Fysikens lagar om hastighet.

En väldigt, väldigt avancerad...


Ska du få ett korrekt värde behöver du friktionskoffecienterna i luften, däcken, marken, ev. lutning och en massa variabler.

Vill du verkligen kunna räkna på sånt, plugga Teknisk Fysik.

Vill du veta vad som krävs för att få en hoj att bli snabb? Köp, kör, testa, bygg om, kör, testa, bygg om...

Så svårt är det inte, kan man lite strömningslära, vanliga mekanikkursen för maskin och räknar med en helt platt väg så är det relativt enkelt! Sitter med ajphonen just nu så orkar inte räkna på det men fixar det när jag kommer hem från jobbet, om ingen annan redan förklarat.

Fö så "gick" min rs 125 i 180 enligt mätarn, så typ 150?
 
min gsxr 750 2004 med 130hk på slangen gör 270blås gps fart. mätaren stannar vid 299 så 300+ på mätarfart.

Stämmer inte jättebra med den formeln i mitt fall men vart fall ett riktmärke.

Min CBR125R har 14 hästar enligt specifikation och jag får upp den i 120 (mätarfart), i vindstilla förhållanden på platt väg. Ganska exakt enligt formeln, med andra ord. :)

maxfart har inte sååå mkt med vikt att göra trots allt. Mer luftmotstånd... många 16åringar är rätt små till storleken dock ;)

Sen väger en 125 dryga hälften, och en 16 åring dryga hälften av en 32åring :näsblod
 
Last edited:
Aprilias RS125 SP-värsting gick ca200blås på mätarn. Det var ganska exakt 180blås på riktigt, 1000varv in i rödmarkeringen på 6an på Anderstorp Raceway. Min fabrikstrimmade nya motor gav i bromsbänk 33hk på bakhjulet vid 11900RPM = FAKTA!!
 
Last edited:
Sen väger en 125 dryga hälften, och en 16 åring dryga hälften av en 32åring :näsblod

Teoretiskt har ju vikten ingen påverkan på toppfarten på plan mark.
I praktiken kan det väl vikten tänkas påverka friktion i däck etc. men jag gissar på att det är försumbart jämfört med luftmotståndet.
En droppformad 32-åring är dessutom mer aerodynamisk än en kantig 16-åring :arsele

Angående toppfarter så toppar väl 125-GP mopparna runt 200 på de flesta banorna. Och de har väl sisådär 50-60 hästar kanske...
 
Jag har också en Honda 125:a. Den gör inte 210 km/h. Var börjar jag att trimma den? Obs! Den har inga backspeglar eller nånting, ändå är den så sjukt slö.

Edit: Min kompis Magnus tog en bild där jag testar att slicka tanken, men det hjälpte inte heller.
 

Bifogat

  • magnusk1.jpg
    magnusk1.jpg
    55.7 KB · Visningar: 234
....Stämmer inte jättebra med den formeln i mitt fall men vart fall ett riktmärke.

Justera Luftdensitet, CV-värdet & Frontarea i formeln så det passar din hoj
så stämmer det bättre vad det gäller vindmotståndet

Sedan gör du även beräkningar för rullmotståndet, lutningsmotståndet, accelerationsmotståndet så stämmer det nog ännu bättre :tummenupp

/Stefan
 
Sitter på min mobil och ser inte på bilden om hur det ser ut vid baken...

MEN:

Du har inte provat att fälla upp skjuts-fotpinnarna?

Jag har också en Honda 125:a. Den gör inte 210 km/h. Var börjar jag att trimma den? Obs! Den har inga backspeglar eller nånting, ändå är den så sjukt slö.

Edit: Min kompis Magnus tog en bild där jag testar att slicka tanken, men det hjälpte inte heller.

Klart det går att räkna ut som det mesta eller allt.
Har väl helt enkelt bra aerodynamik för toppfart på bågen?!
Eller så är det min otroligt välformade kropp som nästan sluter tätt mot hojen.

Justera Luftdensitet, CV-värdet & Frontarea i formeln så det passar din hoj
så stämmer det bättre vad det gäller vindmotståndet

Sedan gör du även beräkningar för rullmotståndet, lutningsmotståndet, accelerationsmotståndet så stämmer det nog ännu bättre :tummenupp

/Stefan
 
Last edited:
100 år senare, jo men en R1:a har mer luftmotstånd även om den är aerodynamisk fördel mot en äldre hoj.. men ett ex som gäller för luft också, Vatten, ju mer våtyta en båt har ju mer motstånd från vattnet har båten, kan man då bygga en båt som är mindre eller annan modell som har mindre våtyta kan man åka fortare utan att kräva mer HK´s

så bara för att R1an har mer motor betyder det inte att den tar sig igenom luften lättare, detta pga större luftmotstånd.
 
Jag har också en Honda 125:a. Den gör inte 210 km/h. Var börjar jag att trimma den? Obs! Den har inga backspeglar eller nånting, ändå är den så sjukt slö.

Edit: Min kompis Magnus tog en bild där jag testar att slicka tanken, men det hjälpte inte heller.

Den går långsamt så pöbeln skall hinna se hur jälla söt din hoj e, å erkänn att du satt trottelstop så alla skall hinna se dina rejsiga moves...
 
tror verkligen inte på att din hoj gör 210 kmh,160-170 låter mer rimligt för den dåliga strömlinjen och setupen du har på din hoj,

Världens snabbaste motorcykel som bara hade 125 kubik e budfabb streamlinern på ca 300 kmh, men nu hade den ju också turboaggregat och säkert grymma portningar och fin pipa,dessutom en strömlinjeformad kåpa

Så att en hoj med bara 55 kubik mer,en trimpipa som dessutom är för org cylindern ska göra 210 med en "petolvas" inställningar låter inte möjligt, och med org kåporna
 
Last edited:
Vad är det för formel man använder för att beräkna hur mycket extra energi det krävs för att fördubbla hastigheten hos ett objekt?

BTW. Var bor du? Lånar gärna ut min gps logger för en repa så vi kan få lite riktiga siffror?!
 
Jag har också en Honda 125:a. Den gör inte 210 km/h. Var börjar jag att trimma den? Obs! Den har inga backspeglar eller nånting, ändå är den så sjukt slö.

Edit: Min kompis Magnus tog en bild där jag testar att slicka tanken, men det hjälpte inte heller.

Varför jämföra en 125cc med en 180cc?:va
 
Världens snabbaste motorcykel som bara hade 125 kubik e budfabb streamlinern på ca 300 kmh, men nu hade den ju också turboaggregat och säkert grymma portningar och fin pipa,dessutom en strömlinjeformad kåpaa

Ze motorcycle you are refering to is ze motorcycle Ivan Drago used as a 5 year old, and it is not called "budfabb streamliner", it is called RS 125 Dragovich special.

Wich also explains wchy ze TS motorcycle is so insanely fast, it schas been trimmed with "Ivan Drago super soviet russia bolt on kit".
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top