Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Kronor haha!
Finns på ebay för 800 + frakt. Jag köper nog den. Är det någon skillnad på generatorer mellan årsmodellerna?


Edit:

Jag har skickat efter en generator från Spinning Wheel för 900 + frakt.

Är det några konstigheter att montera en generator? Något att tänka på?

Om jag inte minns helt galet så måste man montera bort kylarslangen/röret för att få loss alla bultar till generatorn. Så far direkt till macken och skaffa glykol inför bytet.
 
Tog av storkåpan för att montera orginalljuddämparen nu till besiktningen (som jag missade. Körförbud, yey!). Det gick fint. Det var roligt att höra hur den låter med orginalsystemet på, men jag tror jag hellre kör med Vance systemet.

Nu ska jag bara sätta dit någon slags skyltbelysning då jag monterat annat bakljus (utan vitt ljus ned). Har man inte nog att göra så kan man ju skapa sig arbete. Nåväl. Det ser ju fint ut med vitt kåpglas :)


Edit:

Bytte generator idag, gick som en dans. Tog bara runt 3 timmar :)
Tack för tipset om glykolen G-man, nu sparade jag in en tur till macken.

Fick dit Vance & Hines-systemet också efter att jag besiktat med (nästan) blankt papper.

Känns bra!
 
Last edited:
Kul att det gick bra med bytet. :tummenupp

Kom ihåg att kolla nivån på kylarvätskan efter nån dags körning. Det kan ha varit luftbubblor i systemet som försvinner när vattnet börjar cirkulera och då kan nivån sjunka. Byt även vätskan i expansionskärlet under tanken och se till så att nivån där är ok.

(Och kom ihåg att inte öppna locket ovan kylarn när vätskan är het ... )
 
Kul att det gick bra med bytet. :tummenupp

Kom ihåg att kolla nivån på kylarvätskan efter nån dags körning. Det kan ha varit luftbubblor i systemet som försvinner när vattnet börjar cirkulera och då kan nivån sjunka. Byt även vätskan i expansionskärlet under tanken och se till så att nivån där är ok.

(Och kom ihåg att inte öppna locket ovan kylarn när vätskan är het ... )

Nivån ser bra ut uppe i locket men jag hittar inte expansionskärlet :rodnar
 
Hej alla glada.
Bytade packboxar & olja i gaffeln i helgen, tog ca 1,5 timme. hur smidigt som helst och vilken skillnad det blev! Mycket stabilare vid kurvtagning, men mest skillnad är vid kraftig inbromsning. Bästa 240 kr som jag investerat hittills, nu ska jag bara hitta nått kul slipon till bra pris. Någon som har bra tips på var man hittar de?
Kör lugnt
/Henrik
 
Är det nån som har en reservdelslista med alla olika artikelnummer till våra kära FZ:ors inälvor?
 
Kamera på hojen

Hej hojbröder & Systrar

har införskaffat en "Oregon Scientific Action Cam ATC2K" för att dokumentera lite hojåka, dock har jag lite problem. Den stänger av sig efter ca 3-4 minuter av åka. Så jag funderar på om det beror på störningar från elsystemet eller om det är att ljudnivån överskriver vad den pallar. Har testat flera kameror av samma modell och de beter sig lika. Är det någon som har erfarenhet av denna kamera och detta problem? Ska på bana med bettan på lördag och skulle gärna ha en lösning innan dess.
 
Låter som du har laddningsproblem, antingen laddar den för mycket eller för lite. Mät hur mycket den laddar på olika varvtal. Om du har kameran kopplad till Mcns elsystem då :-). Har haft liknande problem, dock på en bil. Den laddade för mycket vilket resulterade i att den tillkopplade elektroniken stängde av sig för att skydda sig.
 
Hej hojbröder & Systrar

har införskaffat en "Oregon Scientific Action Cam ATC2K" för att dokumentera lite hojåka, dock har jag lite problem. Den stänger av sig efter ca 3-4 minuter av åka. Så jag funderar på om det beror på störningar från elsystemet eller om det är att ljudnivån överskriver vad den pallar. Har testat flera kameror av samma modell och de beter sig lika. Är det någon som har erfarenhet av denna kamera och detta problem? Ska på bana med bettan på lördag och skulle gärna ha en lösning innan dess.

E tåcke däringa mackapär kopplad till hojens elsystem?

I så fall så är risken stor att spänningen varierar för mycket för att den ska bli glad. 12-15 volt.
 
E tåcke däringa mackapär kopplad till hojens elsystem?

I så fall så är risken stor att spänningen varierar för mycket för att den ska bli glad. 12-15 volt.

Hoppla den sitter fritt från elsystemet. bara 2 st R6 batterier i den.

Fast jag har fått tips från en kille som använder den kamera modellen på ett ultralätt flygplan och han säger att det är vibrationerna som får den att stanna.

tack för ert engagemang. Nu ska jag försöka hänga upp den så den vibrerar lite mindre.
 
.Hallå där!

Jag tänkte att det kanske skulle vara intressant för er att få läsa om ...

Mönster Monstret!

Källa: Allt om MC nr 10, 1985.

(Hoppas inte Allt om MC stämmer mig för upphovsrättsbrott nu bara. Artikeln är ju faktiskt snart 24 år gammal. Jag borde väl istället få en guldnål för att jag sparat tidningen. :) )
.
 

Bifogat

  • FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_1.jpg
    FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_1.jpg
    163.8 KB · Visningar: 150
  • FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_2 .jpg
    FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_2 .jpg
    144.1 KB · Visningar: 128
  • FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_3.jpg
    FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_3.jpg
    200.1 KB · Visningar: 134
  • FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_4.jpg
    FZ750 Allt om MC nr 10 -85_Page_4.jpg
    214.7 KB · Visningar: 154
Last edited:
Ack, jag finner artikeln här ovan nostalgisk på så många olika sätt. Effektkurvan är t.ex. ritad för hand! :) Det kommer vi aldrig mer att få se i en MC-tidning!
 
Är det nån som vet om FZR750 Genesis överhuvudtaget såldes i Sverige?

Yamaha%20FZR750%2087%20%202.jpg


FZR 750 R OWO1 såldes ju så vitt jag vet här i Svea, men jag tror aldrig att jag sett ovanstående modell ute på vägarna.
 
Heloj,
Tänkte höra hur vanligt det är med slut fjädar i gaffeln.
Minsta lilla tälskott, farthinder m.m. så bottnar gaffeln.
Skall kolla oljenivån men det känns som om gaffeln är lite ihopsjunken vid vanlig körning.
cykeln har gått 5500mil.
Skulle nya fjädrar (t.ex. MC-nyckeln), vara medicinen?
Svårt att byta eller bara lite tid o energi?
PS snygga bilder o kul inlägg, skall försöka scanna in Beg test från MC-folket
/Claes
 
Heloj,
Tänkte höra hur vanligt det är med slut fjädar i gaffeln.
Minsta lilla tälskott, farthinder m.m. så bottnar gaffeln.
Skall kolla oljenivån men det känns som om gaffeln är lite ihopsjunken vid vanlig körning.
cykeln har gått 5500mil.
Skulle nya fjädrar (t.ex. MC-nyckeln), vara medicinen?
Svårt att byta eller bara lite tid o energi?
PS snygga bilder o kul inlägg, skall försöka scanna in Beg test från MC-folket
/Claes

Jag skulle sätta en slant på att du kommer att uppleva att gaffeln blir som ny efter att du bytt oljan. Risken är ju stor att oljan aldrig har bytts och att du därför kör omkring med halv "olje" (läs; vattensörja) - mängd.

I vilket fall som helst så är det betydligt mycket billigare att byta olja än byta fjäder så jag skulle absolut börja i den ändan.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top