Fy helvete

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
En kille fimpade i kompisens m3 cab, vi flög ur bilen drog in han i en grend och la han på backen och gav han 2 val. betala självrisken på 3000 nu eller så får du välja färg på sugröret du kommer behöva dom närmaste 2 månaderna.

7sec senare var vi på väg till bankomaten fick pengarna.

som tur va så blev det inget hål i sätet, det blev ny uppsättning bakdäck istället.

IDIOT! :tungan
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
En kille fimpade i kompisens m3 cab, vi flög ur bilen drog in han i en grend och la han på backen och gav han 2 val. betala självrisken på 3000 nu eller så får du välja färg på sugröret du kommer behöva dom närmaste 2 månaderna.

7sec senare var vi på väg till bankomaten fick pengarna.

som tur va så blev det inget hål i sätet, det blev ny uppsättning bakdäck istället.

IDIOT! :tungan


dvs en klassiskt utpressning för en skada som ej uppstått....
är det inte detsamma som H-A håller på med ??


OM det blivit en skada... självklart pröjsa, men i mina ögon skulle din polare inte ha en spänn..
 

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
om man har avsikt att förstöra spelar det ingen roll. han bad om det.

om han hade fått stryk som han hade fått om inte jag var med och va nykter så hade han nog betalat 3k för att fått de o gjort!

+ Att vi märkte att det inte blev något på väg hem!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här har ni lite fakta angående din rätt att försvara dig alternativt försvara din egendom.

I Brottsbalkens 24 kapitel kan följande utläsas.

1§ En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt.

Rätt till nödvärn föreligger emot.

1 Ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.

2 Den som med våld eller hot om våld eller annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.

3 Den som olovligen trängt in i eller försöker tränga sig in i rum, hus, gård, fartyg.

4 Den som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.

Som ni kan läsa här så har man laglig rätt till att skydda sig själv och sin egendom.

Det man ska tänka på är att man inte får ta till mer våld än vad det finns behov för. (Behovs och proportionalitets principen)

Om du tex inte möts av våld så får heller inte du ta till våld.

Om du möts av våld så har du rätt att försvara dig men endast med så mycket våld som krävs för att reda ut situationen. Du får dock inte bemöta med ett uppenbart oförsvarligt våld.

Problemet är att när någon ser att det pågår tex inbrott i ens bil så blir man helt tokig och använder för mkt våld. Risken är då stor att du åker dit för misshandel då tjuven inte ens har utgjort något hot emot dig.

Det du i princip kan göra är att dra ut honom ur bilen och be honnom att stanna tills polisen kommer. Om han inte vill stanna så får du hålla i han tills polisen har kommit.


Du glömde den viktigaste detaljen!
Om man är livrädd kan man inte klandras för att ha råkat använda lite mer våld än nöden krävde. :D
 

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
Jag dängde en kille som hade lite svårt att skilja på mitt och ditt för en massa år sen,det blev åtal för misshandel och rättegång där efter. Blev dömd för misshandel 12000 i böter surt sa räven. Jag skyddade ju bara det som var mitt. Jag föreslog för tingsrätten att det var lika bra att jag fick 24000 i böter. Dom såg undrande ut så jag förklarade att får jag tag i den satans tattaren en gång till så skulle han få samma behandling ännu en gång.
 

Bananen

Guest
Jag dängde en kille som hade lite svårt att skilja på mitt och ditt för en massa år sen,det blev åtal för misshandel och rättegång där efter. Blev dömd för misshandel 12000 i böter surt sa räven. Jag skyddade ju bara det som var mitt. Jag föreslog för tingsrätten att det var lika bra att jag fick 24000 i böter. Dom såg undrande ut så jag förklarade att får jag tag i den satans tattaren en gång till så skulle han få samma behandling ännu en gång.

:skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt

HELT RÄTT
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
2712177 Jag dängde en kille som hade lite svårt att skilja på mitt och ditt för en massa år sen,det blev åtal för misshandel och rättegång där efter. Blev dömd för misshandel 12000 i böter surt sa räven. Jag skyddade ju bara det som var mitt. Jag föreslog för tingsrätten att det var lika bra att jag fick 24000 i böter. Dom såg undrande ut så jag förklarade att får jag tag i den satans tattaren en gång till så skulle han få samma behandling ännu en gång.
Bra gjort :tummenupp
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag dängde en kille som hade lite svårt att skilja på mitt och ditt för en massa år sen,det blev åtal för misshandel och rättegång där efter. Blev dömd för misshandel 12000 i böter surt sa räven. Jag skyddade ju bara det som var mitt. Jag föreslog för tingsrätten att det var lika bra att jag fick 24000 i böter. Dom såg undrande ut så jag förklarade att får jag tag i den satans tattaren en gång till så skulle han få samma behandling ännu en gång.

Fan vad rätt!:klappar
 

Bananen

Guest
Efter som man inte får skydda sina egendomar och polisen inte kan göra det får man lösa det på eget sätt.

Gräv en grop ute i skogen och göm en spade i närheten. sen när du får tag i personen/personerna som vart på dina grejer så buntar du ihop dem och kör ut dem till gropen och täpper igen.
Problemet är löst:cpparty
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
dvs en klassiskt utpressning för en skada som ej uppstått....
är det inte detsamma som H-A håller på med ??


OM det blivit en skada... självklart pröjsa, men i mina ögon skulle din polare inte ha en spänn..

Ähh, man kan ju bli straffad för tex försök till det ena och det andra. De straffade honom för försök till besudlande av bil. Tycker iofs att ett kok stryk skulle ha varit mer passande än böter..?
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
Kan du utveckla detta lysande inläg?

Tror han syftar på ett rättsfall för ett antal år sen vart en inbrottstjuv, i färd med att bära ut en tv han inte äger, halkar och slår sig på uppfarten. Tjuven väljer att åtala husägaren för att inte ha sandat, otroligt nog vinner han och får skadestånd.

Råkade själv ut för att jag gick förbi ett gäng på natten och får oprovocerat en kniv i ryggen. Får titta på lite bilder och peka hos polisen, men fallet läggs ner i brist på bevis, som vanligt. Fick i alla fall lite stålar från hemförsäkringen, men det spelar ju ingen roll i slutändan. Lallarna är fortfarande på fri fot.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
för att klargöra. lång text med ihopblandningar och definitioner från 1942.

För att göra det något tydligare;

Dom som på 1400-talet i norra Tyskland kom att kallas tatarer (och som blev tattare på svenska), var resandegrupper med sydländskt utsprung. Man kallade dessa tattare felaktigt eftersom man trodde att dom var tatarer, ett folk med mongoliskt ursprung som härjade i östra delarna av Europa under 1300(?)-1400talet. Dessa tattare är alltså inte zigenare/romer. Det finns olika zigenska/romska grupper och släkter, och bland annat kalé- och sinte"zigenarna", som främst finns i Finland, vill inte bli kallade romer, därför är det knepigt med vad man ska kalla dessa grupper. Om dom vill bli kallade zigenare vet jag inte. Romerna har troligtvis indiskt ursprung.

I slutet av 1800-talet började man blåsa upp/skapa fördomarna om tattarna som kriminella, och väldigt många människor som var utstötta i samhället - kriminella, alkoholister och så vidare, beskrevs i media som tattare. Tattare och kriminalitet blev nästan synonymt, och det lever alltså kvar idag från den tiden. Att tänka på är att Sverige under samma tid exempelvis var det första landet i världen som inrättade ett statligt institut för rasbiologi..

Vad dessa resandegrupper själva kallar sig har jag inte koll på, men jag tvivlar på att det är "tattare".

Delar av detta står i boken "Tusen år av invandring" som är skriven av Ingvar Svanberg och Mattias Tydén, 1992.

Ursäkta om jag svarar på ett gammalt inlägg, men jag har varit bannad.. :rolleyes:

Tror han syftar på ett rättsfall för ett antal år sen vart en inbrottstjuv, i färd med att bära ut en tv han inte äger, halkar och slår sig på uppfarten. Tjuven väljer att åtala husägaren för att inte ha sandat, otroligt nog vinner han och får skadestånd.

Råkade själv ut för att jag gick förbi ett gäng på natten och får oprovocerat en kniv i ryggen. Får titta på lite bilder och peka hos polisen, men fallet läggs ner i brist på bevis, som vanligt. Fick i alla fall lite stålar från hemförsäkringen, men det spelar ju ingen roll i slutändan. Lallarna är fortfarande på fri fot.

Hörde du detta av kompisens kompis eller finns det någon sida du kan länka eller liknande? Låter ju helt otroligt om det kan gå till så. :eek:
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Kan du utveckla detta lysande inläg?

Trodde inte mina ögon. Du tycker alltså att tjyvpack, som gör inbrott i ens lägenhet, skall få fri lejd? Att ringa polisen=fri lejd, om de ens ids komma så går det inte direkt blixtsnabbt. Om de hittar blod, fingeravtryck&vittnesmål så är det ändå stor risk att de går fria(egen erfarenhet). Jag tycker att han borde släppt aset från balkongen. Alternativt brutit ryggen av idioten med handkraft. Liksom kastrering verkar vara det enda som får våldtäktsmän/peddos odyl. in på "den rätta vägen, så är förlamning(helst från nacken) eller döden, det enda som håller sådant drägg ifrån andras grejer.
Skottpengar, inte böter/skadestånd, borde vara påföljden. Jag håller kråkor/måsar/råttor betydligt högre än tjyvdrägg....
 
Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
fan va sjuka historier... :tummenupp till alla som försvarar sig skulle kanske startat en fond som betalar ut skadesstånden, känns inte bra att lämna huset/hojjarna i 2veckor nu.. laholm kallas nya lanskrona, minst 4inbrot i veckan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
fan va sjuka historier... :tummenupp till alla som försvarar sig skulle kanske startat en fond som betalar ut skadesstånden, känns inte bra att lämna huset/hojjarna i 2veckor nu.. laholm kallas nya lanskrona, minst 4inbrot i veckan

Ja, starta en fond som betalar skadeståndet åt sådana som misshandlar tjuvar tagna på bar gärning! :D
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top