Fysikdiskussion om bakhjulsstyrning/power slide?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har någon sett en lite mer teoretisk diskussion om exakt hur det fungerar när man sladdar runt en hoj med spinn på bakan? Sitter och grunnar ut det själv men skulle gärna vilja läsa någon annans beskrivning också.

Kul är det, om än inget jag vill göra på gatan, men jag vill förstå precis hur det fungerar också. Se bilden bredvid inlägget...

Han är nörd. Nördar vill veta.

Det är det han menar med bilden.

En nörd borde vällan veta att det heter avatar:mad:

Avadå? :confused:

Faaaan... avslöjad igen. Här försöker man framstå som en riktig nörd och så kryper det fram att man i själva verket är en vansinnigt cool typ. :huvet

Eller kanske inte. :tungan

Nå, hur går det med framgrävandet av diskussioner? Bonuspoäng för allt som innehåller slipvinklar!

en kommentar på din erfarenhet...
jag har ocskå hört att det inte är längden, utan att det är meter per sekund som är viktigt:tuttar

Last edited:
Har någon sett en lite mer teoretisk diskussion om exakt hur det fungerar när man sladdar runt en hoj med spinn på bakan? Sitter och grunnar ut det själv men skulle gärna vilja läsa någon annans beskrivning också.

Kul är det, om än inget jag vill göra på gatan, men jag vill förstå precis hur det fungerar också. Se bilden bredvid inlägget...
För att vara lite seriös.

Det blir väl så helt enkelt när bakhjulet snurrar snabbare än framhjulet. Lutar man sedan hojen (som man ju gör när man svänger) så blir det kanske centripetalkraft som skickar ut hjulet utåt?

Jag gissar hejvilt, men något åt det hållet?

Ett motorcykelhjul kan till skillnad till ett bilhjul hålla samma spår som det rullar i trots sidokraft. Det som gör att ett mc-hjul kan hålla spår i en kurva utan släpp heter camber thrust, och är samma sak som får en kon att rulla i cirklar på plant underlag - ett mc-däck gör samma sak, snävare cirklar ju mer lutning på däcket.

Om du lägger accelerationskraft på bakdäcket så får däcket mer slip, och rullar därför i en vidare cirkel än innan vid samma sidokraft, vilket får hojen att peka mer inåt i kurvan, så kallat överstyr. Det jag är lite fundersam till är hurpass mycket slip man kan ha på bakdäcket utan att helt tappa kontrollen på hojen - en viss mängd slip på bakhjulet går ju att kompensera genom att motstyra (som förutom att normalt sett vilja få hojen att luta mer även får framhjulet att vandra utåt) och därmet få framdäcket att rulla i en vidare cirkel.

Det blir väl så helt enkelt när bakhjulet snurrar snabbare än framhjulet. Lutar man sedan hojen (som man ju gör när man svänger) så blir det kanske centripetalkraft som skickar ut hjulet utåt?

om jag får gissa så tror jag det har med gyro-effekten att göra. om bakjulet snurrar frammåt och du lutar cykeln åt t.ex. höger så gör gyro effekten (som verkar 90 grade senare) att bakhjulet vill svänga åt höger istället, med då bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan svänga blir effekten att du får en kraft i framkant på däcket åt höger och en i bakkant åt vänster. då den kraften i bakkant har längre hävarm från hojens tyngdcentra kommer den att vinna och på så sett driftar bakhjulet åt vänster när hojen lutas år höger.

en gissning, är inte säker på något vis men de låter inte otroligt.

Ett motorcykelhjul kan till skillnad till ett bilhjul hålla samma spår som det rullar i trots sidokraft. Det som gör att ett mc-hjul kan hålla spår i en kurva utan släpp heter camber thrust, och är samma sak som får en kon att rulla i cirklar på plant underlag - ett mc-däck gör samma sak, snävare cirklar ju mer lutning på däcket.

Om du lägger accelerationskraft på bakdäcket så får däcket mer slip, och rullar därför i en vidare cirkel än innan vid samma sidokraft, vilket får hojen att peka mer inåt i kurvan, så kallat överstyr. Det jag är lite fundersam till är hurpass mycket slip man kan ha på bakdäcket utan att helt tappa kontrollen på hojen - en viss mängd slip på bakhjulet går ju att kompensera genom att motstyra (som förutom att normalt sett vilja få hojen att luta mer även får framhjulet att vandra utåt) och därmet få framdäcket att rulla i en vidare cirkel.

de låter vettigt

Last edited:
Man gasar extra i kurvan o däcket släpper lite, om man har otur så blir det en highsider.

Resultat om det går bra: Bakdäcket vandrar ut lite och hojen går upp i ett fint ställ, hojen rör sig åt det håll som framhjulet pekar. Och det blir ett lakritssträck efter bakdäcket. :)

Obs. Endast teoretiskt.

Japp, och sen en sidkraft då hjulet kasar i sidled samt en (större) kraft riktad i längsled, i och med att hjulet snurrar på mot underlaget, som hjälper att avlasta framhjulet och håller hojen kvar i spåret genom kurvan.

Det börjar bli intressant när man kommer in på hur man håller balansen. Sidkraften på bakhjulet och den sidriktade kraften på framhjulet måste matcha om man skall ligga stabilt i sväng. Vrider man framhjulet i svängens riktning minskar man både dess slipvinkel (totala sidkraft) och den komposant av sidkraften som är vinkelrät mot hojens längdaxel. Alltså skapar man en rotation som minskar uppstället. Gissningsvis minskar då bakhjulets sidkraft snabbare än framhjulets, om man inte ändrar styrvinkeln, varför det blir en självstabiliserande situation där man genom styrvinkeln kan reglera graden av sladd.

Minskar man uppstället minskar man sidkraften vilket minskar den lutning som krävs för att hålla balansen.... så om man börjar tippa inåt måste man styra inåt i svängen för att först ge större sidkraft från framhjulet och sedan få större uppställ som ger större sidkraft från bakhjulet och rätar upp. Alltså fungerar samma mekanismer som vid körning rakt fram.

Eller?

Lite klurigt att förklara hur man kan styra spåret. Framhjulet lär inte göra mycket till på halt underlag. Bara att gasa för att få ett tightare spår?

Vill ju kunna kana runt utan att fota... :D

Tekniskt sett är det ju gummit som inte längre klarar hålla grepp om asfalten.
Är du snittsig nog och vet när du ska häva/luta och motstyra så kan du bibehålla sladd genom en kurva så länge du har gott om mos i maskinen för att fortsätta sladda.

Men ni kan bara drömma om att göra som man ser i MotoGP.. det är teknisch! yaaa!

Ett motorcykelhjul kan till skillnad till ett bilhjul hålla samma spår som det rullar i trots sidokraft. Det som gör att ett mc-hjul kan hålla spår i en kurva utan släpp heter camber thrust,

:fakta

och är samma sak som får en kon att rulla i cirklar på plant underlag - ett mc-däck gör samma sak, snävare cirklar ju mer lutning på däcket.

Det är däremot fel, oavsett vad den helt galet övervärderade norska broschyren påstår. Camber thrust beror på att man tvingar gummit i däcket att följa en rak linje där det ligger i kontakt mot underlaget, istället för att följa däckets kurvatur runt. På så sätt förvränger man däcket och en kraft skapas.

Om du lägger accelerationskraft på bakdäcket så får däcket mer slip,

I längsled ja... men rimligen mindre slipvinkel, eftersom slip i längsled tar ut en del av vridningen i sidled. Eller tänker jag helt bakvänt nu?

Dock blir det väl då ändå större faktiskt slipvinkel, varför bakhjulet precis som du säger går vidare vid pådrag.

och rullar därför i en vidare cirkel än innan vid samma sidokraft, vilket får hojen att peka mer inåt i kurvan, så kallat överstyr. Det jag är lite fundersam till är hurpass mycket slip man kan ha på bakdäcket utan att helt tappa kontrollen på hojen

Det jag är intresserad av är alltså när man tar sig runt med hejvilt frispinnande bakhjul. Lite utanför den konventionella definitionen av slipvinkel m a o...

Men ni kan bara drömma om att göra som man ser i MotoGP.. det är teknisch! yaaa!

På snö eller lös mark skall det fan gå... med lite norrländsk tjurskallighet och så fort jag lyckas få chans att öva nog! På asfalt, nääääe... det får MotoGP-gubbarna ha för sig själva. Ser så ont ut när det inte går som det skulle och vart som det inte skulle blevit. :näsblod

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard