FZ 750 begagnad, bra köp ?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag fundear lite på en Yamaha FZ 750, de är rätt fina och ligger bra i pris. Jag är också lite förtjust i de där 80-talshojarna... De har dock blivit lite till åren, finns från -85 till... eh, ca -91 tror jag.
Någon som haft en sådan? Vanliga fel eller annat man ska tänka på? Tacksam för alla tips. :)
mvh carleson
 
carleson skrev:
Jag fundear lite på en Yamaha FZ 750, de är rätt fina och ligger bra i pris. Jag är också lite förtjust i de där 80-talshojarna... De har dock blivit lite till åren, finns från -85 till... eh, ca -91 tror jag.
Någon som haft en sådan? Vanliga fel eller annat man ska tänka på? Tacksam för alla tips. :)
mvh carleson

Det kan det vara.

Jag skulle dock titta på den hoj som sopade banan med FZ.an och allt annat på den tiden och satte normen för hur sporthojar skulle se ut: Suzuki GSX-R750. En sån hoj i originalskick (om du kan hitta det) är en klassiker....det kommer FZ 750 aldrig att bli på samma sätt.
 
fazerfun skrev:
... En sån hoj i originalskick (om du kan hitta det) är en klassiker....det kommer FZ 750 aldrig att bli på samma sätt.
Tack för ditt svar, jag delar dock inte din åsikt och det är FZ:an som jag är intresserad av. :)
 
carleson skrev:
Tack för ditt svar, jag delar dock inte din åsikt och det är FZ:an som jag är intresserad av. :)

Har inte med åsikter att göra, det är bara så... :) :fakta FZ är ingen dålig hoj men kolla begpriser och utbud så ser du att Suzukin värderas högre rakt av (jag pratar hojar i originalskick, inga omlackade lik med miniblinkers, kolfiberhuggers och annan skit)

Har dessvärrea aldrig ägt en FZ 750, bara två FZR 1000. Sedan dess har det blivit mest Suzuki GSXR.... :rolleyes:
 
Jag tycker FZ750 är ett mkt bra köp. Bra allroundhoj. Bra körställning - bättre än GSX750R. Starkt vridmoment (även mot dagens tror jag).
Har själv haft en FZR1000.
Köp en 85 eller 86a så får du väl veteranförsäkring - urbilligt.

Känner inte till denna modell så jättebra, men tror den fått bra omdöme överlag - (inte bäst på nåt, men bra på det mesta).
Kolla den vanliga felkällorna och leta efter begtest i mc-tidningarna. det ska finnas.
Brukar ligga i 20-25 000 kr.
 
Kanske kolla närmare på en Honda CBR 600F. Ungefär samma priser, men en modernare hoj. Kvalitetsmässigt ska ju Hondan vara kanon :tummenupp
 
Har ägt en -87. Inga problem med den förutom att den tog lite olja (men det gör väl samtliga Yamaha FZ(R)/YZF när de börjar ha gått >4000mil.)
Kopplingen är väl inte överdimensionerad heller.
Kom 1985 (toppkåpa). -86 halvkåpa, -87 helkåpa + ventilerade skivor och lite andra uppdateringar. -89 uppdaterades den med bl.a. bredare bakfälg (och däck) 150mm bak motför tidigare 130mm bak ("cykeldäck").
Däcken är 16" fram och 18" bak vilket medför en liten begränsning på utbudet av däck. Motorn är trevlig på den. Köp!
 
Ja, den fick bra kritik minns jag, utsågs till bästa 750 i Bike 1985.
Jag ser ingen skillnad på kåporna mellan -85 och -86, båda ser ut som halvkåpa. Däremot har en 86:a jag spanar på en sån däringa kåpgrej under motorn. Vilka uppdateringar gjordes till 87:an mer än skivorna och helkåpa?
Ja, oljeförbrukning verkar vara en sanning.
Jag gillar motorn, vattenkyld fyra med 20 ventiler, det var rätt revolutionerande när det kom..., om man får vara lite nostalgisk också. Jag är lite retro i mina hojval märker jag... Classicaförsäkringen lockar ju också, som du säger blackis.
 
Har själv en -88 och är rusktigt nöjd med den. (min första hoj så jag har inget att jämföra med men men..) enda felet med min är att den dricker ganska mycket olja (ca 1 liter/100mil). Men annars är det en toppenhoj som det går finfint att köra fort långa sträckor med (Östersund-Luleå ca 60 mil på fyra timmar). :)

Fick min snuskigt billigt i sommras (under halva priset av vad alla andra ska ha) och då var den i skit bra skick.. dock vurpade jag i höstas med lite plastskador som följd.. :huvet


Summan av kardemumman är att jag starkt kan rekomendera denna hoj :tummenupp
 
Tokigakon skrev:
Har själv en -88 och är rusktigt nöjd med den...

...Fick min snuskigt billigt i sommras (under halva priset av vad alla andra ska ha) och då var den i skit bra skick.. dock vurpade jag i höstas med lite plastskador som följd.. :huvet


Summan av kardemumman är att jag starkt kan rekomendera denna hoj :tummenupp
Ok, hur är det nu? Med dig och med hojen ? :confused:

Tack Eldstorm för fina länkar. Guld! :)

Har span på en -85, en -86 o en -87, pris 22, 18 resp 24. Prutmån finns säkert o de har gått ungefär lika långt... jajja, kul är det. :tungan
 
Last edited:
carleson skrev:
Ok, hur är det nu? Med dig och med hojen ? :confused:

Tack Eldstorm för fina länkar. Guld! :)

Har span på en -85, en -86 o en -87, pris 22, 18 resp 24. Prutmån finns säkert o de har gått ungefär lika långt... jajja, kul är det. :tungan

Jodå, jag klarade mig helt oskadd, stället samt extra hjälmen som jag hade i en ryggsäck är det däremot skrot av . Hojen kommer att repa sig med lite omtanke och kärlek (lyse, 4 blinkers, 2 backspelgar, sido samt toppkåpa)

Här har du förresten en annan bra sida med info och med många länkar http://www.fz750.se/
 
Jag hade en FZ 750 -85 som första hoj -00, det som jag tyckte var jobbigt med den var vibrationerna i handtagen. Fick även höra från flera andra att det var fler som hade/haft problem med det.

Jag fick sitta och "ruska ut" händerna varannan kilometer för att fingrarna domnade. Inte kul! :(

Annars en bra allround hoj.

Lycka till! :tummenupp
 
Mogge70 skrev:
Jag hade en FZ 750 -85 som första hoj -00, det som jag tyckte var jobbigt med den var vibrationerna i handtagen. Fick även höra från flera andra att det var fler som hade/haft problem med det.

Jag fick sitta och "ruska ut" händerna varannan kilometer för att fingrarna domnade. Inte kul! :(

Annars en bra allround hoj.

Lycka till! :tummenupp

vibrationer i handtagen :va

Har aldrig haft problem med det, trotts att jag kört timmtals i sträck
 
fazerfun skrev:
Det kan det vara.

Jag skulle dock titta på den hoj som sopade banan med FZ.an och allt annat på den tiden och satte normen för hur sporthojar skulle se ut: Suzuki GSX-R750. En sån hoj i originalskick (om du kan hitta det) är en klassiker....det kommer FZ 750 aldrig att bli på samma sätt.
Du måste ha förträngt Åke Grahn, som åt GSXR 750:s till frukost med sin FZ, ..eller varför inte Eddie Lawson på Daytona !? Håller med om att Sukin är en kultigare Race-hoj dock !

Ska du ha en FZ ska du ha en 85-86 utan den förskräckliga helkåpan !
 

Bifogat

  • MC%20Racing%2030.jpg
    MC%20Racing%2030.jpg
    67.6 KB · Visningar: 142
carleson skrev:
Jag fundear lite på en Yamaha FZ 750, de är rätt fina och ligger bra i pris. Jag är också lite förtjust i de där 80-talshojarna... De har dock blivit lite till åren, finns från -85 till... eh, ca -91 tror jag.
Någon som haft en sådan? Vanliga fel eller annat man ska tänka på? Tacksam för alla tips. :)
mvh carleson

Tror det är en förbannat bra hoj, låt gå för att den börjar bli lite föråldrad, men har sina fördelar, den skall vara enligt uppgifter mycket bekväm att åka långt på, den hade Yamahas 5 -ventils motor, men den hamnade lite i bakvattnet när den kom samtidigt med Gsx-r 750, men det var ju en nervös, vobbelmaskin(inte riktigt färdigutvecklad..)

Jag pratade med en kille som hade en sådan som första hoj, han var skitnöjd, inga problem, maskinen hade gått 8000 mil och gick perfekt fortfarande, de är billiga i försäkring med! Hittar du en i fint skick, varför inte köpa! De börjar bli rätt sällsynta med nu, en i fint skick är nog en ivestering.
 
Zoidberg skrev:
Du måste ha förträngt Åke Grahn, som åt GSXR 750:s till frukost med sin FZ, ..eller varför inte Eddie Lawson på Daytona !? Håller med om att Sukin är en kultigare Race-hoj dock !

Ska du ha en FZ ska du ha en 85-86 utan den förskräckliga helkåpan !

Närå...vissa kunde åka snabbt på Yamman också... :)

Vad jag menade var att GSX-R satte ett helt annat avtryck på gatan än FZan. Flatout skiljde det kanske inte så mycket men vikt/effektförhållandet och chassikomponenterna generellt talar sitt tydiga språk vilken hoj som tog spets när det började svänga. GSX-Rn är mycket mer hardcore och race utan att för den skull fungera sämre för gatbruk.

sporTlovEr skrev:
Tror det är en förbannat bra hoj, låt gå för att den börjar bli lite föråldrad, men har sina fördelar, den skall vara enligt uppgifter mycket bekväm att åka långt på, den hade Yamahas 5 -ventils motor, men den hamnade lite i bakvattnet när den kom samtidigt med Gsx-r 750, men det var ju en nervös, vobbelmaskin(inte riktigt färdigutvecklad..)

Jag pratade med en kille som hade en sådan som första hoj, han var skitnöjd, inga problem, maskinen hade gått 8000 mil och gick perfekt fortfarande, de är billiga i försäkring med! Hittar du en i fint skick, varför inte köpa! De börjar bli rätt sällsynta med nu, en i fint skick är nog en ivestering.

nervös vobbelmaskin?? :va :confused:
 
fazerfun skrev:
Närå...vissa kunde åka snabbt på Yamman också... :)

Vad jag menade var att GSX-R satte ett helt annat avtryck på gatan än FZan. Flatout skiljde det kanske inte så mycket men vikt/effektförhållandet och chassikomponenterna generellt talar sitt tydiga språk vilken hoj som tog spets när det började svänga. GSX-Rn är mycket mer hardcore och race utan att för den skull fungera sämre för gatbruk.



nervös vobbelmaskin?? :va :confused:

Menar första modellen som kanske var lite för tidig, den var väldigt lätt, och hade lätt för att vobbla..men det ordnade upp sig, med lite mera fläskig vikt :banana
 
Fz är riktigt roliga maskiner.. (det lilla jag kört)... försäkringen på min 85a hamnar på 1500 hel/helår och det är vad r6an kostar i månaden halvförsäkrad.... Dessutom är det inte hela världen ifall man sätter vinkelslipen i dom och moddar lite :) , min är i delar just nu pga lite ombyggnationer...

dessutom får man betala mycket för gixxers enbart för kultgrejjen.. SÅ mycket bättre än FZ tror jag inte de är..
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top