Fysikfråga,mvp.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tjära Frågelådan.
Har hamnat i en diskution med en kollega ang lite fysikfrågor,varav en är som följer:
Anta att du fyller en slang(genomskinlig och icke kollapserbar) med vatten vid havsnivå och att du sedan försluter den ena ändan så den blir tät.
Man lyfter sedan den förslutna ändan uppåt medans den andra änden är i vattnet och då ska följande,enligt kollegan,hända.
Vattnet kommer att hänga kvar till en höjd av ca 10m. Om man sedan fortsätter att höjja ändan så kommer vattennivån stanna kvar och ett vaccuum kommer infinna sig imellan vattnet och ändan på slangen,alltså ett tomrum. Om undertrycket blir väldigt kraftigt så kommer ju vattnet börja koka i slangen vilket kommer generera ånga.
Jag påstår att detta e bullshit men jag e inte rädd för att erkänna om jag har fel.Vill nästan påstå att han har blandat ihop det med den praktiska sughöjden för en pump.
:Bugar

Atmosfärstrycket uppgår till ca 10 mvp vid havsytan. Det är mao atmosfärstrycket som pressar upp vattnet i röret. Detta går alltså bara (idealt) till 10 metar sedan släpper vattnet i röret. Det är därför en nog så effektiv vattenpump aldrig (idealt) kan ha en större sughöjd än 10 meter. I verkligheten dock mindre.

/J

Last edited:
Atmosfärstrycket uppgår till ca 10 mvp vid havsytan. Det är mao atmosfärstrycket som pressar upp vattnet i röret. Detta går alltså bara (idealt) till 10 metar sedan släpper vattnet i röret. Det är därför en nog så effektiv vattenpump aldrig (idealt) kan ha en större sughöjd än 10 meter. I verkligheten dock mindre.

/J

Ja om pumpen ska suga vätska.
Fast pumpen kan väl suga i sig vattenångan på höjder över de 10 metrarna.
Vattenånga är ju också vatten.

Ja om pumpen ska suga vätska.
Fast pumpen kan väl suga i sig vattenångan på höjder över de 10 metrarna.
Vattenånga är ju också vatten.

Det var lättare att känna igen dig när du hade den gamla tecknade avataren med puffande hojen. Nu var det faktiskt nära att jag tog ditt inlägg på allvar:D

Pump

I teorin följer vattgenångan med.... in i pumpen som numer inte fungerar eftersom den är helt förstörd p.g.a kavitation.

I teorin har din kompis rätt och det beror på atmosfärstrycket. Uppstår vakuum kokar mycket riktigt vatten i rumstemperatur.

I teorin följer vattenångan med.... in i pumpen som numer inte fungerar eftersom den är helt förstörd p.g.a kavitation.

I teorin har din kompis rätt och det beror på atmosfärstrycket. Uppstår vakuum kokar mycket riktigt vatten i rumstemperatur.

Tänk om det bara är +5 grader då :gnissla
Och ångan stiger inte om trycket i slangen är lägre än atmosfärstrycket, måste den sugas verkligen?

Om du har en degklump på 1kg på vågen och sen plattar till den kommer den väga mer då?

finns folk som utan tvekan svarar JA :D

Om du har en degklump på 1kg på vågen och sen plattar till den kommer den väga mer då?

finns folk som utan tvekan svarar JA :D

Vilket stämmer.
Massan ändras inte, men gravitationens inflytande minskar med höjt avstånd från jorden.
Därför "väger" en klump mindre än en platta.

Vilket stämmer.
Massan ändras inte, men gravitationens inflytande minskar med höjt avstånd från jorden.
Därför "väger" en klump mindre än en platta.

Sanning med modifikation... Dess densitet är fortfarande densamma vilket avgör föremålets vikt beroende på hur man tänker, man kan ju blanda in specifik vikt, föremålets förmåga att attraheras av gravitation etc.
Eller tänker jag fel? Annars kan man ju säga att om du väger en degklump på vågen men sedan plattar ut den till en pizzabotten och lägger den på vågen igen så väger den mindre då inte hela degen får plats på vågen :D

Sanning med modifikation... Dess densitet är fortfarande densamma vilket avgör föremålets vikt beroende på hur man tänker, man kan ju blanda in specifik vikt, föremålets förmåga att attraheras av gravitation etc.
Eller tänker jag fel? Annars kan man ju säga att om du väger en degklump på vågen men sedan plattar ut den till en pizzabotten och lägger den på vågen igen så väger den mindre då inte hela degen får plats på vågen :D

Blanda inte ihop vikt, massa och densitet.

Det slutar bara med att jag har fel.
Och det har jag aldrig.

Det slutar bara med att jag har fel.
Och det har jag aldrig.

Vi ska inte ha en diskussion där vi är oense, eller rättare sagt vi KAN inte ha en. För jag har heller aldrig fel. Och har jag fel så är jag bara missförstådd men ändå har rätt :D

Och till BG; Pratar vi vikt så är det samma, det är ju inte ens en kuggfråga :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg