Fysisk HD krasch

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Tjenis alla kunniga.

Har fått ett litet problem med min ena HD (en 320Gb IDE, var ej "C-disken"). Den har kraschat och det verkar vara rent fysiskt.

Problemet:
Datorn tar flera minuter att starta och disken syns inte i utforskaren.
Jag kopplade då ur disken och då fungerade datorn normalt.

Stoppade in disken i ett externt hölje och kopplade in den via USB:n, med resultatet att det under några av försöken (ej konskvent) klickar det i den och datorn reagerar att något kopplats in, men disken börjar inte snurra och ett felmeddelande kommer upp på datorn att den inte vet vad som kopplats in.
Resultatet blir det samma på datorn som disken satt i och en annan.

Det verkar som om det är ett rent fysiskt fel och att den inte snurrar sina 7200rpm.

Ärade SH-medlemmar, vad kan jag göra för att rädda datan på den?

Tackar för tipsen.

Dock verkar det kosta lite mer än vad jag känner att det är värt. Det kommer hamna mellan 5-10 000, verkar det som.

Finns inga hemma-knep man kan prova på? Om jag beslutar mig för att inte lämna in den så kan man ju alltid chansa på något hemma-meck, typ dunka den ett par gånger i skrivbordet eller nåt.

Ingen som har några bra tips på den nivån av hur man bäst kickstartar en HD?

Om du råkar ha en till exakt likadan disk, så kan du prova att flytta över elektroniken till den trasiga. Troligtvis är det styrelektroniken som gett upp när den beter sig på det viset.
Och innan nån besservisser säger att inte går, så kan jag meddela att det gör det visst, om man har tur. Vi har testat på jobbet...

Annars är det bara att bita i det sura äpplet och se till att ha backup på sina viktiga filer i fortsättningen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg