Fylla på bromsvätska

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 690 SMC
Tjena!
Har sökt men kommer inte riktigt fram till det svar jag söker.
Tittade på bromsvätskan på hojen, en KTM 690 SMC och det var tomt i det lilla "fönstret".
Har kollat efter läckage men inget där och beläggen såg vettiga ut.

Till frågan: Har köpt bromsvätska men är det bara att fylla på?

Mvh Max

Fyller du på så borde du lufta igen skulle jag göra. Men jag är bara glad hobby meckare :rolleyes:

Passa på att byt när du ändå håller på.

Du behöver:

Siliconslang, 10ans nyckel, nån burk/flska att dumpa vätskan i och ny bromsvätska.

På oket sitter en nippel som du kan öppna med nyckeln. Fyll på behållaren så den är full (överfull utan att rinna över), sätt ringnyckeln över nippeln, trä på slangen på nippeln (nu kan nyckeln inte ramla av), öppna nippeln, tryck in bromshandtaget, stäng nippeln, släpp handtaget, öppna nippeln, tryck in handtaget, stäng nippeln, släpp handtaget, kolla vätskenivån i behåller så det inte sugs in luft, fyll på i god tid innan det behövs (grymt irriterande och onödigt att suga in luft för då måste du pumpa hela vägen runt så att du får bort lyft bubblan.. Repetera öppna, tryck, stäng, släpp, öppna, tryck, stäng, släpp..

När du avslutar ser du till att fylla på så att du har rätt mängd. Klart, du har nu ny fräsch bromsvätska och luftade bromsar.

Se också till att göra det först på en sida ganska mkt, sen på andra sidan lite mindre om du har t-koppling på bromsslangen, är de delade redan uppe vid pumpen får du pumpa lika mkt på båda sidor. Är bromsvätskan gammal kan man om man har tur se färgskillnad genom slangen. Annars är det bara att köra på lite.

Goodie

Kom ihåg när du byter belägg att pumpa ur lite eller byta vätska då med annars kan det bli för mycket när du klämmer i dom nya, tjockare beläggen med ev. hjullåsning som följd när bromsarna blir varma.

Fyll aldrig över maxnivån och kolla vid beläggbyte så det inte blir för mycket i behållaren.

Pinsamt...min svåger var och hjälpte mig med lite andra saker. När han tittade i behållarn var den full. Jag hade inte lyft på det lilla filtret och under det var det fullt. Såg inte det i fönstret då det var genomskinligt:dummer

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort