FZ "tickar" efter oljebyte?

nimo

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
1988 Yamaha FZ
Skaffade en mc att övningsköra med i början av sommaren. En yamaha fz -88. Fram tills nu har jag kört ca 50-80 mil och tänkte att det var bäst att byta olja och filter då jag inte vet hur tidigare ägare har servat hojen.

Hur som helst så tycker jag att hojen tycks ticka mer efter olje och filterbytet. När jag gasar låter det precis som när man satte in pappkort mot ekrarna på sin cykel när man va liten om ni fattar.

Känner inte till om det skett någon ventiljustering så jag tänkte ge mig på detta i helgen.

Vad tänker kring detta. Kan det vara ventilerna och isåf varför efter oljebytet?

Hej!
Misstänker att det är en fz750 du har, på de skall ventilerna justeras var 4200:e mil, stämmer detta in hyffsat med hur långt din hoj gått?

Hej!
Misstänker att det är en fz750 du har, på de skall ventilerna justeras var 4200:e mil, stämmer detta in hyffsat med hur långt din hoj gått?

Det är en 600. Enl mätaren har den gått 2500. Inte orimligt men jag utesluter inte att mätaren kan ha blivit tillbakaskruvad tidigare

Hej!

Inte tror jag att detta har samband alls för man byter olja, (att ventilerna skulle börja ticka och låta låter i mina öron långsökt..), och filter:va Däremot undrar jag om det har fyllts på RÄTT mängd och RÄTT olja, dvs motololja avsett för mc:va:vaSå att det är tillräckligt med smörja till alla oljekanaler så det smörjer kamaxlar som det ska:va

Inte tror jag att detta har samband alls för man byter olja, (att ventilerna skulle börja ticka och låta låter i mina öron långsökt..), och filter:va Däremot undrar jag om det har fyllts på RÄTT mängd och RÄTT olja, dvs motololja avsett för mc:va:vaSå att det är tillräckligt med smörja till alla oljekanaler så det smörjer kamaxlar som det ska:va

Nej, det var inte så jag menade heller, men med lite tjockare olja kan man dämpa lite slammer i motorn istället för att göra ventiljustering. Men men, det gällde ju inte ens den modellen.

Vad bytte du till för olja? har din hoj nästan alltid körts på mineral och du häller i helsyntet så kan det sluta illa.

Bra fråga. Gick till en yamaha återförsäljare och frågade. Fick en olja som de sa skulle passa.

Minns inte om de var helsyntet men vad händer om det tidigare har körts med mineralolja?

sett i fönstret så ligger nivån mellan min och max. Oljan ja ja hällde i var yamahas orginalolja som jag blev rekommenderad

Last edited:
Kan vara kamkedjesträckaren!
Osannolikt att ventilerna börjar slamra då spelet brukar minska med tiden.

Låter det som typ 20 sekunder in på denna videon?
http://youtu.be/gJRMzKLu-kY

Du kan även känna efter så att grenröret sitter som det ska. Ett litet läckage där kan ge en variant av tickande. Det ska visserligen inte ha påverkas av oljebyte men röret kan ha fått sig en törn under arbetet. Alternativt så kanske ljudet fanns innan men utan att du tänkt på det.

Hydrauliska lyftare kan påverkas av olika oljor. Speciellt vid kall motor.

Vet inte om du har det på din -88

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...