Tjenis alla kunniga.
Har fått ett litet problem med min ena HD (en 320Gb IDE, var ej "C-disken"). Den har kraschat och det verkar vara rent fysiskt.
Problemet:
Datorn tar flera minuter att starta och disken syns inte i utforskaren.
Jag kopplade då ur disken och då fungerade datorn normalt.
Stoppade in disken i ett externt hölje och kopplade in den via USB:n, med resultatet att det under några av försöken (ej konskvent) klickar det i den och datorn reagerar att något kopplats in, men disken börjar inte snurra och ett felmeddelande kommer upp på datorn att den inte vet vad som kopplats in.
Resultatet blir det samma på datorn som disken satt i och en annan.
Det verkar som om det är ett rent fysiskt fel och att den inte snurrar sina 7200rpm.
Ärade SH-medlemmar, vad kan jag göra för att rädda datan på den?
Har fått ett litet problem med min ena HD (en 320Gb IDE, var ej "C-disken"). Den har kraschat och det verkar vara rent fysiskt.
Problemet:
Datorn tar flera minuter att starta och disken syns inte i utforskaren.
Jag kopplade då ur disken och då fungerade datorn normalt.
Stoppade in disken i ett externt hölje och kopplade in den via USB:n, med resultatet att det under några av försöken (ej konskvent) klickar det i den och datorn reagerar att något kopplats in, men disken börjar inte snurra och ett felmeddelande kommer upp på datorn att den inte vet vad som kopplats in.
Resultatet blir det samma på datorn som disken satt i och en annan.
Det verkar som om det är ett rent fysiskt fel och att den inte snurrar sina 7200rpm.
Ärade SH-medlemmar, vad kan jag göra för att rädda datan på den?