Fylla på batteri?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
I ett av mina svagare stunder i helgen la jag ett mc-batteri i ryggan, som jag la i bakluckan på bilen. Stod säkert upprätt i tre minuter ooch eftersom det var ett gammalt batteri så läckte innehållet ut till viss del (med nedgrisad rygga som följd, dock verkar det inte så frätande som jag trodde).
Jag har ingen aning om konditionen på batteriet eller åldern så vill inte lägga ner någon förmögenhet på det. Kan man knata in till den lokale bilmecken och be honom kolla syrahalt och korrigera till rätt syrahalt och vätskenivå i batteriet och sedan hoppas det studsar igång?
Är ett Yuasa-batteri, hade det varit ett biltema hade jag inte brytt mig utan köpt ett nytt.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Vänta några dagar så har du nog en ganska hålig rygga. Prova att fylla med batterivatten och sätt det på laddning.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vänta några dagar så har du nog en ganska hålig rygga. Prova att fylla med batterivatten och sätt det på laddning.

Hehe, misstänkte det så dränkte den ordentligt i duschen.

Mm. Men har inget batterivatten hemma, känns drygt att dra sig iväg och köpa det, inte så stort fan av sådanna batterier.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Hehe, misstänkte det så dränkte den ordentligt i duschen.

Mm. Men har inget batterivatten hemma, känns drygt att dra sig iväg och köpa det, inte så stort fan av sådanna batterier.

Du har ju vatten i kranen. Som batteriet är behandlat hittills så är det inte där det skiter sig om man så säger. :D
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Hehe, misstänkte det så dränkte den ordentligt i duschen.

Mm. Men har inget batterivatten hemma, känns drygt att dra sig iväg och köpa det, inte så stort fan av sådanna batterier.

Så du kan tänka dig att dra till den lokale bilmecken och låta honom inspektera det men inte ta dig till närmaste bensinmack och köpa destillerat vatten? :tungan Kostar 22 spänn litern eller något sånt och du behöver enbart en flaska ;)
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Och har du använt den som ryggsäck så kolla jackan, och bagagemattan i bilen, och allt du har ställt i bagaget där fläcken var, och alla ställen du ställt/lagt ifrån dej ryggsäcken.
(inte på mattor, soffor, sängar, dynor etc får vi hoppas!)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så du kan tänka dig att dra till den lokale bilmecken och låta honom inspektera det men inte ta dig till närmaste bensinmack och köpa destillerat vatten? :tungan Kostar 22 spänn litern eller något sånt och du behöver enbart en flaska ;)

Jo, men så får man nästan i ordning på batteriet, men misstänker för låg syranivå (det rann ju ut) och då får man endera köpa både batterisyra och syramätare eller knata iväg till någon som kan det.

Och har du använt den som ryggsäck så kolla jackan, och bagagemattan i bilen, och allt du har ställt i bagaget där fläcken var, och alla ställen du ställt/lagt ifrån dej ryggsäcken.
(inte på mattor, soffor, sängar, dynor etc får vi hoppas!)

Förstår hur du menar, det är därför jag gillar skitbilar. Borde vara rätt lugnt. Torkade torrt med en trasa så fort jag såg det.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
QUOTE]Skadorna på kläder och rygga framträder väldigt bra efter en tvätt. [/QUOTE]
Vet tyvärr att du har rätt.:gnissla
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Att fylla på vatten i ett batteri är ju verkligen raketforskning

I det här fallet när vätskan har läckt ut så blir det på gränsen till raketforskning.
I normala fall Kokar vatten bort från syran, därför tillsätter man bara vatten, helst destilerat sådant.
Nu när olykan har varit framme måste även syra tillsättas. Det blir lite knepigt att hälla i syra i rätt propotion. Men en batterigubbe borde veta i vilken ordning man gör det.
Att bara hälla i vatten, blir som vattenskadad hallonsaft. Alltså inte så bra.

Mats
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Att fylla på vatten i ett batteri är ju verkligen raketforskning

Jo, hade det bara varit tal om att fylla på vatten så är det ju marginellt svårare än att tanka.
Jag har svårt att tänka mig att vilken syrahalt som helst är ok, utan jag misstänker att det ska vara en speciell halt av syra för att batteriet ska fungera tillfredställande.

I det här fallet när vätskan har läckt ut så blir det på gränsen till raketforskning.
I normala fall Kokar vatten bort från syran, därför tillsätter man bara vatten, helst destilerat sådant.
Nu när olykan har varit framme måste även syra tillsättas. Det blir lite knepigt att hälla i syra i rätt propotion. Men en batterigubbe borde veta i vilken ordning man gör det.
Att bara hälla i vatten, blir som vattenskadad hallonsaft. Alltså inte så bra.

Mats

Precis min poäng. Så, är det något den lokale bilmecken kan göra för småpengar?
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I det här fallet när vätskan har läckt ut så blir det på gränsen till raketforskning.
I normala fall Kokar vatten bort från syran, därför tillsätter man bara vatten, helst destilerat sådant.
Nu när olykan har varit framme måste även syra tillsättas. Det blir lite knepigt att hälla i syra i rätt propotion. Men en batterigubbe borde veta i vilken ordning man gör det.
Att bara hälla i vatten, blir som vattenskadad hallonsaft. Alltså inte så bra.

Mats

Vad blir skillnaden, kokat bort eller runnit ut...?

Jag har aldrig under mina +40år med med bilar och mc gjort något annat än fyllt på destillerat vatten i ett batteri där processen varit igång.

I torrladdade batterier fyller man på syra, laddar fullt och sen sköter det sig själv.

Varför ska man fylla på syra i ett batteri som är "igång"..?

/KentW
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad blir skillnaden, kokat bort eller runnit ut...?

Jag har aldrig under mina +40år med med bilar och mc gjort något annat än fyllt på destillerat vatten i ett batteri där processen varit igång.

I torrladdade batterier fyller man på syra, laddar fullt och sen sköter det sig själv.

Varför ska man fylla på syra i ett batteri som är "igång"..?

/KentW

Kokar det bort försvinner vattnet. Rinner det ut försvinner syra och vatten.
Exempel: Har du tex 30% syra i vätskan och det kokar så kommer koncentrationen av syra öka, dvs gå upp i %. Fyller du på med vatten till rätt nivå återställer du nivån med vatten så får du återigen 30%.
Rinner vätskan ut har du fortfarande 30% syra kvar i vattnet, men för lite vätska. Spär du på med vatten får du lägre syra halt i vattnet när du har upprättat rätt nivå.

Eller ett annat praktiskt exempel, du blandar en stadig grogg i början av kvällen. Men allt eftersom minutrarna smyger iväg sänks nivån i glaset. Spär du sedan på med vatten/groggvirke så fyller du förvisso upp glaset, men du blir inte fullare av att sänka 10 påfyllda glas som att enbart sänka den första groggen. Mer rutinerat är det då att både fylla på med sprit och groggvirke.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top