fysikkunniga, hjälp tack!

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Har lite bekymmer. Ska ta reda på om ett batteri är fulladdat eller ej (ska se om min laddare har fått fnatt..vilket jag tror).
Batteriet är på 1.5v och 2000mAh. Frågor:
Vad är förhållandet mellan mAh och mA? Om man med en amperemeter mäter strömen över batteriet, skall det då visa 2000mA vid fullt kräm?
Och visst är det så att spänningen (V) alltid är samma oavsett om batteriet är slut eller ej..?!
Om det inte är så här så berätta gärna hur det ligger till!
Tack!

Spänningen är alltid den samma, men strömstyrkan varierar (amphere). Men om ett batteri är HELT slut borde det väl inte leverera 12v?

Ja trodde definitionen av ett tomt batteri va att det inte fanns någon spänning!

Och förhållandet mellan amperetimmar och ampere är ju just hur många timmar som ett batteri klarar av att lämna en 1 ampere

Zadix skrev:
Har lite bekymmer. Ska ta reda på om ett batteri är fulladdat eller ej (ska se om min laddare har fått fnatt..vilket jag tror).
Vad är förhållandet mellan mAh och mA? Om man med en amperemeter mäter strömen över batteriet, skall det då visa 2000mA vid fullt kräm?
Och visst är det så att spänningen (V) alltid är samma oavsett om batteriet är slut eller ej..?!
Tack!

Det är alltså ett stavbatteri eller?
Spänningen sjunker något ju mer slut batteriet är, men det är ytterst lite på moderna batterier. och 2000mAh betyder att du kan du ut 2000mA i en timme. eller 1000mA i 2 timmar, 500mA i 4 timmar osv. Förutsatt att batterierna kan leverera så hög ström. Vad är det för batteri du undrar över?

överlag e de så att om man ökar strömmen(genom sänkt motstånd) så minskar kapaciteten exponentiellt(stavas?!). Alltså tar du ut dubbla amperen så håller de mindre än hälften så länge

Zadix skrev:
Tack!

mA är en effekt(som kw) mAh är mA gånger tiden. D v s 1 mAh är mängden energi som förbrukas då man låter något dra 1 mA under en timme (h)

Nej. Bateriet orkar liksom inte hålla spänningen om det är slut och om man belastar det. Ju högre belastning (A) ju lägre spänning. Ett friskt bateri håller spänningen bättre, trots belastning.

(typ)

Men det lär ju finnas mästare här som kan det bättre.

/h

Last edited:
Zadix skrev:
Tack!

Genom en enkel spänningsmätning går det inte att avgöra hur ett batteri/ackumulator mår. Ett dåligt/åldrat eller ofullständigt laddat batteri kan visa full polspänning men vid belastning kan den sjunka till nästan noll.

Att mäta med en amperemeter tvärs över batteriet är inte att rekommendera, eftersom det i praktiken innebär kortslutning för batteriet. Detta kommer att pumpa ut maximal kortslutningsström - det kan vara tiotals ampere för ett friskt och glatt batteri av ganska liten modell - genom mätaren, som i värsta fall kommer att avlida. I bästa fall finns en inbyggd säkring.

Det mest rätta sättet är att mäta under belastning. För hemmamätning utan större krav på exakthet funkar det utmärkt med en lagom stark glödlampa med lagom märkspänning. Mät spänningen obelastat, belasta en kort stund, och mät sedan igen. Med ledning av skillnaden kan du få en fingervisning om hur mycket energi som finns i batteriet.

Vill man vara noggrann så gör man ungefär på samma sätt, men med fler mätningar - både under belastningstiden och under återhämtningen. Då kan man lära sig karakteristiken (det är inga linjära förlopp det här) hos den aktuella typen och modellen av batteri/ackumulator och få bättre förutsättningar för bedömningar.

:mattias :tummenupp

Tack!
Men, du pratar om att mäta spänningen. Den var ju den samma hela tiden (typ), och då borde man ju inte se om det e fullt eller ej?
Men jag skall iaf inte mäta över polerna med amperemetern. Göra som du sa med lampan? Och hur mkt bör den visa om det öär fulladdat då? (beror på lampan eller..?!)

(det är batteri till en digitalkamera som slukar batteri. Måste se om det är fel på laddaren eller bara att kamera är sån här...)

Zadix skrev:
Tack!
Men, du pratar om att mäta spänningen. Den var ju den samma hela tiden (typ), och då borde man ju inte se om det e fullt eller ej?
Men jag skall iaf inte mäta över polerna med amperemetern. Göra som du sa med lampan? Och hur mkt bör den visa om det öär fulladdat då? (beror på lampan eller..?!)

(det är batteri till en digitalkamera som slukar batteri. Måste se om det är fel på laddaren eller bara att kamera är sån här...)

Om spänningen mot förmodan skulle vara exakt densamma både före, under och efter belastning, så är det förmodligen en för låg belastning, alternativt i kombination med en voltmeter med för låg sifferupplösning. (Den verkliga spänningen är 1,54 respektive 1,46 volt, men mätaren kan bara visa avrundade 1,5 V)
Hur hög spänningen skall vara för att batteriet kan antas vara fulladdat, det är väldigt svårt att sia om - beroende som sagt på typ och modell av batteri/acumulator. Men om du belastar med en eller ett par watt under någon minut och det inte skiljer mer än kanske 0,1 volt efteråt, då kan du nog anta att batteriet är fulladdat.

(En annan mätning du kan göra, för att se om laddaren gör sitt jobb eller ej, är att använda amperemetern för att mäta laddströmmen. Då kopplar du amperemetern i serie med batteriet. Men det brukar vara svårt att komma åt på vanliga kompakta laddare.)

Motera en lampa som du vet Ampere-talet på, kolla hur länge den lyser och vips så har du svaret !

håkanolsson skrev:
mA är en effekt(som kw) mAh är mA gånger tiden. D v s 1 mAh är mängden energi som förbrukas då man låter något dra 1 mA under en timme (h)

:mattias
Nej mA är detfinitivt inte effekt. Det är strömstyrka. Ampere (A) är dessutom en SI-enhet (det finns 7st), till skillnad från kW som är "sammansatt" av 3 andra SI-enheter (1Watt = 1 Nm/s).

Förhållandet mellan strömstyrka (Ampere) och effekt (Watt) är att
EFFEKT = STRÖMSTYRKA*SPÄNNING. I fysiken skrivs detta som P = U*I :mattias

Zadix skrev:
Tack!

Ah... Varför sa du inte det med en gång...

För nickel-kadmium och nickel-metallhydrid fungerar det dåligt att mäta spänningen över batteriet under belastningen.

Enda metoden som fungerar tillfredsställande är att ta något som drar ström, ex. en 1,5volts lampa och koppla den på batteriet och se hur länge den lyser innan den slocknar. en 1w 1,5v lampa drar 667mA.
Med 2000mAh så skall lampan lysa ungefär 3timmar. Om du använder en 0,5w lampa skall det ta 6 timmar.
Slocknar den efter kortare tid räknar du bara procent av tiden du borde fått (3 eller 6 timmar) så får du kapaciteten på Batteriet.
Det finns inte någon säker metod för att kontrollera batteriets energiinnehåll utan att påverka innehållet.

Har du ingen Victor Éngineering Hi.IQ att cykla cellen i och få den uppmätt ???
Jag har det :D

Batteriladdarnas Rolls Royce, man e ju gammal RC-rejsare

Mulnar du och verkligen vill ha cellerna uppmätta....så PM á.

Bra, tack! Ska leta rätt på en lämplig lampa!(om man tar en lampa på ett par W så går det väl bara snabbare, eller tappar amn även precision i mätningen?)
Trigger: Nä, har ingen sån...hade varit bra nu! :)

Kawwa skrev:
Motera en lampa som du vet Ampere-talet på, kolla hur länge den lyser och vips så har du svaret !
Vet ampere talet? Hur kan man veta de? Det enda en lampa har är motstånd. Sen är strömmen beroende av vilken spänning som ligger över lampan.

Watt talet säger bara hur många Watt som lampan tål, inget annat!

/ Hannes

Är det en Minolta F100 så ska det vara så :-)

Dock tål kamerajäveln att tappas i asfalten i 50-60 km i timmen från en meters höjd, sådetså.

//Anders.

HanneZ: Det du säger är att det inte går att kolla det med hjälp av en lampa? Eller hur kollar jag isf hur många Ampere den slukar? (lampan alltså). Kopplar in batteriet och mäter strömen över lampan med Amperemetern? Måste lampan vara på 1.5V bara för att batteriet är det, eller funkar det med en lampa alà julgransbelysning på 10-15V..?!
Många bud här... :)

Skalman skrev:
:mattias
Nej mA är detfinitivt inte effekt. Det är strömstyrka. Ampere (A) är dessutom en SI-enhet (det finns 7st), till skillnad från kW som är "sammansatt" av 3 andra SI-enheter (1Watt = 1 Nm/s).

Förhållandet mellan strömstyrka (Ampere) och effekt (Watt) är att
EFFEKT = STRÖMSTYRKA*SPÄNNING. I fysiken skrivs detta som P = U*I :mattias

O jävlar vad fel jag hadde då. Ska hålla mig till det jag behärskar i framtiden. Lovar :D

Zadix skrev:
HanneZ: Det du säger är att det inte går att kolla det med hjälp av en lampa? Eller hur kollar jag isf hur många Ampere den slukar? (lampan alltså). Kopplar in batteriet och mäter strömen över lampan med Amperemetern? Måste lampan vara på 1.5V bara för att batteriet är det, eller funkar det med en lampa alà julgransbelysning på 10-15V..?!
Många bud här... :)

Nejdå, HanneZ har rätt - också, liksom. :)
Eftersom strömmen genom en glödlampa beror på spänningen (resistansen är hyfsat konstant) så kommer (strömmen * spänningen = effekten) som lampan drar att sjunka när batteriets spänning sjunker. Det gör att det inte är riktigt så lätt som att säga att en 1 A lampa skall lysa i 1 timma med ett 1 Ah batteri. Det är väldigt svårt att få fram *absolutvärden*, alltså fyllnadsgrad i Ah eller mAh, på det här sättet. Det kräver mer eller mindre kontinuerlig mätning (eller loggning av mätvärden) och integrering av mätvärdena. Däremot kan du enkelt få en hyfsad bild av den *relativa* laddningen; alltså uttryckt som 1/5 eller 80% eller liknande, utan att veta något om det exakta energiinnehållet. Och det är ju den relativa laddningen som är mest intressant i det här fallet - om batteriet är fullt eller ej! :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing