Fylla olja i framgaffel Zx7r -96

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Tjenna, har gjort service på hojen i vinter och passade på byta packboxar, undrar bara med olje påfyllningen.. Har monterat ihop hela cykeln utan att fylla olja, läst massa nu om att man ska luta och grejja när man fyller olja, trodde det bara va att fylla dom med olja igen på plats eller vad man ska säga? eller måste jag plocka ner allt och ha gafflarna lösa när jag fyller?

För att det ska bli så exakt som möjligt ska man fylla utan fjädern och mäta nivån från kanten. Du kan fylla benen som den står nu, men det kommer inte bli lika exakt.

Ok grymt, men även om jag tar, som läst i manualer och verkstads böcker att det ska vara 420 ml i om jag häller i exakt det hjälper inte då om man ska mäta sig fram? Eller rekomenderas det att fylla exakt samma och skippa mätningen? Dämparna är helt tomma som det är nu ska inte vara mycket om ens något i då dom var isär plockade en timme styck ungefär.

Anledningen till att man ska mäta nivån och inte mängden är att om man bara häller ut oljan vet man inte hur mycket som faktiskt är kvar i gaffeln. Har du renoverat den helt och är säker på att det inte var någon olja kvar i gaffeln kan du hälla i den mängden som det ska vara.

Okok, gött gött, som sagt så hade jag ju isär dom en längre stund och delarna låg lösa på handdukar så tycker jag nog inte det bör vara så mycket i dom, och om det är det så är det nog ganska så samma som va smetade på. Tack för den snabba responsen!

App app! Det sitter väl en USD gaffel på den?
Och har du haft isär gaffeln så den är HELT tömd på olja så skall du också "pumpa" ut luften ur gaffelbenen medans du fyller. Och då är det inte att rekommendera att de sitter på hojen.
Du vill ju inte ha luft i gaffelbenen? Kan rekommendera att dessutom köpa nivåmätaren på Biltema. Den funkar kanon.

Det är bara dumt att inte få en så vital del perfekt.

Vet ärligt inte skillnaden på olika gafflar's namn, gissar att det är orginal gaffel på :P

Men kan man inte få tag i den stången med någon näbbtång eller liknande? Tror jag sett det på någon youtube beskrivning? Kanske inte va samma modell av dämpare dock. Där hade han någon tång som han fiskade upp den med och pumpade lite försiktigt

Och det va pga att man pumpade och spillde olja som man skulle byta bromsbelägg fram efter allt va klart.........(Har redan bytt belägg) Då får jag nog ta av dom igen innan det blir olja på dom

Hehe det är därför som det är bättre att fylla gafflarna etc när dom är lösa. Det bästa är att lufta o fylla med gaffelbenen upprätta.
Och du har en USD gaffel på den.

Lycka till nu!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back