Fyrhjulinger och Enduro i naturreservat

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Jag såg just nu i kväll rapportering i SVT ABC nyheterna om åkning med fyrahjuling och endurohoj i naturreservaterna söder från Stockholm, som orsakar stora terrängskador. Detta gör mig väldigt upprörd! Såna idioter orsaka problem för alla som älskar att åker på mer eller mindre legala (grus)vägar, alla som åker nu hoj off-asphalt blir ja kollektivt misstänkt att vara såna som ge en skit för lagar och reglar och förstöra naturen. Tack sån folk blir det ännu mer förbudsskyltar och bomar. Om någon av dem läsa detta här: tackar, j... i...! :huvet

"Såna idioter orsaka problem för alla som älskar att åker på mer eller mindre legala (grus)vägar"
Så en sorts olaglig körning är ok men inte en annan eller hur rättfärdigar du att din åkning är mer rätt trots att den inte är tillåten? :rolleyes:

Jag försvarar inte fyrhjulingarna det ser faktiskt hemskt ut i skogarna där ute där de har mudrace och annat som river upp träskmarker med mossa till rena leråkrarna men jag vill bara förstå ditt resonemang..

"Såna idioter orsaka problem för alla som älskar att åker på mer eller mindre legala (grus)vägar"
Så en sorts olaglig körning är ok men inte en annan eller hur rättfärdigar du att din åkning är mer rätt trots att den inte är tillåten? :rolleyes:

Jag försvarar inte fyrhjulingarna det ser faktiskt hemskt ut i skogarna där ute där de har mudrace och annat som river upp träskmarker med mossa till rena leråkrarna men jag vill bara förstå ditt resonemang..

För min del så känns det mer OK (om än inte lagligt) att köra på tex enskilda grusvägar där motorfordonstrafik är förbjuden, än att sabba skogen i ett naturreservat. Samma sak med att använda sig av befintliga stigar för att motionsåka (enduro).
I Klippen på TV verkade det ju som att sporten var att gräva så mycket dy som möjligt och fullständigt demolera underlaget.

Det är ju alltid samma sak när det gäller motorsport och motorfordon.. Det är inte tillräckligt fint för att passa överklassen och dom som bestämmer... Det är bättre att hugga ner träden och göra golfbanor så kan alla jävla moderater och wanna be brats, springa runt där i sina rutiga byxor....

Nä så länge vi inte har några lokaler så fortsätter vi åka med allt vi kan i skogarna och så länge gatåkarna inte har någon lokal (läs bana)så fortsätter vi busåka på STHLMS gator...

Fick höra att Pålamalm (Söder(?) om sthlm) är ett naturreservat... My ass, fan det är en stor sandgrop som blivit exploaterad av stora företag med sina gräv/gruv-maskiner.
Men det känns rätt korkat att gasa sönder fin skog, stigar och andra områden som bebos av djur och bärplockare.
Däremot håller jag med Steffo K ang. körning på avlägsna grusvägar.

Nä så länge vi inte har några lokaler så fortsätter vi åka med allt vi kan i skogarna och så länge gatåkarna inte har någon lokal (läs bana)så fortsätter vi busåka på STHLMS gator...

okej, så du vill ha en skog att sprätta i, i en anlagd lokal ?

det är ju skillnad på skog och skog, naturreservat är inte ok....

leta upp en markägare som har problem med vildsvin eller nåt å övartala honom om att ni kommer skrämma bort dessa bestar genom att sprätta med era dumpers....

Nu vet jag inte anledningen till att det är naturreservat, men körning i sankmark ser illa ut.
Men några stora skador blir det sällan.
Drummelfasoner i vilket fall som helst.

Folket runt pålamalm är starkt emot motorcyklar, speciellt de som kör i groparna och skogen. Tyckte faktiskt inte det var nåt speciellt i inslaget och de överdriver förmodligen för de kämpar frenetiskt och försöker få polisen att regelbunden stå i området dvs även slingerbulten. Snart får de kanske som de vill tack vare mupparna på fyra hjul.

Anders Winell skrev:
Pojkar och flickor i 12-14 års åldern, dom blir ju helt enkelt bortmotade utav två idioter till motorcykelförare som körde fram och tillbaka.
Kanske en 10-15 minuter.
Så en flicka blev till och med uppträngd mot en gran euh talldunge var det.
Å det var förståss inte meningen, men hon fick sin träningsdräkt sönder-riven för att motorcykeln touchade henne.

:huvet

En sak att köra lite som man vill, köra över skyltad hastighet på landsvägar och köra på ställen man egentligen inte får. De går trotts allt att välja ställen/tillfällen då det antingen är låg sannolikhet att det märks eller inte märks så mycket.
Att däremot terrorisera sin omgivning för att visa hur outlaw och puckad man är... är rätt korkat. :fatta!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park