FZ 750 begagnad, bra köp ?

Min riktigt "stora" hoj som jag ägde var just en FZ750-85. Köpte den 86 som hade varit en demo hoj på Mc-Janson i Falun & had gått 400 mil. En mkt trevlig bekantskap kan jag säga. Skön körställning rapp & fin i motorn. Lät mkt gott med ett V & H system som gav mig 800:- i böter vid Mc donalds på sveavägen. 118 db mättes det till & det tokvarvades i det tomma. Detta hände på en Fredag när jag skulle besöka min :tuttar . Som grädde på moset så stog dom även där på Sönd när jag skulle åka hem men tack vare att man var sävlig Dalmas så klarade jag mig då. Eller kan det vara så att dalmål går hem lite här & där för att just det låter lite som en knätofs mas.

Last edited:
Ah, jag gillar din Katana, är det en -85?
Jag var å tittade på en FZ igår, sjukt fräsch. Tror inte jag kommer kunna hålla fingrarna från den... :-) Körställningen känns för mig lagom "rejsig" och motorn känns underbar, o växellådan mjuk o fin. 4-1 original satt på så ljudet var ok men inte extremt på ngt sätt, inte som din...hehe...
Hur känns det å fylla 40 i år? För mig känns det helt bra.

Fz750

Jag hade en FZ 750 -89 som första hoj. Körde dryga 1000 mil varje säsong de tre åren jag hade denna. Problemfri hoj med ok körställning etc. Hade efter den en R750 -91. Betydligt snyggare, sportigare och roligare hoj att köra, inte mer motor men annan karaktär.

Idag 30+ skulle jag välja FZ av senare årsmodell med helkåpa, pga bra körställning och lugn karaktär på motorn med brett register (släng på ett 4-1, originaldammsugaren stryper nåt grymt).

Lycka till!

Sålde min FZ 750 -89 för 2 veckor sedan. Hade haft den en säsong och tog mitt körkort på den, har enbart positiva saker att säga om den. Inget krångel, bara tuta och köra så det är bara att handla...

sporTlovEr skrev:
Menar första modellen som kanske var lite för tidig, den var väldigt lätt, och hade lätt för att vobbla..men det ordnade upp sig, med lite mera fläskig vikt :banana

Klart den var lätt, det var ju det som var racearvet :yoparty Å andra sidan, de hojar som vobblade mest på den tiden var ju inga lättviktare direkt...

Däremot håller jag med om att de första modellerna kan upplevas som väl kvickstyrda och känsliga för taskiga däck, stötdämpare och lager. Men sånt går ju enkelt att fixa till.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT