Fyrtakt i 250R?

Goodstuff skrev:
En 250 har ju mer effekt och lägre vikt än en SV650. SV:n stora fördel är troligen att den är betydligt mer lättkörd pga sitt snällare effektregister. Det gör att sopor som jag säkert är snabbare med en sådan men man vill ju ha lite kul också. :rolleyes

En lättad SV med 45kg's pilot och ~95hk är inte så lätt att dra ifrån om man är en 70-80kg pilot på en 250R skulle jag tro... men för att få en SV till 95hk och så att den uppför sig bra, fjädring mm, så får man börja mata den med pengar.....

Men det är ju skillnad från person till person, tycke å smak, 2-takt eller 4-takt, v-twin, stånka eller rad 3-4'a, Virago eller gixxer, bil eller mc...;)
 
Last edited:
Lokke skrev:
En lättad SV med 45kg's pilot och ~95hk är inte så lätt att dra ifrån om man är en 70-80kg pilot på en 250R skulle jag tro... men för att få en SV till 95hk och så att den uppför sig bra, fjädring mm, så får man börja mata den med pengar.....

Men det är ju skillnad från person till person, tycke å smak, 2-takt eller 4-takt, v-twin, stånka eller rad 3-4'a, Virago eller gixxer, bil eller mc...;)

Visst är det så. Hur många SV har 95 hk och körs av en 45kg lätt förare? :)
 
Lokke skrev:
En lättad SV med 45kg's pilot och ~95hk är inte så lätt att dra ifrån om man är en 70-80kg pilot på en 250R skulle jag tro... men för att få en SV till 95hk och så att den uppför sig bra, fjädring mm, så får man börja mata den med pengar...
Pengarna är inga problem i detta fall. Bygget finansieras med lätthet med de pengar man sparar på maten, när man skall banta ner sig till 45 kg :D
 
Nyteknik skrev:
Kollade runt efter amerikanska sidor om amerikansk 250-racing och hittade följande information som jag skulle välkomna i Sverige för både större startfält och bättre underhållning:

AMA MBNA 250 GRAND PRIX SERIES

For racers and fans whose tastes run toward the specialized equipment of World Championship Grand Prix racing, AMA Pro Racing offers the AMA 250 Grand Prix Series. Typical machines have 250cc liquid-cooled, twin-cylinder two-stroke engines.

-->The class also allows for single-cylinder four-stroke engines of unlimited displacement, twin-cylinder four-strokes up to 500cc and air-cooled, twin-cylinder two-stroke machines up to 430cc.

Va körs AMA MBNA 250 GRAND PRIX SERIES i år. Trodde det var sista året när jag var över där förra året. Nu har du väl någon Lockhart Phillips USA Formula Xtreme klass istället. Det var ju bara 19 förare med och flertalet av dem kör redan Superbike eller Supersport, så det var ett smart drag för att få bättre plats i depån. Det blev cirka 40 team mindre per tävling.
Den nämnda Lockhart Phillips USA Formula Xtreme var först öppen även för 2-takt upp till 315cc men efter att Sargel teamet med förare Chuck Sorensen hade fått klart med Aprilia att bygga om deras två Aprilior 250cc hojar till 315cc bestämde de plötsligt att 2-taktarna inte skulle få vara med.

Föresten var det någon länk som tog upp sidor där man kunde ladda ner filmer och på någon länk kunde fanns AMA MBNA 250 GRAND PRIX från Daytona 2003, om någon kan fixa den är jag grymt intresserad, självklart betalar jag CD och frakten och en slant för mödan/kunskapen
 
Goodstuff skrev:
Visst är det så. Hur många SV har 95 hk och körs av en 45kg lätt förare? :)

Äh! Nu ska du inte va sån!....teoretiskt sett, teoretiskt....:)

I junaited steits åff amerika så kör dom med riktiga dräpar-sv'n på runt 90hk! :7peta :tummenupp
 
Bingo skrev:
Pengarna är inga problem i detta fall. Bygget finansieras med lätthet med de pengar man sparar på maten, när man skall banta ner sig till 45 kg :D

Nja, e inte så säker på att det räcker... För att få 190cm å 101kg Lokke till 45 kg, så får man nog ta å anlita en köttsnickare å benskrynklare.... :rolleyes:
 
Last edited:
Lokke skrev:
Nope, men mindre vikt...

Varför detta tjat om mera hk? När det är vikten som är den största avgörande faktorn!

Effekt är med viktigt...på VM-nivå behöver du varenda liten hästkraft du kan få. Fast toppeffekt är inte nödvändigtvis det viktigaste, utan minst lika mycket ett fint register. Som Doohan sade:"Toppfarten använder du bara en gång per varv".
 
Nyteknik skrev:
Låter kul, tycker jag.

Tror också att många skulle uppskatta racing mellan 650 cc fyrtaktstwins och 250 cc tvåtaktsdito. Kontraster brukar bli intressanta i de flesta sammanhang. Mångfald vs. enfald etc.

SV650 är en underksattad hoj som typiskt nog inte fått något genomslag i Sverige där genomsnittsknutten är mer konservativ än i andra länder. I USA och England har man länge tävlat med hojar i den undre mellanklassen och insett att både chassi- och motorformat erbjuder billig och rolig racing.

Tycker det mest låter som SM i allmänhetensåkning. Vad jag gillar med 250SP är att alla ha precis samma förutsättningar. Jag älskar entypsracing och jag tror 600Production är framtiden. Att någon skulle starta R6-cup el ZX6-cup är idag en utopi men en enligt mig skulle det vara jätteintressant.
Vad det gäller mixa olika hojar så kolla i superbike där V-twinnarna bokstavligt talat seglat ifån radfyrorna de senaste åren efter några ändringar i reglementet - Hur kul är det på en skala??

mvh
/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Tycker det mest låter som SM i allmänhetensåkning. Vad jag gillar med 250SP är att alla ha precis samma förutsättningar. Jag älskar entypsracing och jag tror 600Production är framtiden. Att någon skulle starta R6-cup el ZX6-cup är idag en utopi men en enligt mig skulle det vara jätteintressant.
Vad det gäller mixa olika hojar så kolla i superbike där V-twinnarna bokstavligt talat seglat ifån radfyrorna de senaste åren efter några ändringar i reglementet - Hur kul är det på en skala??

mvh
/JPS

Visst är det bra med entypsracing, men knappast speciellt upphetsande för alla teknikrunkare.
 
Vilken lycka för oss i linköping att vinnartiderna ligger inom någon sekund oavsett klass på Sviestad. Vi skulle knappt behöva några klasser om man bara såg till varvtiderna.

/HW
 
SpeedAbuser skrev:
650cc 4-taktstwin mot 250R??
Nej, för att ha chans att kunna köra jämnt med en 250R så behöver man med största säkerhet åtminstone 2 cylindrar till.


Håller med. En SV måste få väldans svårt mot en 250R?!
Nyteknik, har du raceresultat från dessa rejs? Kanske är så att de kör tillsammans men i 2 klungor.... :D

/Fredrik
 
benfre skrev:
Håller med. En SV måste få väldans svårt mot en 250R?!
Nyteknik, har du raceresultat från dessa rejs? Kanske är så att de kör tillsammans men i 2 klungor.... :D

/Fredrik

En Superbike har svårt med en 250R.......nuff said....
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top