Fylla på AC (bil)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett tips för alla AC ägare. Starta ACn en stund på vintern med. Ofta så uppstår läckage för att ACn inte används på vintern så att packningen vid kompressorn torkar sönder. Det räcker med att starta den en kort stund 1-2 gånger i månaden.:tummenupp

Förövrigt tycker jag som nyutbildad bilmek att flera av era tips och historier är ganska skrämmande:näsblod

Jag brukar köra AC:n varje gång jag tittar till min hobbybil där den står avställd på vintern. Men det blir ju bara en gång per månad. Vet du om tätningen är sådan att en uppstånden läcka i tätningen kan bättra sig av körning av AC:n, eller är det kört om man väl fått en läcka på våren?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Ett tips för alla AC ägare. Starta ACn en stund på vintern med. Ofta så uppstår läckage för att ACn inte används på vintern så att packningen vid kompressorn torkar sönder. Det räcker med att starta den en kort stund 1-2 gånger i månaden.:tummenupp

Förövrigt tycker jag som nyutbildad bilmek att flera av era tips och historier är ganska skrämmande:näsblod

Vad är det som är skrämmande? Jag tycker du är skrämmande. Bilmek? Hur vill du att man ska göra? Lämna in den till dig för hur mycket som helst för inget jobb typ? Njaa, det gör man inte om man har en gammal bil som man inte vill slänga pengar på. så ere!
 

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Jag brukar köra AC:n varje gång jag tittar till min hobbybil där den står avställd på vintern. Men det blir ju bara en gång per månad. Vet du om tätningen är sådan att en uppstånden läcka i tätningen kan bättra sig av körning av AC:n, eller är det kört om man väl fått en läcka på våren?

Jag tror inte att det repar sig. Men jag har inte så mycket erfarenhet ännu. Jag ska höra runt om saken och återkomma
 

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Vad är det som är skrämmande? Jag tycker du är skrämmande. Bilmek? Hur vill du att man ska göra? Lämna in den till dig för hur mycket som helst för inget jobb typ? Njaa, det gör man inte om man har en gammal bil som man inte vill slänga pengar på. så ere!

Ta det lugnt. Jag menade ju inte dej. Du verkar ju vara en seriös prick. Nej jag menade att fylla i biltemas kylspray och fylla på känn och sådana saker. Nej jag menar inte att du ska lämna in den för "inget jobb" som du uttrycker det. Men faktum är att det tar tid med all vakumsugning och läcksökning. Man kan ju inte dra ner på timpriset bara för att det är ett AC jobb.

Sedan kan det vara en bra ide att gå till en allbilsverkstad/mindre verkstad då vi brukar ha billigare timpenning än märkesverkstädern. Sedan vet jag inte hur märkesverkstäderna gör men vi använder oss av helrenoverade kompressorer tex som sparar kunderna flera tusenlappar
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Är det nån som vet vilken port på kompressorn på en saab 9000 cse som är högtryck respektive lågtryck samt vart man får tag i kopplingar till porten respektive biltema flaskan??

mvh Benny
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det nån som vet vilken port på kompressorn på en saab 9000 cse som är högtryck respektive lågtryck samt vart man får tag i kopplingar till porten respektive biltema flaskan??

Själva kopplingen till flaskan är samma som till små gasolbrännare t.ex. - finns även dessa på Biltema komplett med kran och allt. Jag ska leta bland tryckluftsgrejerna för lågtrycksporten - det är samma fingängade M8 på dessa.

Övriga delar i systemet har jag inte haft tid att lokalisera och verkstadsmanualen skvallrar inte om sådant heller. Det är viss skillnad på att gräva runt i en bil, jämfört med hojmek (och så jäkla trångt överallt) :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...Nej jag menade att fylla i biltemas kylspray och fylla på känn och sådana saker.

Fast det fungerar bevisligen. Det är så man tvingas vedbodmeka när man inte har rätt grejer i hemmaverkstaden eller vill kosta på en gammal skrothög alltför mycket riktiga verkstadsbesök. Du är kanske för ung och nyutbildad för att fått meka "på känn" :) Kolla handboken till en gammal T-Ford så hittar du ett kapitel om hur man kröker tillbaka krokiga vevaxlar med ett spett och lite improviserat mothåll :tummenupp (toleranserna var liiite större på det mekaniska :rolleyes: )

Vad gäller kyla, så är det förstås optimalt att väga/mäta gasen, ha tryckprovat, vaccuumsugit m.m. men det kan räcka i många fall att bara fylla på tills det börjar bli kallt och om funktionen försämras återigen, har man fyllt på för mycket. Så länge som det inte exploderar i ansiktet på en så... Värre är det att skruva på dieselvärmare - det är farliga saker.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Berätta vad som hände!!:tuttar

Äh, inget jag skruvat på själv... Däremot hade jag problem med Eberspächern till en MB och lämnade in - verkarn berättade då att de måste ha godkännande från sprängämnesinspektionen för att få hantera sådana. Något med konstruktionen (högt tryck och förgasning av diesel) som gör det "lite vanskligt" om man gör fel vid reparation.

Någon yrkesmänniska som kan verifiera detta kanske?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Själva kopplingen till flaskan är samma som till små gasolbrännare t.ex. - finns även dessa på Biltema komplett med kran och allt. Jag ska leta bland tryckluftsgrejerna för lågtrycksporten - det är samma fingängade M8 på dessa.

Övriga delar i systemet har jag inte haft tid att lokalisera och verkstadsmanualen skvallrar inte om sådant heller. Det är viss skillnad på att gräva runt i en bil, jämfört med hojmek (och så jäkla trångt överallt) :)

Jag har fixat kylet i min saab, r12system då. Där är det ju gängad sugsida, och en annan gänga på trycksidan. Vad är det för tryckluftsgrejer som passar på den?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Ta det lugnt. Jag menade ju inte dej. Du verkar ju vara en seriös prick. Nej jag menade att fylla i biltemas kylspray och fylla på känn och sådana saker.

Hur menar du nu? På vilket sätt skulle det vara farligare än att t.ex. fixa bromsarna själv? Vet du nåt vi andra inte vet eller är du redan hjärntvättad av kylmaffian?
Jag säger bara en sak, lämna in bilen på en verkstad för att fixa kylan så blir du oftast blåst på en massa pengar. Dom gnuggar händerna när det kommer bil med trasig AC och ser fram emot att byta många och dyra delar för att fylla på systemet igen.

För ett par år sen var det kompisen som råkade ut för det. Dåligt tryck i systemet, men ingen läcka hittades trots en hel dag på verkstan och läcksökning. Dom vägrade fylla på med hänvisning till att dom "måste byta nånting"!! Hursom helst fick han AC:n fylld av en kille hemma i garaget. Han har fortfarande bra kyla i bilen..

Själv råkade jag ut för ungefär samma sak för 4 år sen. Det började med att ackumulatorn rostade sönder. Efter byte av den var kylkillen inte nöjd utan ville blåsa mig på mer pengar. Förångaren var ett lämpligt jobb tyckte han, det kostar ju bara 10000.-. Nej tack, sa jag och åkte till en bekant som är kyltekniker. Han vacuumsög och läcksökte. Samma sak där, ingen läcka. Idag fyra år senare funkar AC:n fortfarande efter att han fyllde den hemma i sitt garage.

Låter det seriöst tycker du? Seriösare än att fylla Biltemagas själv?
 

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände

Jag menar inte att det är farligt. Jag menade bara att det är vanskligt att prova sig fram i ett såpass känsligt system och att skadorna lätt kan blir värre.

Och visst finns det rötägg inom alla branscher som dessa som bara vill byta på känn. Då är det bara att vända på klacken.

Men det finns faktiskt seriösa verksäder också som inom alla branscher
 

kadde

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Hemma
Hoj
Sm 610 ie 4sale
Hej detta med biltema gas låter intressant nån som har fyllt med den som vet vilka grejer man behöver. Jag har en golf 98 som kyler lite men ingen riktig kräm i kylan.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jag menar inte att det är farligt. Jag menade bara att det är vanskligt att prova sig fram i ett såpass känsligt system och att skadorna lätt kan blir värre.

Och visst finns det rötägg inom alla branscher som dessa som bara vill byta på känn. Då är det bara att vända på klacken.

Men det finns faktiskt seriösa verksäder också som inom alla branscher

Visst kanske man kan råka paja grejerna om man klantar sig, men det händer väl inte så ofta. När det gällde mig hade jag aldrig betalat vad det kostar att laga acn i min bil, det kostar ju mer än vad bilen är värd kanske. Så det spelar ingen roll om det finns nån chans att nåt går fel.
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Är det nån som vet vad det är för anslutning på lågtrycksporten till ett r314 system om det spelar roll så är det en saab 9000 har köpt allt men vet inte hur jag kopplar in den på bilen?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Är det nån som vet vad det är för anslutning på lågtrycksporten till ett r314 system om det spelar roll så är det en saab 9000 har köpt allt men vet inte hur jag kopplar in den på bilen?

Det är en snabbkoppling.... Gå till en kylfirma så kan du köpa en.
 

AndyA

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På jakt
Portstandarder r134:
serviceport134.gif


9000 CSE portar:
http://picasaweb.google.com/Turbokillen/Saab/photo#5206443926996535442

1: Lågtrycksventil
2: Högtrycksventil
3: Övertrycksventil
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top