Fy faan för att lämna in på service (bromsbelägg zx9a)

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Har en zx9r -01 som jag hämtade ut från service för mindre än 2 veckor sen.
Den har gått ganska så långt så jag lämnade in den till verkstad för att få papper på att den var servad då det underlättar försäljning sen. Sen så är det ju alltid gött att nån fackman kollat på cykeln och lagat eller bytT det som är fel.

Nu upptäckte jag dock igår att mina bromsbelägg fram är slut, och jag skall åka till lelleträffen imorrn. Kändes så jävla bra att jag fått servat den innan så att allting var bra och det bara var att åka. Men så var det visst inte.
Man börjar ju undra hur noggrannt dom har gjort resten av servicen.
Bromsbelägg klarar man ju byta utan problem men om dom slarvat med ventilkollen tex, det är ingenting jag ger mej på.

Detta innebär att jag får ta med mej verktyg och försöka få tag i bromsbelägg nånstans på vägen. Hur stor chans tror ni man har att nån verkstad har det hemma? Jag åker ju igenom en del städer så nånstans tycker man ju att dom borde ha.

Hoppas att dom har hemma på Bike i trollhättan.
Nån som vet nån kawasakimek i Jönkping eller i närheten?

Ring verkstaden och låt jäkligt besviken. Förklara läget, ställ dem mot väggen och fråga varför. Kräv kompensation.

Spray skrev:
2228527 Ring verkstaden och låt jäkligt besviken. Förklara läget, ställ dem mot väggen och fråga varför. Kräv kompensation.

Det skall jag absolut göra. Men det löser inte mitt problem med att jag skall åka till Gotland imorrn på morgonen med kassa belägg. :(

Ska du köra på Gotland Ring då eller ska du bara vara drängfull i leran bland fjortisarna? :hihi Att bara köra fram och tillbaka till Gotland sliter väl inte mycket på beläggen alls, mest landsväg utan bromsningar.

Lorge skrev:
2228513 Har en zx9r -01 som jag hämtade ut från service för mindre än 2 veckor sen.
Den har gått ganska så långt så jag lämnade in den till verkstad för att få papper på att den var servad då det underlättar försäljning sen. Sen så är det ju alltid gött att nån fackman kollat på cykeln och lagat eller bytT det som är fel.

Nu upptäckte jag dock igår att mina bromsbelägg fram är slut, och jag skall åka till lelleträffen imorrn. Kändes så jävla bra att jag fått servat den innan så att allting var bra och det bara var att åka. Men så var det visst inte.
Bromsbelägg klarar man ju byta utan problem men om dom slarvat med ventilkollen tex, det är ingenting jag ger mej på.

Detta innebär att jag får ta med mej verktyg och försöka få tag i bromsbelägg nånstans på vägen. Hur stor chans tror ni man har att nån verkstad har det hemma? Jag åker ju igenom en del städer så nånstans tycker man ju att dom borde ha.

Usch vad dåligt! Att inte kolla bromsarna är inge vidare.

En normal kawasakihandlare har dem på hyllan.
Ta med verktyg för att byta och testa att ta loss dem hem en gång innan så du inte står med "skägget i brevlådan" när du väl ska byta.
Byta belägg är inga problem om man har rätt grejor och ingen fyllt på bromsvätska så det blir för mycket när man trycker tillbaka kolvarna.

...eller förklara läget och se om de har tid att byta medans du väntar.

Du kanske klarar dig till lelleträffen?

När man åker långt så räcker bromsarna lääääänge man bromsar ju inte så ofta när man tuffar långväga. Rent teoretiskt kan man ju susa 20mil och slita lika lite belägg som ett varv på en bana.

/Fredde

Som sagt så har jag tänkt riva loss oken ikväll så att man vet att inget sitter fast och det går lätt att få av dom. Får se om jag skall köra på banan eller inte, men utan bromsar blir det ju inget av iaf.

Men jag skall till lelleträffen om jag så skall motorbromsa sista biten!
Så om ni ser en röd-svart ninja med touringväskor och skit närma sej färjan i hög fart så kan ni ju vara vänliga och ta emot mej :)

Får jag inte löst det på vägen så får jag försöka deala med nån full ninjaägare om att köpa hans bromsbelägg :)

Hoppas som sagt att dom har det på närmsta verkstaden på vägen. Fast känns jävligt surt att behöva ställa sej och mecka bromsbelägg på vägen.
Skitverkstad.

Lorge skrev:
2228531 Det skall jag absolut göra. Men det löser inte mitt problem med att jag skall åka till Gotland imorrn på morgonen med kassa belägg. :(

Köp nya belägg, montera dit till träffen, montera dit de gamla efter träffen och kontakta verkstaden. Har du tur kanske dem bjuder på nya belägg.

"Hej, Jag hade min MC på service hos Er för ungefär två veckor sedan. Idag när jag skulle ut och åka så visade det sig att bromsbeläggen fram var helslut, trots att jag bara kört xxx mil sedan servicen! Det här var väldigt olyckligt eftersom jag skulle iväg på en stor MC-träff.
Ni borde ha kontrollerat bromsbeläggen vid servicen, är det något mer som ni har missat kan man ju fråga sig då? På vilket sätt kan ni kompensera mig för bromsbeläggen?"

Lorge skrev:
2228513Kändes så jävla bra att jag fått servat den innan så att allting var bra och det bara var att åka. Men så var det visst inte.

Ytterligare en gång till jag tycker en "stämplad servicebok" inte betyder så mycket... Bättre att göra det själv så vet man vad man gjort. Ok, under garantitiden gör man service hos firman för att garantin ska gälla men sen tycker jag de kan dra åt *pip* :censored

Motorrad skrev:
2228588 Ytterligare en gång till jag tycker en "stämplad servicebok" inte betyder så mycket... Bättre att göra det själv så vet man vad man gjort. Ok, under garantitiden gör man service hos firman för att garantin ska gälla men sen tycker jag de kan dra åt *pip* :censored

Servade den dels för att ventiljustering inte är något jag ger mej på. Samt så är det en -01a med 4000mil på mätaren så blir väldigt svårsålt om det inte finns dokumentation om servicar.

Ingen som har bromsbelägg till en zx9a liggandes och skall till lelleträffen väl?

Motorrad skrev:
2228588 Ytterligare en gång till jag tycker en "stämplad servicebok" inte betyder så mycket... Bättre att göra det själv så vet man vad man gjort. Ok, under garantitiden gör man service hos firman för att garantin ska gälla men sen tycker jag de kan dra åt *pip* :censored

Just det samma tanker jag, en mekaniker som ska serva andras hojar hela dagen kan inte vara lika noga med hojen som jag...så får dom hellre gjøra saker som jag inte har lust/kunnskaper at gjøra sjalva typ renovera gaffel ben/justera ventiler...

Edit: har du ringt kawasaki handlare på rutan? dom borde ju ha sådana delar på hyllan tycker jag..min hade iaf till min hoj...

Du får ju en specifikation efter servicen på vad de har gjort och vad de har kollat. Står det i den att de har kollat bromsbeläggen tycket jag att du ska klaga, står det inte att de har kollat bromsbeläggen måste du ju hålla koll på de själv liksom allt annat som de inte kollat.

Samtidigt som du vill att de ska kolla allt vill du inte betala hur mycket som helst för servicen. Varje grej de ska kolla kostar det ytterligare lite mer pengar, det är ju hela tiden en avvägning mellan hur mycket som ska göras och hur mycket det får kosta.

//Eric

Lorge skrev:
2228513 Har en zx9r -01 som jag hämtade ut från service för mindre än 2 veckor sen.

Namnet på denna verkstaden...

göra själv=100% bra arbete

När åker du i morrn?? köp klossar på bike och kom bort till mej så byter jag åt dej på fem röda :tummenupp

peter R1 skrev:
Namnet på denna verkstaden...

göra själv=100% bra arbete

När åker du i morrn?? köp klossar på bike och kom bort till mej så byter jag åt dej på fem röda

Vill inte smutskasta nån verkstad, men nu har dom gjort ett dåligt jobb och det drabbar mej hårt. Jag lämnade in den på West-bike i Mellerud.

Nackdelen med att göra det själv är att man inte får nåt servicekvitto på det och det ville jag ha sen när jag skall sälja den.

Brukar dom ha klossarna hemma på bike?
Bor du i närheten?
Tänkte lossa oken och kolla så inget sitter fast eller krånglar och sen ta med mej verktyg för att byta dom utanför bike eller nåt annat ställe som har dom hemma.

DR-Zätare skrev:
2228794 Du får ju en specifikation efter servicen på vad de har gjort och vad de har kollat. Står det i den att de har kollat bromsbeläggen tycket jag att du ska klaga, står det inte att de har kollat bromsbeläggen måste du ju hålla koll på de själv liksom allt annat som de inte kollat.

Samtidigt som du vill att de ska kolla allt vill du inte betala hur mycket som helst för servicen. Varje grej de ska kolla kostar det ytterligare lite mer pengar, det är ju hela tiden en avvägning mellan hur mycket som ska göras och hur mycket det får kosta.

//Eric

Det står i specifikationen att dom skall ha kollat bromskivor och bromsklossar.
Jag kommer att klaga, men det viktigaste är att jag får ordnat bromsarna.

eller så fiser du till gotland o har en polare eller handlare att posta beläggen till campingen, du har dom på tisdag. byt o va glad!

O du åker inte till Gotland utan att åka på sveriges roligaste racebana!!!!! :fakta

HenRRik skrev:
2228817
O du åker inte till Gotland utan att åka på sveriges roligaste racebana!!!!! :fakta

Får se om jag hinner byta ljuddämparen innan jag åker med allt strul.
Jobbar en stund till sen så blir det hemma att pilla på oken och packa lite prylar typ.

Tror inte banan gillar mitt leovince, annars hade jag garanterat kört!

Lorge skrev:
2228812 Vill inte smutskasta nån verkstad, men nu har dom gjort ett dåligt jobb och det drabbar mej hårt. Jag lämnade in den på West-bike i Mellerud.

Nackdelen med att göra det själv är att man inte får nåt servicekvitto på det och det ville jag ha sen när jag skall sälja den.

Bor du i närheten?
Tänkte lossa oken och kolla så inget sitter fast eller krånglar och sen ta med mej verktyg för att byta dom utanför bike eller nåt annat ställe som har dom hemma.

bike har hemma annars så har s-racing (oxo det på vägen) Jag bor i närheten med mekmöjlighet, det tar 5 min att byta belägg, två 12 mm bultar så är oket loss du har pm mvh

Lorge skrev:
2228812 Vill inte smutskasta nån verkstad, men nu har dom gjort ett dåligt jobb och det drabbar mej hårt. Jag lämnade in den på West-bike i Mellerud.

Bor du i närheten?

Normalt lossar man inte oken för att byta pads.
Det brukar i 90% av fallen gå att göra utan att lossa oken.
De brukar sitta fast i bakkant/överhant av belägget med en sprint och en stålpinne / insexa.
Ut med sprinten, ut med pinnen, ut med beläggen.
Nu kan de se tydligt hur slitna de är, ibland kan de se mer slitna ut än de är när man lyser in med ficklampa. Titta efter slitagemarkeringar.
Tryck tillbaka kolvarna och kolla att inte bromsvätskenivån blir för hög.
I med nya belägg och i med rörbiten och låssprinten alt insexan.

/Fredde

Lorge skrev:
Sådana orosmoment slipper man tack och lov i Stockholm där MC-bolaget finns inom "räckhåll".

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing