) åkte med ett par ggr förra året och trivdes UTMÄRKT där bak. Satt högt och såg bra.

Tycker inte FZán är speciellt dyr i försäkring. Däremot tycker jag den tar för mkt soppa. MEN den dagen jag börjar bry mig om nån cl skillnad i bensinförbrukning på hojen byter jag ned mig i kubik och effekt!

//cage

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...