Fy fan forden blev såld

Blåst? Jag förutsätter att köparen gjorde vad som åligger köparen, provkörde och bedömde skicket?
Bilen gick på alla fyra vid försäljningen.
Så det är inte köparens uppgift att berätta om någonting är fel på varan som säljs menar du? Vad är det då om man fixar bilen på så sett att den verkar okej vid provkörning när den egentligen inte är det, utan att säga någonting, och endast i syfte att lura köparen? Vad är i så fall en blåsning om inte det är det?

Hade det varit jag som köpt den där Forden hade jag sett till att du, uzibabe, fått problem och jag hoppas att han som faktiskt köpte den också gör just det.

Hycklare, du skulle givetvis efter att ha tokmeckat så att bilfan gick säga, "den går nog bara ett par dar på alla cylindrarna, sen brukar den börja jävlas"

Dubbelmoralens högborg.
Jag redogör då alltid för varenda litet fel som finns på något jag säljer och förväntar mig samma ärlighet från andra. Har verkligen folk i allmänhet så låg moral att dom inte gör det enbart för att bli av med skiten eller få ut några slantar mer? Du får det att låta som att det är helt normalt och något som alla gör.
 
Jag var inte med när vi sålde bilen men gubben är ärligheten själv och han berättade att den var svårstartad och vilka rekommendationer vi fått för att åtgärda detta
 
Last edited:
Vi berättade att den var svårstartad stundals (eftersom den inte är det jämt heller) Vi har ju haft in den på felsökning och det enda felet de hittade var att det var luftmassemätaren vilket vi bytte. Sedan sade de att är det fortsatt fel kan det bara vara tändkablar och stift. Tändkablarna och stift bytte vi typ en vecka innan vi sålde bilen så vad mer kan vi säga än att berätta att vi hade den på felsökning och redogöra för vad de sade samt säga att vi bytt de som de sade vi skulle byta?? Veckan efter vi bytt stiften och tändkablarna så startade bilen bra om man jämför med tidigare och köparen hörde snetändningen när han var och kollade på bilen och köpte den ändå. Vad mer kan man göra ur köparens synpunkt då?
 
Last edited:
Men den går ju bra i 2 dagar skrev du ju nyss vilket inte skulle märkas om han provkörde den nu lr hur?
Om han hade frågat/frågade om den gått bra innan hade ni sagt då.
NEJ FÖRFAN, den går som skit men eftersom jag har bytt tändstift precis funkar den just nu...

2 dagar gick den med enbart stift innan vi insåg att vi måste kosta på den både nya stift och kablar enligt verkstans rekommendationer vilket vi bytte 1 vecka innan vi sålde bilen vilket resulterade i en liten snetändning när man startade bilen vilket köparen hörde när han kollade på bilen och han köpte den ändå
 
Vi berättade att den var svårstartad stundals (eftersom den inte är det jämt heller) Vi har ju haft in den på felsökning och det enda felet de hittade var att det var luftmassemätaren vilket vi bytte. Sedan sade de att är det fortsatt fel kan det bara vara tändkablar och stift. Tändkablarna och stift bytte vi typ en vecka innan vi sålde bilen så vad mer kan vi säga än att berätta att vi hade den på felsökning och redogöra för vad de sade samt säga att vi bytt de som de sade vi skulle byta?? Veckan efter vi bytt stiften och tändkablarna så startade bilen bra om man jämför med tidigare och köparen hörde snetändningen när han var och kollade på bilen och köpte den ändå. Vad mer kan man göra ur köparens synpunkt då?

Ja då tycker då inte jag man kan göra mer som säljare. Köper någon bilen ändå sedan får man väl skylla sig själv och kräva återköp hur mkt som helst eller?
 
Blåst? Jag förutsätter att köparen gjorde vad som åligger köparen, provkörde och bedömde skicket?
Bilen gick på alla fyra vid försäljningen.

Man är naturligtvis skyldig att informera om varans skick oavsett om köparen undersöker den grundligt eller inte.
 
Jag fick också min Ford såld, fast för ett år sedan eller så!

Vi backade bara 20 papp på en bil köpt för.. Ja, 20 papp!

Sensmoralen är: Är du besatt av hojar och skiter i vad morsan köper för bil, och låter henne välja? Vakna och välj själv. :suck..

jag backade också 20 papp på en fordjävel, köpte för 39´ sålde för 19´ två år senare...snacka om dyrköpt erfarenhet...iofs såg jag likvärda bilar för 8000 nån vecka senare på blocket så :yoparty

no more ford on my gåååård!
 
2772747Hycklare, du skulle givetvis efter att ha tokmeckat så att bilfan gick säga, "den går nog bara ett par dar på alla cylindrarna, sen brukar den börja jävlas"

Dubbelmoralens högborg.

För det första lät det som hon gjorde värsta blåsningen, när man läste hennes första inlägg. Men så verkar kanske inte fallet vara tillslut.
Men säljer man en bil som är skit så talar man om det och sätter priset där efter.
 
jag backade också 20 papp på en fordjävel, köpte för 39´ sålde för 19´ två år senare...snacka om dyrköpt erfarenhet...iofs såg jag likvärda bilar för 8000 nån vecka senare på blocket så :yoparty

no more ford on my gåååård!

Jo tack. Fina bilar. Morsan köpte vår Eskrot för 20 papp. Efter några månader gav växellådan upp. Köpa beg + andra delar för en summa av ca 5000 kr(och tro fan att jag fick betala). Byta växellåda, vilket var det jävligaste jag gjort i hela mitt liv. Lådan gick "fint" i ett halvår, sen skar även den. Vid det här laget hade vi haft den ett år, och det räckte tydligen för att bilen skulle gå från okej till rostvrak. Fick den såld för 5000, och det var fan för mycket för den bilen egentligen. Jag var iaf glad över att slippa se den. :huvet
 
För det första lät det som hon gjorde värsta blåsningen, när man läste hennes första inlägg. Men så verkar kanske inte fallet vara tillslut.
Men säljer man en bil som är skit så talar man om det och sätter priset där efter.

Jag/vi anser inte att vi gjort någon blåsning. Sambon berättade om felsökningen vi gjort och vad vi bytte efter det dvs luftmassemätare och tändstift och tändkblar. Bilen gick hyfsat en hel vecka efter det, bara någon snetändning vid starten (inte jämt) och det hörde tom köparen men brydde sig inte utan köpte bilen ändå. Om köparen ändå köper bilen anser inte jag att vi som säljare kan göra så mkt mera - tyvärr.
Tycker inte man ska behöva toksänka priset med dessa förhållanden bara för att den kanske om 2 månader eller 2 år börjar gå jättedåligt igen som den gjorde innan vi bytte tändkablar och stiften.
 

Citerar mig själv: Men så verkar kanske inte fallet vara tillslut.

Skrev även att priset bör sättas därefter, inte toksänka priset. Alltså sätta priset därefter men priset saknar igentligen sexuell betydelse, för det är upp till köparen att avgöra om det är ok. Bara man skriver/berättar om de fel man vet om och historia om bilen.
Det ända jag irritera mig på var att du skrev som du blåst någon stackars tant, men eftersom det inte verkar vara så, so fine:pannkyss
 
Säga vad man vill om ford men sämsta skiten är ändå saab. Det går inte komma ifrån.

Så är inte fallet. Inte ens Ford är den sämsta bilen konstigt nog. Möjligtivs att Saab är den sämsta bil DU har ägt. Och Saab är dessutom väldigt kvalitativa om du ser till procenten defekter per sålda bilar eller hur man ska uttrycka sig.
Tillverkar du 1 miljon bilar och det är fel på 1000 av dem så är det ju mycket mindre än om du tillverkar 1000 bilar och det är fel på 10 av dem.
 
Man är naturligtvis skyldig att informera om varans skick oavsett om köparen undersöker den grundligt eller inte.

Men man ska komma ihåg att köparens undersökningsplikt är lika viktig som säljarens info plikt, väljer man att inte provköra e,dyl, får man skylla sig själv.
 
Man är naturligtvis skyldig att informera om varans skick oavsett om köparen undersöker den grundligt eller inte.

Japp, och den gick som en klocka vid försäljningstillfället :tummenupp

Man kan ju inte upplysa om fel som inte finns när man säljer den, iså fall skulle alla som säljer en begagnad Opel behöva tala om att skärmkanterna kommer att börja rosta?

Dessutom upplyste dom ju i det här fallet om tidigare fel som var åtgärdade.
Sen att dom kanske återkommer, det är en annan sak.

Det är ju inte så att dom har tejpat över rosthål i trösklarna och sprutat body över.... (vilket förekommer i begbil världen)
 
Japp, och den gick som en klocka vid försäljningstillfället :tummenupp

Man kan ju inte upplysa om fel som inte finns när man säljer den, iså fall skulle alla som säljer en begagnad Opel behöva tala om att skärmkanterna kommer att börja rosta?

Dessutom upplyste dom ju i det här fallet om tidigare fel som var åtgärdade.
Sen att dom kanske återkommer, det är en annan sak.

Det är ju inte så att dom har tejpat över rosthål i trösklarna och sprutat body över.... (vilket förekommer i begbil världen)

Den här diskussionen blir väldigt akademisk så vi riskerar att attrahera några fåntrattar från Skåne men låt gå, det är uppenbart att innan tjejen erkände att hon egentligen inte var en luris så skrev hon mer eller mindre i klartext att hon kände till fel som hon till och med lyckats dölja innan hon sålde den. Så får man inte göra.

Tjej skrev:
Vi bytte tändstift och då brukar den gå hyfsat i 2 dagar och sedan är det bara blåneka när de ringer och säger att den går som ett lass skit. Den gick ju bra 2 dagar efter köpet haha Sorry men det verkar vara det enda sättet att bli av med en Ford
 
Jag/vi anser inte att vi gjort någon blåsning. Sambon berättade om felsökningen vi gjort och vad vi bytte efter det dvs luftmassemätare och tändstift och tändkblar. Bilen gick hyfsat en hel vecka efter det, bara någon snetändning vid starten (inte jämt) och det hörde tom köparen men brydde sig inte utan köpte bilen ändå. Om köparen ändå köper bilen anser inte jag att vi som säljare kan göra så mkt mera - tyvärr.
Tycker inte man ska behöva toksänka priset med dessa förhållanden bara för att den kanske om 2 månader eller 2 år börjar gå jättedåligt igen som den gjorde innan vi bytte tändkablar och stiften.


Av ren nyfikenhet..vad fick han för den?

Undrar eftersom jag för ett par månader sedan försökte sälja min Cittra ZX som är fullständigt rostfri ( helgalvad ) , underredesbehandlad ( fråga mig inte varför :D ), nya bromsar runt om, nya skivor fram, nybesiktigad utan anmärkning, och nyservad för 8500 :-, gick från 11500 skattad till 8500 oskattad.Den har inte missat en takt sedan jag köpte den för 1 år sedan...fick inte den såld. Fick senare höra av svågern att han sålt en Ford Escort kombi ( typ 99`a ) obes.med pangad bakruta, kassa drivaxlar, ingen backväxel och mögel i kupe`n...ett komplett lik...för 7500 :-. :näsblod


Ibland undrar man fan vad folk går på. :va
 
Last edited:
Av ren nyfikenhet..vad fick han för den?

Undrar eftersom jag för ett par månader sedan försökte sälja min Cittra ZX som är fullständigt rostfri ( helgalvad ) , underredesbehandlad ( fråga mig inte varför :D ), nya bromsar runt om, nya skivor fram, nybesiktigad utan anmärkning, och nyservad för 8500 :-, gick från 11500 skattad till 8500 oskattad.Den har inte missat en takt sedan jag köpte den för 1 år sedan...fick inte den såld. Fick senare höra av svågern att han sålt en Ford Escort kombi ( typ 99`a ) obes.med pangad bakruta, kassa drivaxlar, ingen backväxel och mögel i kupe`n...ett komplett lik...för 7500 :-. :näsblod


Ibland undrar man fan vad folk går på. :va

Du om jag ska vara helt ärlig så törs jag inte ens berätta vad jag fick för den med tanke på vad att folk verkar tycka jag är värsta blåsaren med tanke på mitt feltolkade inlägg.

Den här diskussionen blir väldigt akademisk så vi riskerar att attrahera några fåntrattar från Skåne men låt gå, det är uppenbart att innan tjejen erkände att hon egentligen inte var en luris så skrev hon mer eller mindre i klartext att hon kände till fel som hon till och med lyckats dölja innan hon sålde den. Så får man inte göra.

Visst kände jag till fel men eftersom jag inte var hemma så fick jag information av sambon att han berätat om felen vi haft på bilen, att vi felsökt på verkstad och fått rekommendatationer och bytt saker på bilen efter det vilket vi informerade köparen om. Underförstått då så tycker jag att vi även informerat om att felen kan komma tillbaka eller ska man skriva ner det på ett papper och ge säljaren så han kan komma tillbaka och kräva tillbaka pengarna sedan om bilen skulle börja gå dåligt igen.

Det känns lönlöst att förklara mera. Ångrar att jag lade ut inlägget och att det blev så fel när jag skrev det vilket inte var meningen. Detta har väl medfört att man fått stämpeln som blåsaren här på sporthoj och inte vågar ställa en enda bilfråga mer eller någon anna fråga heller för den delen :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top