FZ 750 eller ZXR 750 till bankörning

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Hej alla kunniga.
Jag äger idag en Yamaha FZ750 1985 med Öhlins bak och ISR flytande bromsskivor fram + lite annat godis.

Min fråga är, baserat på era kunskaper, skall jag behålla den eller köpa en Kawasaki ZXR 750 1990 för att så smått börja köra lite bana?

Båda modellerna baseras på den låga försäkringen och jag är inte intresserad av något rent banmonster eller något annat som äter hål i min plånbok.

Jag såg ytterligare ett alternativ värt att beakta. Yamaha FZR 600 R 1994.

Min erfarenhet av "bana" begränsar sig idag till Knix.

Era svar måste grunnas i ex tillgång på däck, fjädring, bromsar, sittställning och annat praktiskt, inga personliga åsikter om vilken färg som är snyggast.

Jag vill så sakteligen bli bättre på min nyfunna hobby och jag kommer i första hand köra kurser där hojen är försäkrad.
 
Last edited:
Jag körde lite bana när jag hade en sån ZXR. Det funkade bra, men det är tveksamt om man sparar slantar totalt på att köra en sådan idag istället för t.ex. en tidig R1:a, nån Fireblade eller liknande. Försäkring och inköpspris är inte allt.
 
Håller med ovan. En tidig R6:a eller liknande kan inte kosta många kronor mer än dom du räknar upp. Och då vet du att det finns däck och delar i mängder när det behövs.
 
Behåll. Uppgradera fjädring och kör ifrån mycket modernare hojar med en gammal relik. Hur skulle det kunna bli något fränare?

När motoreffekten inte räcker till längre, och då bör det gå satans fort, kan du bulta på mycket från FZR1000 för att få lite mer pulver. Om det skulle behövas...
 
Tog min RR licens på en FZ750 -88. Bakfälg från en 89:a ger tillgång till 150 däck (bridgestone bt-014). Fram (16") är jag osäker på vad som finns idag. Gaffel och hjul från en 89 ger 17" fram och alla möjligheter. Det skrapar en del från fotpinnar och broms/växelpedal på bana men du har roligt för en struntsumma.

Även om en R1 är billig att köpa är den dyr att försäkra i jämförelse. Lyssna på Bollox - behåll. Hänger du med och kör om någon är det bara roligt och vill du satsa finns alltid moderna hojar att köpa. Bromsar och fjädring är redan uppdaterat. Kör och ha kul.

En bild på mig:
kk07_5.jpg
 
Jag har kört 3-4 bandagar om året med min ZXR-89, sen -08. Tycker den har funkat bra till det. Men kräver täta servicar med ventilspelsjusteringar när man varvar den hårt.

FZ:an funkar minst lika bra den. Kompisen har kört sin FZ-89 senaste fem åren, och han har alltid varit snabbare än både mig och många fler på banan. FZ:an känns dessutom mer tålig i motorn. Kompisen har kört med Raask fotpinnar, då skrapar det inte i.

Så med andra ord tycker jag du ska behålla den du har.
Kompisen har sålt sin FZ:a, men tror att han har kvar Raask pinnarna. PM:a mig om du är intresserad så kan jag kolla med han.
 
Tack för alla svar och synpunkter.
Jag kommer absolut behålla min FZ'a med alla dessa lovord, jag gillar hojen skarpt.
Det sitter redan Raask fotpinnar på och stålspunna bromsslangar. Det är Eniacs gamla hoj jag äger, för er som känner honom.
Då kanske vi ses på någon bana till sommarn, jag kommer vara han med veteranhojen som ligger bakom, åtminstone i början :)
 
Har oxå trivs utmärkt med min ZXR-93:a på bana, enda hojen jag lyckats skrapa fotpinnarna med. Men har du bestämt dig för att behålla Yamman skall vi inte stöka till det i huvudet på dig. :hej
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top