Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Någon som har ett helt originalsystem till en -85 att sälja? Upptäckte idag att mitt var rostat och tråkigt när jag skulle montera det och visst, det går att svetsa, men det blir inte snyggt.
 
Enkelt. :-)

Det finns tre urtappningspluggar/skruvar. Öppna dessa så rinner i princip allt ur.

Två pluggar sitter framtill på cylinderblocket. (Ett på vardera sidan av kamkedjan - som ju går i mitten....)

Sen skruvar du bara upp bottensskruven vid inloppet till vattenpumpen. Den sitter vid vänster stortå när du puttrar omkring med bettan.... :-)

Efter att pluggarna är öppnade (börja med de främre bultarna) så öppnar du locket till kylaren. Då sprutar det på riktigt duktigt. Kom ihåg att ha en kärl att samla upp giftet (!) i. (Motorn ska vara kall!!! )

"Specialverktyget" som behövs är en 8 mm hylsa med tillhörande spärrskaft. :-)

Expansionskärlet under sadeln slangar du ur med en genomskinlig slang. (Genomskinlig eftersom du annars kanske inte märker att en "hutt" är på väg.... )

Du kommer inte att få ur 100% av den gamla vätskan men 90% räcker gott och väl. Du kan ju också göra processen 2 gånger. Då har du ju bytt ut 99 %....

tackar för det! då har man lite roligt att göra i helgen :)

/Robban
 
det är inte så att någon av er råkar ha en innekåpa liggade? den som sitter på vänster sida om styret, över kylarlocket? det gör inget om den är lite trasig. den jag har är i två delar och går inte att laga. även den högra (vid choken) är också intressant om den är hel

/Robban
 
Jag finns inte med :( , håller till i luleå och umeå som mest..
 
det är inte så att någon av er råkar ha en innekåpa liggade? den som sitter på vänster sida om styret, över kylarlocket? det gör inget om den är lite trasig. den jag har är i två delar och går inte att laga. även den högra (vid choken) är också intressant om den är hel

/Robban

Det är inga problem att laga dylikt. Lite lim, glasfiber, spackel och färg bara. Mina ser ut som nya. :-)

Om ovanstående låter skrämmande så kan du ju dock köpa dessa.

.
 
Det är inga problem att laga dylikt. Lite lim, glasfiber, spackel och färg bara. Mina ser ut som nya. :-)

Om ovanstående låter skrämmande så kan du ju dock köpa dessa.

.

tyvärr går det nog inte att laga. det fattas en ganska stor bit, så jag har inget att bygga på. ska givetsvis testa. börjar få in snittsen med att laga med glasfiber. är just på sluttampen med min toppkåpa. ang ebay, så har jag mailat och frågat om frakten. det bästa vore att köpa nya.

tackar för tipsen!

/Robban
 
tyvärr går det nog inte att laga. det fattas en ganska stor bit, så jag har inget att bygga på. ska givetsvis testa. börjar få in snittsen med att laga med glasfiber. är just på sluttampen med min toppkåpa. ang ebay, så har jag mailat och frågat om frakten. det bästa vore att köpa nya.

tackar för tipsen!

/Robban

Saknas det något i den främre "böjen" så kan jag fötstå att det är besvär att lappa ihop delarna. Men annars behöver det inte vara så svårt. Jag saknade också delar men jag klippte bara en mall av en colaburk och byggde sedan bara upp nya delar med glasfiber och spackel. Det fungerade fint.
 
Saknas det något i den främre "böjen" så kan jag fötstå att det är besvär att lappa ihop delarna. Men annars behöver det inte vara så svårt. Jag saknade också delar men jag klippte bara en mall av en colaburk och byggde sedan bara upp nya delar med glasfiber och spackel. Det fungerade fint.

japp körde med ölburk på toppkåpan. ska nog göra ett test på denna kåpan också. biten som fattas är precis efter locket till kylaren, så det är inte någon lätt del som fattas. men som sagt jag ska testa. jag har ju inte så mycket val, den går inte sätta dit som den är nu.
 
japp körde med ölburk på toppkåpan. ska nog göra ett test på denna kåpan också. biten som fattas är precis efter locket till kylaren, så det är inte någon lätt del som fattas. men som sagt jag ska testa. jag har ju inte så mycket val, den går inte sätta dit som den är nu.

Använder man ölburkar i garaget är risken för oönskade resultat stor. Bättre med cola.....

Jag saknade en bit på samma ställe. :-)

Om du inte redan har det så råder jag dig att skaffa en lite dremel-slip (eller liknande för en hundring) och använda små slipstift för att fixa til formerna i polyestern/spacklet.

Sen ska man tydligen också låta spacklet torka i något dygn innan man lackar det. Det ska visst vara risk för att lacken blir misslyckad om spacklet inte är 100 %-igt härdat. (Säger Bosse Bildoktorn i alla fall..........)
 
Last edited:
Använder man ölburkar i garaget är risken för oönskade resultat stor. Bättre med cola.....

Jag saknade en bit på samma ställe. :-)

Om du inte redan har det så råder jag dig att skaffa en lite dremel-slip (eller liknande för en hundring) och använda små slipstift för att fixa til formerna i polyestern/spacklet.

Sen ska man tydligen också låta spacklet torka i något dygn innan man lackar det. Det ska visst vara risk för att lacken blir misslyckad om spacklet inte är 100 %-igt härdat.

det där med dremel-slip är nog inte helt dumt. använder just nu en sliprondell och batterimaskin (lite stort) och slipkloss (tar en stund). jag tror att det är ganska bra att vänta något dygn innan man slipar också.
 
skruva åt framgeffelns dämpning

har kollat i den manual jag fick med hojen om hur man spänner framgaffelns fjädring och det står att man ska skruva medsols, totalt fyra steg mellen mjukast och hårdast. mina skruvar sitter fast som berget - fråga: ska man lossa de översta muttrarna som gaffelbenet sitter i? eller bara den skruven som sitter inne i gaffelbenet?
 
Jag har funderingar på att byta hjul till 17 tum men tänkte kolla lite om det ställer till nått särskilt eller vilka hjul som passar bäst. Vill gärna ha det 3 ekrade utseendet som -89,an har. Passar FZR 1000 hjulen på en 85,a utan allt för stora förändringar? Mest fundersam är jag på hastighetsmätardriften. Har hittat massor av hjul i Tyskland på Ebay, bara man hittar ett som man vet passar är det ju enkelt att få det skickat. ni som skruvat längre kanske har hittat en bra lösning redan.
 
Detta känner jag igen....

Jag upplevde exakt samma sak vid hårdare inbromsningar. Helt plötsligt knäppte det till i - riktning - styrhuvudet.

Jag köpte nya styrlager och satte igång att byta, men precis som Spondon skrev så var den nedre halvan av lagret som sitter fast i ramen ett stort helvete att få lös. Jag lyckades inte! Jag kunde dock efter demonteringen inte finna något slitage alls på det gamla lagret så till slut så bytte jag det jag kunde och skruvade ihop allt igen.

Vid första provkörningen koststaterade jag sedan....



..... att allt var exakt likadant!

Jag tror inte att det faktum att jag bara lyckades byta tre fjärdedelar av styrlagerdelarna får till följd att "knäppandet" är oförändrat. Jag tror hellre att knäppandet beror på något helt annat. Jag har dock ingen aning om vad som orsakar det. Jag har även bytt oljan i framgaffeln men detta förändrade ingenting.

Till slut gav jag upp och låter allt vara som det är. Om ljudet börjar dyka upp mer frekvent så drar jag väl öronen åt mig men eftersom det enbart dyker upp vid kraftig nigning så har jag bestämt att det är ofarligt.....



Vakumförgasare är ju konstruerade att arbeta vid ett speciellt lufttryck. Om man då t.ex. tvingar in mer luft genom en "luffarturbo" så kan detta påverka bränsleblandningen. (Min analys.)

På samma sätt kan man förlora mycket effekt på racehojar med framåtriktade luftintag om man bygger om dem till kåplösa streetfighters. De får helt enkelt inte rätt luft/bränsleblandning.
Att det knäpper i styrlagret är ju Yamahas adelsmärke, hört att flera haft detta, däremot ska det ju inte glappa.
 
Fin tråd detta här, och tack ni som bidrar med fin kunskap ! Snart dags att ämnesindela för den börjar ju bli lång, fast som någon sa, häll upp något gott att dricka, sätt dig i fåtöljen, och läs igenom hela...:-)

Min -87:a går som en dröm och jag är helnöjd på tredje säsongen. Hade tur som hittade en i så bra skick, jag är tredje ägaren. Försäkringen är ju billig oxå. Jag gillar att den har kraft även på låga varv, men att den också "hästsparkar" på högre varv när man har lust med det. Snål är den också, kör mycket med kompisar som har FJR 1300 och XJ 900 och de ligger ständigt på 0,6-0,8 l/mil medan jag ledigt kör på mindre än 0,5 l/mil. Jag har tourat en del med dagsetapper på 40-50 mil, inga problem.

FZ 750 är en vacker hoj! När jag stannar och äter eller fikar parkerar jag alltid så att jag kan njuta av åsynen medan jag äter... Det enda som är lite synd är att inte motorn syns nästan alls, för den är en läckerbit i sig.
Ha det gött och kör kul.
 
Hallå, vad f-n hände? Det är ju redan vår!!! :näsblod

Det börjar bli dax att lägga i överväxeln på bygget. Kunde ju som vanligt inte låta bli hojen under vintern, men tyvärr har jag latat mig alldeles för mycket!

Nåväl, lite har jag hunnit med iaf. Nytt för i år är ny racebakdel från Gsxr 600 04-05, sadeln kommer från Rgv 250, sving och bakfälg (5,5x17") från Fzr1000 -89 samt kylare från densamma så jag slipper termostathuset. Gick liksom inte att ha clipon-styren då gaswiren trasslade in sig i kylarlocket(?).

Tanken var att sätta kåpa fram men det får vänta. Det blir ett runt 7" lyse isället, lite caféräserstuk tillsammans med cliponstyren!

Tog några bilder idag, inte såå långt kvar...


/Mange
 

Bifogat

  • FZ-080420-01.JPG
    FZ-080420-01.JPG
    112.9 KB · Visningar: 90
  • FZ-080420-02.JPG
    FZ-080420-02.JPG
    103.9 KB · Visningar: 122
  • FZ-080420-03.JPG
    FZ-080420-03.JPG
    112.9 KB · Visningar: 76
hallo

försökte hitta färg till min toppkåpa. men det är ingen på MC firmerna som vet vilken jag ska ha eller så säjer de at den är slut. är det någon här som vet nummret på färgen (den silvriga/grå)? jag vet att jag har frågat om detta förut men fick inget svar då. det kanske till och med är så att nog har lite färg över!? eller vet var jag kan få tag i färg. jag måste ju få ihop skiten nu när det är så fint väder.

/Robban
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top