Fy fan vad nära..

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Körde hem från vännen nu som bor uppe vid Bogarts på Växjögatan?.. Fortsätter ner mot Högaborg och har wieselgrenskolan på höger sida. Direkt efter (innan man kommer till Gott Hjärta och själva Högaborg) så ska jag svänga till vänster, för att ta mig till vägen som tar mig till korsningen där man svänger vänster till fälltarpsvägen ( och sundspärlan ), rakt fram för komma in på Närlunda och höger för komma ner mot stan-hållet och brandstationen.

Håller 40-45km/h och blinkar i god tid. Ser att kvinnan står stilla och jag närmar mig, lutar hojen för komma runt i svängen och då kör hon RAKT ut. Nitar frambromsen men försöker hålla blicken långt fram som jag fått lära mig, allt går så snabbt. Går självklart upp på framhjulet och är väl med ögonmått, ärliga 30cm från hennes bil... Rullar bak hojen för att komma runt om och prata med henne, och hinner inte säga något förränn hon säger "Jag såg inte dig..." Då jag säger, trevligt och sansat, "Hur kunde du inte se mig? Inga bilar framför mig som blockerade sikten, jag höll laglig hastighet, blinkade samt satte ner hastigheten i tid".. Då svarar hon, "Nej jag vet inte vad, men jag såg inte dig".. Jag svarar, "Det är lugnt, sådant som händer, men tänk på det nästa gång att alltid kolla dubbelt, det kunde gått riktigt illa"

Adrenalinet pumpar på fint då jag har 2minuter hem..
Enda jag vill få sagt är något många hört förut men vill förtygla det.. När ni är ute och kör, tänk att alla medtrafikanter är dumma i huvudet och inte ser er.

Gött att man inte använde bakbromsen som de sa att man skulle undvika på BKK'n i helgen, då hade man antagligen låst skiten och glidit in i hennes bil..

Nu ska jag ta min cykel och dra ner till stan och luncha med syrran, det som var tänkt..

Hej!

Huh! Gött de gick bra. Å det är väl lugnt å säja att pengarna för BKKn precis har betalat sej flera gånger om! :)

Tyvärr finns det ganska många sådana här historier bland oss hojåkare. Många slutar som din, andra lite annorlunda...

Här är min historia. Bilder längst ner.

\\ aste

Huh! Gött de gick bra. Å det är väl lugnt å säja att pengarna för BKKn precis har betalat sej flera gånger om! :)

Tyvärr finns det ganska många sådana här historier bland oss hojåkare. Många slutar som din, andra lite annorlunda...

Här är min historia. Bilder längst ner.

\\ aste

Isch, ja fy fan, det kan gå riktigt illa.
Trots rullstol och över en vecka utan att kunna gå ordentligt så får jag väl ändå säga att fasen vad skönt att det gick så bra som det gick.

/Danne

Alla Bkk instruktörer och annan "personal" runt om, gör det helt frivilligt, tar ledigt från jobbet eller tar ut semester ("loosar" 10 sem dagar per år) och ex antal helger i form av teoriutbildning på vintern, nära och kära får lösa barnfrågan etc.. Som snart gift med en sådan är det rörande att läsa att det lönar sig, det räddar liv, inte för att jag någonsin har tvivlat....:)

den korsningen är ju rena livsfaran. Blev själv påkörd av en lätt lastbil där med min gamla hoj. Jag stannade vid stopp-linjen men det trodde inte han att jag skulle göra. hur tänker man då undrar jag!! :va

och sen helt plötsligt började han skylla på att han inte såg mig!

vad säger ni, sälja den korsningen på blocket? inget o ha!!

Vad bra att du inte lappade till tanten ;)

Jag höll på att stryka med i onsdags. Jag och en vän till mig kör väg 110 mot Billesholm och vi håller runt 110km/h. Jag har 3 bilar framför mig och påbörjar en omkörning av dem, precis när jag hinner ikapp sista bilen så bara svänger han ut, utan att blinka vänster för att han ska in på en bonnaväg där nånstans.
Jag nitade bromsarna, utan att låsa bakhjulet, och tänkte att jag måste hoppa över bilen. Det hade gått då det var en King Cab så den var lite lägre baktill men jag for fram i 100 så jag gjorde en undanmanöver istället åt höger och hoppades att de 2 bilarna bakom honom insåg vad som höll på att hända.
Det gjorde de och hade redan bromsat när jag svischade förbi bakdelen på King Caben med en nanomillimeter till godo och åter in i höger körfält.

Det kändes inte alls bra efteråt. Jag bara fortsatte köra vidare tills vi stannade i Billesholm, sen var jag lite skakis.

Sånt händer, det är det klassiska. Bil som bara svänger ut utan att se sig för alls. Hur man än gör i trafiken så är det ett lotteri känns det som.

Alla Bkk instruktörer och annan "personal" runt om, gör det helt frivilligt, tar ledigt från jobbet eller tar ut semester ("loosar" 10 sem dagar per år) och ex antal helger i form av teoriutbildning på vintern, nära och kära får lösa barnfrågan etc.. Som snart gift med en sådan är det rörande att läsa att det lönar sig, det räddar liv, inte för att jag någonsin har tvivlat....:)

Ja, detta känner man mer än väl igen. Antar att det är därför man inte såg till Busis på dubbeldagen?
Själv lutar det åt ett sabbatsår 2010 pga. ovannämnda skäl :( (Arg kärring :6surkart)

Här kommer lite tips & råd till er andra:

1. Kör aldrig om ett fordon när denna har möjlighet att göra en vänstersväng.

2. Behandla ALLA dina medtrafikanter likt "idioter" som inte vet om din existens.

3. Gå åtminstone en BKK kurs :tungan

:fakta

Ps. Wilcan: Glädjer mig att höra att BKK´n gjorde nytta :tummenupp

Jag körde en bit efter Mavve ovan och såg det hela på avstånd när han gick ut för omkörning och en av bilarna plötsligt svängde ut framför honom. Mycket for genom mitt huvud just då.

"Det här händer inte"
"Det här kommer att sluta väldigt illa"
"Det här vill jag inte se"

Sedan tvingade jag mig själv att iaktta och registrera det som utspelade sig framför ögonen så att man skulle kunna redogöra händelseförloppet ifall det slutat med en olycka.

Är hemskt tacksam att inget hände.

Tipsen Fahrer kom med bör alla ta på allvar. Ta det lugnt ute i trafiken. Det är sådana incidenter som ovan som får en att allvarligt fundera på om man ska köra motorcykel i trafiken eller inte. Det tar inte mer än några ögonblick så är ens liv ödelagt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT