Fysikens lagar om hastighet.

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Tjena, har en fråga angående fysik och varför den inte funkar som den skall.

Jag har en Hondra NSR125 med 180 kubiksccylinder, trimrör och trimförgasare. Även annat smått skit.

Den gör i runda slängar ~210 blås med den nuvarande drevningen om man ligger ner och slickar tanken på hyfsat rak väg utan vind.

Om man säger att den har 30(?) hästar som når ner i backen säger fysikens lagar att för att köra dubbelt så fort krävs fyrdubbla kraften..

Då är frågan såhär:

Varför gör inte en R1a långt över 400 blås när den förmodligen har bättre luftströmning över plasten jämfört med min hoj?

Effekten enligt databladet 180 hk (132,4 kW) vid 12500 varv/min
Max vridmoment 112,7 Nm vid 10000 varv/min

Om man går efter det där borde den göra i stort sett 600 km/h om man räknar på det att 2x hastighet = 4x kraft.

Samma sak med Bugatti Veyron. Den "första" har 1001 hästar och gör 407 kilometer per timme. Den andra har 1200 och gör 431 kilometer per timme.

Om man går efter fysikens lagar borde den gör 463 kilometer i timmen, var det så att han inte hittade gasen eller?

Vad är det jag missar? :rolleyes:

Last edited:
Ja när det gäller hastighet så kan man inte riktigt ränka så, att om jag har dubbla effekten så går det dubbelt så fort.

Luften blir ju tjockare o trögare att ta sig igenom desto högre hastighet man kör i....

Troll?:va

Den formeln du hänvisar till räknar ut rörelseenergin hos ett föremål i rörelse, inte hur mycket energi det krävs för förflytta sig i den hastigheten.
Exempelvis har ett objekt som färdas en viss hastighet i vacuum samma rörelseenergi som ett som färdas i samma hastigt i sirap, dock krävs det avsevärt mer kraft för att föremålet i sirap att hålla den hastigheten.

Den formeln du hänvisar till räknar ut rörelseenergin hos ett föremål i rörelse, inte hur mycket energi det krävs för förflytta sig i den hastigheten.
Exempelvis har ett objekt som färdas en viss hastighet i vacuum samma rörelseenergi som ett som färdas i samma hastigt i sirap, dock krävs det avsevärt mer kraft för att föremålet i sirap att hålla den hastigheten.

Vad är det för formel man använder för att beräkna hur mycket extra energi det krävs för att fördubbla hastigheten hos ett objekt?

Vad är det för formel man använder för att beräkna hur mycket extra energi det krävs för att fördubbla hastigheten hos ett objekt?

En väldigt, väldigt avancerad...

Ska du få ett korrekt värde behöver du friktionskoffecienterna i luften, däcken, marken, ev. lutning och en massa variabler.

Vill du verkligen kunna räkna på sånt, plugga Teknisk Fysik.

Vill du veta vad som krävs för att få en hoj att bli snabb? Köp, kör, testa, bygg om, kör, testa, bygg om...

Hej Bullen! Jag har en Hondra NSR125 med 180 kubiksccylinder, trimrör och trimförgasare. Även annat smått skit.Den gör i runda slängar ~210 blås med den nuvarande drevningen om man ligger ner och slickar tanken på hyfsat rak väg utan vind...osv.

LOL

Hej Bullen! Jag har en Hondra NSR125 med 180 kubiksccylinder, trimrör och trimförgasare. Även annat smått skit.Den gör i runda slängar ~210 blås med den nuvarande drevningen om man ligger ner och slickar tanken på hyfsat rak väg utan vind...osv.

LOL

Tro det om du vill eller inte, men när kompisens Xj6r visar 210 ligger jag bredvid honom, visst är det mätarfart men nog inte omöjligt

Tro det om du vill eller inte, men när kompisens Xj6r visar 210 ligger jag bredvid honom, visst är det mätarfart men nog inte omöjligt

En banpreppad Aprilia RS250 Sportproduction går precis "220 riktiga blås" o hade runt 65hk på veven = FAKTA!!

Last edited:
Det du missar är att du försöker räkna med att nödvändig effekt är proportionell mot kvadraten på hastigheten. Det är den inte.
Luftmotståndet är i kraft.
Dvs. Ökar du hastigheten till den dubbla så krävs en fyrdubbelt så stor framåtriktad kraft för att upprätthålla hastigheten.
Samtidigt färdas motorcykeln dubbelt så långt på samma tid.

Effekt är kraft gånger sträcka.

Med andra ord blir den nödvändiga effekten för att hålla dubbla hastigheten 8 ggr så stor.

Detta förutsätter givetvis att vi bortser från rullmotstånd och annat som också påverkar lite.

Vidare så kan du inte rakt av jämföra två motorcyklar.
Det som påverkar en motorcykels luftmotstånd är flera saker.

Luftmotståndet är proportionellt mot tvärsnittsarean. (Mindre motorcykel ger lägre motstånd)
Luftmotståndet är proportionellt mot luftmotståndskoefficienten (även kallat Cd värde)

En motorcykel har typiskt sett ett Cd värde på mellan 0,5 och 1. Dvs variationen är väldigt stor. Samtidigt kan ju tvärsnittsarean skilja väldigt mycket. Jämför en Guldvinge med en liten 125:a så är ju skilnaden enorm i tvärsnittsarea.

Om vi tar en hypotetisk motorcykel.
anta att vi har en motorcykel som tillsammans med föraren ger en tvärsnittsarea på 0,5 m2 (En ganska liten tvärsnittsarea. Dvs typ en sporthoj eller liknande)
Anta vidare att motorcykeln tillsammans med förare har en luftmotståndskoefficient på 0,6 (Dvs en ganska strömlinjeformad motorcykel)

För att övervinna luftmotståndet krävs då vid 100 km/h 5,3 hk på bakhjulet.
Vid 200 krävs det drygt 42 hk (dvs 8 ggr så hög effekt)
Vid 300 krävs det då 142 hk på bakhjulet.

Dessa värden bygger dock på förenklade formler. I praktiken så kan turbulensförhållanden och annat förändra sig så att det blir ännu större skillnader men dom formlerna för fluidströmning är såpass komplexa dom är rätt jobbiga att räkna med. Dessutom ger dom inte något mervärde om du inte vet exakt utformning och luftströmningskoefficienter som ska användas för en viss hoj med förare.

Dom förenklade formlerna stämmer också ganska bra på ditt exempel med bugatti veyron.
Om man stoppar in värden på koefficient och frontarea så att man får fram effektbehovet 1002 hästkrafter vid 407 km/h så skulle samma bil teoretiskt sett kräva 1190 hk för att hålla 431 km/h.

Kraften att driva fram hojen (luftmotståndet, rullmotståndet kan vi nog skita i) ökar med hastigheten i kvadrat, men kraften måste komma dubbelt så fort också, så mototeffekten som åtgår för att köra fort ökar med kuben på hastigheten, alltså upphöjt till 3. För att fördubbla hastigheten behövs åtta gånger så mycket effekt. Sen måste en del andra grejer stämma också, till exempel drevningen.
Jag vet inte om en R1:a har mindre luftmotstånd än din hoj, den är kanske mer slimmad men är troligen lite större också.

Du har helt rätt i att kraften som bromsar är proportionell mot kvadraten på hastigheten. Vad du missat är att motoreffekten (kW eller hästkrafter) = kraften * hastigheten och när kraften ökat 4 gånger vid dubbla hastigheten så har hastigheten ökat 2 gånger. I formeln. För att köra dubbelt så fort behövs 8 gånger så hög motoreffekt. Så om en R1 gör max 300km/h med 180hk så behövs det bara 180*(210/300)^3=62hk
för att nå 210km/h. Och om du med 30hk kommer upp i 210km/h (hur mätte du?) så beror det på att den är så liten jämfört med R1an. Min BMW R60 med 30hk gjorde 160km/h på Revingerakan på 60-talet. Vi hade med måttband lånat av idrottsförvaltningen i Lund mätt upp 1000meter från en mjölkpall. När man passerade mjölkpallen (efter dragit på full gas långt innan mjölkpallen ca 0500 en söndagmorgon) slog man på helljuset. Kompisen startade då tiduret där han stod 1000 meter bort. Och stoppade klockan när man passerade honom. Vilket innebär att tiden blev för kort och hastigheten något för hög. För hans Kawasaki 350 mätte vi 190km/h.

Last edited:
Här finns det lite info

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Fordonsdynamik_ver2.pdf

Jag räknade lite snabbt endast på luftmotståndet och kom fram till följande

(enligt exemplet i länken, bara hastigheten som ändrades)

OBS!
Detta gäller för en motorcyckel/förhållande med följande data
Luftens densitet 1, 202 kg/m3
Koeffic. luftmotstånd 0,9
Frontarean 0,75 m2

50 km/h = 1,47 hk
100 km/h = 11,82 hk
200 km/h = 94,63 hk
300 km/h = 319,40 hk
400 km/h = 757,11 hk
500 km/h = 1478,74 hk

EDIT: Lite förklarande text :)

/Stefan

Last edited:
Här finns det lite info

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Fordonsdynamik_ver2.pdf

Jag räknade lite snabbt på luftmotståndet och kom fram till följande

(enligt exemplet i länken, bara hastigheten som ändrades)

100 km/h = 11,82 hk
200 km/h = 94,63 hk
300 km/h = 319,40 hk

/Stefan

Min CBR125R har 14 hästar enligt specifikation och jag får upp den i 120 (mätarfart), i vindstilla förhållanden på platt väg. Ganska exakt enligt formeln, med andra ord. :)

573swz17o-t-500x453.jpg

Rent allmänt så brukar det inte vara något fel på fysiken, utan på ens förståelse av fysiken när man inte får rätt svar när man räknar på saker. ;)

Trodde Dodge Tomahawk var världens snabbaste, 600 km/h eller vad dom pratade om?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dodge_Tomahawk

Teoretisk toppfart var det ja :huvet

Betyder att det är fler än du som räknar mer än vad dom har förstånd till.

Inte en chans att en Dodge Tomahawk gör 600 km/h med 500 hästar ens om dom hittar en våghalsig förare (eller kör den radiostyrt utan förare för den delen). Skulle enligt tidigare formler innebära att dom hade kunnat nå ungefär 300 km/h med 500/8 = 62.5 hästar på en extremt stor hoj med ganska usel luftmotstånd. Tror inte det.

Jämför t.ex. med den extremt strömlinjeformade "hojen" ovan som gör 599.5 km/h med 500 hästar.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!