Fysikfråga

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Hur stor kraft går det åt för att hålla kvar en bil som väger 3500kg i en backe med 16% lutning och en friktionskoefficient på 0,6 mellan däck o vägbana?

Som ni säkert gissat så är det en liten dispyt med SBP.
Visa gärna uträkningen så kan jag trycka upp det under näsan på dom.

Lite konstigt ställd fråga. Antingen är hjulen låsta av bromsarna och då är ju friktionen så hög att bilen inte glider nedför backen:

0,16 < 0,6 (Faktiskt!)

Eller så är hjulen obromsade och då spelar friktionen mot marken ingen roll utan du får en kraft nedåt backen som är:

F = 9.81 * 3500 sin(arctan(0,16)) = 5425 N

Får vi veta bakgrunden till frågan?

Last edited:
Får vi veta bakgrunden till frågan?

Precis som jag ställde frågan så är kravet utformat för parkeringsbromsen på bilar.
Den skall alltså kunna hålla kvar bilen vid en lutning av 16% och en friktionskoefficient på 0.6 mellan däck och vägbana.

Sist jag besiktigade bilen så påstods det att min parkeringsbroms var otillräcklig (trots att jag själv såg mätarna slå lika högt som vid provet av färdbromsen).
När jag frågade hur hårt de skulle ta kunde de inte svara på det utan sa bara att det räknar maskinen ut och resultatet var underkänt.
Jag är nämligen skeptisk till att parkeringsbromsen skulle vara effektivare än färdbromsen.

Precis som jag ställde frågan så är kravet utformat för parkeringsbromsen på bilar.
Den skall alltså kunna hålla kvar bilen vid en lutning av 16% och en friktionskoefficient på 0.6 mellan däck och vägbana.

Ok. Friktionen är så hög att däcken inte hasar. Kraften som ska hålla bilen stillastående är motkraften till bilens tyngd projicerat nedåt sluttningen.

Dvs 5425 N.

Tackar för svaret.
Bromskraften på färdbromsen var VB 2,9 och HB 3,2 vilket jag antar är angivet i KN så då borde parkeringsbromsen vara tillräcklig eftersom den gav ung. samma värden och det ger ju över 6KN.

Tackar för svaret.
Bromskraften på färdbromsen var VB 2,9 och HB 3,2 vilket jag antar är angivet i KN så då borde parkeringsbromsen vara tillräcklig eftersom den gav ung. samma värden och det ger ju över 6KN.

Bra! Dra ut den här forumtråden och sätt i nyllet på honom så ändrar han sig nog.

:hihi

Bilprovningen brukar inte gå med på när jag argumenterar att:

"jag är en sån bra bilförare så jag behöver inte perfekta bromsar" eller
"det är bara att dubeltrampa så tar bromsen", eller
"jag har fixat ABS-bromsar på bilen trots att det inte fanns orginal när den tillverkades".

Så lycka till! :tummenupp

Last edited:
sluta snåla å byt belägg..

(Jag försökte argumentera då parkeringsbromsen höll bilen i alla backar jag hitta nej hjälpte inte..)

Hur funkar bilprovningens bromsprov egentligen?
Max 30 % skillnad på bromskraft mellan höger/vänster-fram och höger/vänster-bak
har jag hört talas om, men finns det fler krav? Mellan fram och bak tex?

När jag besiktade en bil frågade han om det inte var jobbigt att klättra över till baksätet för att kunna dra handbromsen tillräckligt långt bak.

Nja sa jag, ärligt talat har handbromsen aldrig använts, eftersom man ändå måste lägga i backen för att få ur nyckeln och den här har handbromsen fram så den går inte att använda när man sladdar heller.

Då svarade han "Saabägare är lika konstiga som deras bilar, du har ett år på dig att justera den"

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park