Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Oj jösses, Kalmar, det är ju nästan jättelångt bort! Har åkt hoj Ängelholm-Stockholm i stort sett nonstopp en gång i tiden och det vet jag inte om jag vill göra om (ok, det är ju lite längre förstås). Är ingen touring-människa....:)

Men en bandag vore skitkul, annars busar jag nog helst inom 10 mil från hemmet! :pannkyss

Då träffas vi på banan i sommar då!:tummenupp
 
Njaa, kan väl inte kalla det att strö salt i såren eftersom jag haft min klar i en dryg månad och hunnit avverka ca 60-70 mil, men det luktar väl som att den kommer vara kvar i min ägo, så det är bara att vi möts upp nånstans och tourar ned till kalmar. :D

Kul att se att det börjar komma ut lite Fz'or på vägarna. Har inte sett en enda annan än min i trakten. Det är bara nya übercyklar överallt.
 
Kinnekulle

Tjenixen

Hittade en bild på mig som en vänlig person lade ut på sporthoj.
Man tackar för vänligheten.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=193376&d=1179084007

Har haft kamera de andra tillfällena men inte under denna helgens körning.
Vi var bara två som körde och vi delade dessutom hoj (därav två små vita lappar på fronten) så det var lite att pyssla med. Dubbla pass sliter mer på hojen och tar en del bränsle.

Lördagen som vi körde var kall men torr utom lite dugg under mitt första körpass. En kanon dag för min del.
Borde kanske fundera på att övernatta på plats. Gick upp 02.55 och var hemma till vinnarna korades i ESC.

Hoppas på fler FZ750 vid nästa tillfälle

/Blysläden
 
Oförskämda insektsjävlar...

Hade snyggat till hjälmen så den var ren och fin. Putsat visiret så det var så klart att man inte ens märkte skillnad på nedfällt och uppfällt.

Vad händer då?

Jo såklart så åker man in i en stor svärm med äckelinsekter. Var helt sjukt. Var som en stor grå massa i luften. Såg ut som när en trimmad lastbil gasar järnet ungefär. Gick inte i mer än 70 och tog knappt två sekunder att passera, men såhär snygg blev min hjälm efteråt... =P
 

Bifogat

  • DSC00162.JPG
    DSC00162.JPG
    61.9 KB · Visningar: 54
Nya förgasare installerade

Hej allihop.. har under dagen installerat dom nya förgasarna efter rengörning av "jet" spridarna etc.. men detverkar som om jag skulle behöva göra en justering då den inte går rent.. Det problem jag hade innan har försvunnit nu.. nu reagerar hojen bra på gaspådrag.. men eftersom jag har kn filter installerat i hojen så går hojen inte rent ... skulle behöva en justering av förgasarna.. frågan är om det är svårt att göra? kan man ge sig på det själv eller ska man lämna in för att göra det..

Hoppas på svar snarast...

//Chris
 
Vad är det för filter du har?

Om du har tagit bort luftburken och monterat öppna filter på förgasarna kommer hojen gå konstigt p.g.a vacuumet som styr trottlarna inte finns...
 
Nån annan som har proplem med soppapumpen??? När man slå på tändningen pumpar den inte alls ...så är det bara riva ner ena sidan och knacka på pumpen med en insexnycke(samma som när jag lossnar sidokåpan)efter en km stannar hojen igen....det är bara att knacka på :-)!!! jag har för mig att man kan skruva isär skiten o göra rent???
 
Nån annan som har proplem med soppapumpen??? När man slå på tändningen pumpar den inte alls ...så är det bara riva ner ena sidan och knacka på pumpen med en insexnycke(samma som när jag lossnar sidokåpan)efter en km stannar hojen igen....det är bara att knacka på :-)!!! jag har för mig att man kan skruva isär skiten o göra rent???

Du kan prova att ta ner och rengöra den samt kolla kontaktstyckena till den.

Har du testat att koppla på spänning direkt på den? Om den inte går då så är den nog körd.

Kan fungera med en billig biltemapiratskitpump, men jag skulle rekommendera originalpump, även om den är dyrare så är den nog bra mycket bättre.
 
Bränsle pump

Nån annan som har proplem med soppapumpen??? När man slå på tändningen pumpar den inte alls ...så är det bara riva ner ena sidan och knacka på pumpen med en insexnycke(samma som när jag lossnar sidokåpan)efter en km stannar hojen igen....det är bara att knacka på :-)!!! jag har för mig att man kan skruva isär skiten o göra rent???


Spana in denna länk. kanske finns något tips där.

http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/tips/fuel_controller.htm

/Chris

Vad är det för filter du har?

Om du har tagit bort luftburken och monterat öppna filter på förgasarna kommer hojen gå konstigt p.g.a vacuumet som styr trottlarna inte finns...

K/N filter, har haft dom hela tiden på mina gamla förgasare utan problem. Men som du säger så har säkerligen dom nya förgasarna haft en vanlig luftburk installerad och är inställda för det. Så det behövs säkert en justering.

Tror du det är svårt att göra? Vad kostar det annars att lämna in och få dom balanserade?

/Chris
 
Last edited:


K/N filter, har haft dom hela tiden på mina gamla förgasare utan problem. Men som du säger så har säkerligen dom nya förgasarna haft en vanlig luftburk installerad och är inställda för det. Så det behövs säkert en justering.

Tror du det är svårt att göra? Vad kostar det annars att lämna in och få dom balanserade?

/Chris

Grejen är den att om du sätter öppna filter (d.v.s tar bort luftburken) på vacuumförgasare så försvinner en av förutsättningarna för förgasarna att öppna optimalt. Det kommer inte att få dem att gå bra alls.
Mitt stående tips är att du monterar tillbaka luftburken och skaffar ett insatsfilter från KN istället. Det kommer funka bättre. Visst är det tråkigt att man tappar lite motorljud, men så är det.
 
Grejen är den att om du sätter öppna filter (d.v.s tar bort luftburken) på vacuumförgasare så försvinner en av förutsättningarna för förgasarna att öppna optimalt. Det kommer inte att få dem att gå bra alls.
Mitt stående tips är att du monterar tillbaka luftburken och skaffar ett insatsfilter från KN istället. Det kommer funka bättre. Visst är det tråkigt att man tappar lite motorljud, men så är det.


:tummenupp
 
Luftburk!!

Grejen är den att om du sätter öppna filter (d.v.s tar bort luftburken) på vacuumförgasare så försvinner en av förutsättningarna för förgasarna att öppna optimalt. Det kommer inte att få dem att gå bra alls.
Mitt stående tips är att du monterar tillbaka luftburken och skaffar ett insatsfilter från KN istället. Det kommer funka bättre. Visst är det tråkigt att man tappar lite motorljud, men så är det.

Ok.. men då en annan fråga... nån som har en extra luftburk att sälja? då jag inte har någon :(
 
Du kan prova att ta ner och rengöra den samt kolla kontaktstyckena till den.

Har du testat att koppla på spänning direkt på den? Om den inte går då så är den nog körd.

Kan fungera med en billig biltemapiratskitpump, men jag skulle rekommendera originalpump, även om den är dyrare så är den nog bra mycket bättre.
Biltema-pumpen funkar kanon...så ni vet boys ...3225 art.nr , hojen funkar som ny igen....inget knackande!!!

Biltema-pumpen funkar kanon...så ni vet boys ...3225 art.nr , hojen funkar som ny igen....inget knackande!!!

Glömde säga , 299 kr
 
Last edited:
Ringde hojbiten, dom hade ingen tyvärr. Så ringde jag två andra skrotar. 800kr från en.. riktigt hutlöst pris. och 500kr från den andra. Så jag tog och slog till på en på Ebay. 150kr inkl k/n filter perfa.. och detta va inkl frakt :)

150kr, då har du ju råd med en utekväll också, inann du är uppe i de 800 som det kostade på skroten.
Grattis igen!
 
Last edited:
Det var väl luftburk vi snackade om nu?

Hursomhelst så är det oförskämt billigt. Hoppas bara du får en luftburk och filter, och inte ett par träbitar inlindade i alu-folie. =)
 
Sådärja, första hojturen för i år avklarad! Dock inte helt bekymmersfri... :rolleyes:

Nåja, ett ganska enkelt fel (en tankevurpa i konstruktionen). Mitt hemmabyggda expansionskärl till kylaren funkade inte, vilket medföljde att jag blev blöt på högerbenet samt att det saknades lite drygt en halvliter kylvätska efter c:a 6 mil! :näsblod

Detta är nu åtgärdat. Hittade inte mindre än fyra expansionskärl från diverse hojar i gömmorna, varav ett satt som en smäck under bakkutsen.
Märkte dock att fläkten inte startar och eftersom jag inte har någon tempmätare (lite dumdristigt med tanke på omständigheterna) så blir det nog till att byta termogivaren. Och jag vet att det är högt kilopris på såna...


Annars var det grymt kul! Det blev nog c:a 12 mil i varierande tempo och hojen känns mycket bra! Har inte justerat fjädringen alls ännu men den går som på räls! Måste nog åka på bandag i år så man slipper bilar och träd och annat som kan vara i vägen när man kör inspirerat! :D

/Mange
 

Annars var det grymt kul! Det blev nog c:a 12 mil i varierande tempo och hojen känns mycket bra! Har inte justerat fjädringen alls ännu men den går som på räls! Måste nog åka på bandag i år så man slipper bilar och träd och annat som kan vara i vägen när man kör inspirerat! :D

/Mange

Kinnekulle i augusti!:yoparty
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top