Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
:confused: Tjenis jag söker kåpa med 2st runda ljus till min FZ 750 -85, är det någon som vet var jag kan få tag på en sån :yoparty

Toppkåpan är densamma kring lyktorna på alla FZ750-or. Det är bara FZ600 som har en toppkåpa med runda lysen. Lyktsatserna varierar dock. FZ-an såldes med dubbla lysen i t.ex. japan och USA. Det finns dylika lyktsatser på Ebay med jämna mellanrum. Köp dock inte dubbla lampor från England eller Japan. De har vänstertrafik där så halvljusreflekorn blir helt kacko här i Sverige.

Tillägg:

Det fanns förresten även en modell som hette FZR750 och den hade dubbla runda lysen och därtill hörande toppkåpa med två hål. Den modellen såldes inte i Sverige. (Enbart racingmodellen FZR750R, eller OW01 som den ibland kallades.) Delar dyker ibland upp på EBAY.
 
Toppkåpan är densamma kring lyktorna på alla FZ750-or. Det är bara FZ600 som har en toppkåpa med runda lysen. Lyktsatserna varierar dock. FZ-an såldes med dubbla lysen i t.ex. japan och USA. Det finns dylika lyktsatser på Ebay med jämna mellanrum. Köp dock inte dubbla lampor från England eller Japan. De har vänstertrafik där så halvljusreflekorn blir helt kacko här i Sverige.

Tillägg:

Det fanns förresten även en modell som hette FZR750 och den hade dubbla runda lysen och därtill hörande toppkåpa med två hål. Den modellen såldes inte i Sverige. (Enbart racingmodellen FZR750R, eller OW01 som den ibland kallades.) Delar dyker ibland upp på EBAY.


Mycket intressant historik du fått fram där. :tummenupp Är nyfiken eftersom den jag har sitter det dubbla lampor på. Vet någon om det passar med 600,ns kåpor från motsvarande årsmodeller eller finns det de som passar bättre/sämre. vore bra att veta innan nästa bandag och risk för läggning. Vill passa på att göra reklam för SMC,s broms och kurv kurser. Våra hojar klarar sig mycket bra i den konkurensen, färska däck och tanka upp så får de andra akta sig :tungan
 
:va Varför är det så dött på våran tråd????? Ingen så har någe kul att skriva, snart är hoj säsongen slut har börjat damma av skotern då blir de skoj igen :tummenupp
 
Ja då har även jag blivit en lycklig ägare till en FZ 750..! lite tråkigt bara att man var tvungen att ställa bort den för vinterförvaring direkt.. men en liten testrepa han det bli ialla fall!
 
Nån som vet hur man ska bära sig åt om man skulle vilja sätta på ett crosstyre på en motorcykel?
 
Nån som vet hur man ska bära sig åt om man skulle vilja sätta på ett crosstyre på en motorcykel?

Ja köpte styre och adapter på ebay.de , införskaffade även lampa så jag kunde plocka bort kåporna. Nu har jag bara provmonterat och planerar inte att använda det. Sänd ett PM så kan vi säkert komma överrens om priset.
 
Nu ska vi se hur det här går, aldrig lagt in en bild förrut.
Ska köpa lås till hojjen, vill ha ett litet smidigt lås och har 2 alternativ, tänkte kolla med er erfarna FZ åkare om dem passar. Hojjen står 13 mil härifrån och vet inte hur stora hål det är kring skivan så att säga.
Alternativen är:
dt_68_Yellow_Full.jpg

Granit Victory X-Plus 68
eller
abusgranit%20quick.jpg

Granit Quick 37

Som sagt passar dem, vilket tycker ni jag ska ta?

///Jonas
 
Det gick uppenbarligen ypperligt för dig att lägga ut bilder. :)

Jag har en -85:a (det finns smärre variationer i bromsskivorna m.m. mellan årsmodellerna) och använder det nedre Abus Quick 37. En stor fördel som jag upptäckt med just det låset är att det går mycket bra att sätta fast låset i "passagerarfotpinnshållaren" under färd. Av en slump så passar låset perfekt och det sitter stabilt. På det sättet har man alltid med sig låset på ett smidigt och enkelt sätt. Inga problem med hur man ska få med sig låset. :tummenupp

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de andra låsen.

Ett alternativ är ju att du kursar ett skivbromslås med inbyggt rörelseaktiverat larm. De är om inte annat bra att ha när man glömmer bort låset och får för sig att köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

T.ex. Xenas lås som finns i en mängd olika varianter. Känner inte till dess säkerhetsklass dock.
 

Bifogat

  • XR1Y_01_small.jpg
    XR1Y_01_small.jpg
    23.5 KB · Visningar: 698
Det gick uppenbarligen ypperligt för dig att lägga ut bilder. :)

Jag har en -85:a (det finns smärre variationer i bromsskivorna m.m. mellan årsmodellerna) och använder det nedre Abus Quick 37. En stor fördel som jag upptäckt med just det låset är att det går mycket bra att sätta fast låset i "passagerarfotpinnshållaren" under färd. Av en slump så passar låset perfekt och det sitter stabilt. På det sättet har man alltid med sig låset på ett smidigt och enkelt sätt. Inga problem med hur man ska få med sig låset. :tummenupp

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de andra låsen.

Ett alternativ är ju att du kursar ett skivbromslås med inbyggt rörelseaktiverat larm. De är om inte annat bra att ha när man glömmer bort låset och får för sig att köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

T.ex. Xenas lås som finns i en mängd olika varianter. Känner inte till dess säkerhetsklass dock.

Det låter ju helt perfekt att det passar och att det är lätt att ha med sig under färd. Blir nog till att beställa ett nu snart, ska passa på att beställa olje- och luftfilter också tror jag. Tusen tack för tipset!

/Jonas
 
Det låter ju helt perfekt att det passar och att det är lätt att ha med sig under färd. Blir nog till att beställa ett nu snart, ska passa på att beställa olje- och luftfilter också tror jag. Tusen tack för tipset!

/Jonas

PS.

Nu vet jag inte om det spelar någon roll för dig men om jag inte minns helt galet så passar det där skivbromslåset dock bara i den bakre skivan. Ingen framskärm som det flyger flisor ur när man glömmer det i alla fall ...
 
Tja!
Har nyligen inskaffat en fz:a från 87. Dock har jag ett litet problem, motorn låter inte så bra. Ett metalliskt oljud förekommer som verkar vara varvtals-beroende. Har aldrig haft isär någon fz:a motor förut, så jag undrar om ni har lite tips? Har någon den där omtalade verkstadshandboken, eller rättare sagt vet var man kan få tag på den? Har en känsla att det går mycket smidigare att öppna motorn och framförallt få ihop den på rätt sätt om man har boken... Går boken kanske att ladda ner någonstans som pdf?

Hur mycket åker man på att byta om man delar motorn? Jag tänker då främst på packningar, packboxar och dyligt...

/ Micke

tjena tjena jag köpte en verkstads bok från en svensk firma som finns på nätet men jag kommer inte ihåg vilken."clymer" hette förlaget i alla fall.. kostade ett par fyra hundra kanske och är på engelska, men man fick med en engelsk översättare
 
tjena tjena jag köpte en verkstads bok från en svensk firma som finns på nätet men jag kommer inte ihåg vilken."clymer" hette förlaget i alla fall.. kostade ett par fyra hundra kanske och är på engelska, men man fick med en engelsk översättare

Hej på Er

Efter att ha bytt 4 motorer på FZ så har man lärt sig vart skruvarna sitter, så min handbok kan du väl låna om inte annat. Titta upp Roger Boork i katalogen och slå en signal. (Är den ende i sverige med det namnet vad jag vet). Hudiksvall ligger inte mer än en timme härifrån heller så... kanske kan brumma förbi?

Mitt tips dock är att jaga rätt på en annan motor som fungerar och är testad, än att skruva isär och ihop "för skojs skull". En beg motor går att få tag på från 5-6000 upp till 10 000 beroende på ålder och mil. Bara sotnings satsen går lös på 2-3000 kr, så varför slänga ut pengarna om man ändå inte tänker modifiera nå´t i den?

Behöver du reservdelar av något slag så har jag 3 motorer liggandes, snart en fjärde. I samtliga motorer utom en så har utgående drivaxellager skurit. Den sista motorn brände ventilerna ihop på. Varierat 85 upp till 89 års modell. Tänk bara på att 85 och 86 har en annan CDI box och dubbla tändsensorer på veven. Så om du har en 87a, se till att få tag på en motor från 87 till 89, annars måste du byta CDI boxen också. Den är inte billig hur man än gör. Men, ring om det är nå´t. Har förmodligen både delar och kanske en idé om hur du löser uppgiften.

Mvh
Roger Boork
Alias Boorken...
Medlem nr 13 (av en anledning)
 
FZ Forum

Hej alla.

Snön ligger tung utanför porten... trist.
Ett FZ forum kanske kan pigga upp.

Bara att gå med så snackar vi FZ i alla dess former.
http://www.yamaha-fz.se/

Lättare då det inte blir en enda lång tråd.

Dessutom syndat och köpt en FZ6N till samlingen :D
Inte provkört ännu och det ser ut att ta en stund till..... ser bara snö.:huvet


/blysläden
 
:banana Äntligen är våren här, har varit ut på premiär turen med hojen 4 mil, vägarna här är ren asfalt men det är 130cm snö i väg kanterna. Är det någon som har ett bra tips på vilken motorolja den g:a FZan mår bäst på :va
 
:banana Äntligen är våren här, har varit ut på premiär turen med hojen 4 mil, vägarna här är ren asfalt men det är 130cm snö i väg kanterna. Är det någon som har ett bra tips på vilken motorolja den g:a FZan mår bäst på :va

Va f-n, Ytterhogdal?! Tänkte det var nån skåning som skröt med snöfria vårvägar... ;) Har släkt i Handsjöbyn/Rätan så jag vet hur mycket snö det brukar ligga kvar där!! :näsblod

Olja ja, själv kör jag med Motul å den funkar bra! Men smaken är ju som baken så det kommer nog fler tips!!
 
:banana Äntligen är våren här, har varit ut på premiär turen med hojen 4 mil, vägarna här är ren asfalt men det är 130cm snö i väg kanterna. Är det någon som har ett bra tips på vilken motorolja den g:a FZan mår bäst på :va

Första tipset är att läsa i tråden. Där hittar du bl.a. DET HÄR.

Biltema tycks ju dock ända olja från år till år så olje-råd är ju färskvara.

Följ instruktionerna i instruktionsboken så lär det dock gå bra. Se till att köpa MC-olja dock. Vanlig bilolja har troligen inte de tillsatser som MC-växellådor behöver.

På med skidor på hojen och sen kan du drifta på snövallarna! :tummenupp
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top