Kan det här även vara sant, när det gäller mc däck. Eller köps däcken alltid i butik vid test
http://www.aftonbladet.se/bil/article15304996.ab
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sådant här måste man ta med en nypa salt. För en knapp halvmånad sen köpte jag just fyra Nokian Hakka Blue till min bil. Jag har hunnit med att köra lite drygt 200 mil, bl.a till just en av Nokians testbanor i Finland. Observera att jag inte har ett smack med Nokian att göra så det jag säger är rent objektivt. Dessa däck är de överlägset bästa jag har provat överhuvudtaget i väta. Ett flertal gånger sen jag köpte däcken har jag testat dem på en vägbana som jag tidigare lätt kunnat provocera fram vattenplaning på. Med Nokians Hakka Blue har jag itne haft den minsta tendens till vattenplaning.
Efter att ha råkat ut för ett antal vattenplaningar med fräscha däck valde jag att köpa dessa däck just för dess våtegenskaper. De är suveräna jämfört med andra däck men jag kan självklart inte svara för att finnarna inte fuskat, även om jag har svårt att tro det.
Jag arbetar själv med forskning och provning och vet hur lätt det är att få olika resultat beroende på testförutsättningar. Jag hade nog helst sett att journalisten redovisat för hur testerna gått till. Det kan lika gärna vara skillnader i testmetoder som gett dessa resultat. Att gå ut och beskylla ett företag för fusk innan man uteslutit alla andra möjligheter är inte seriöst.
Nu var det inte bara Nokias däck som man testade igen utan alla däck testades om och det var bara Nokia som fick resultat som avvek ovanligt mycket.
Om testförutsättningarna var ändrade så borde alla märken ha fått samma avvikelse men det fick dom inte.
Kanske fungerar Nokia bara om förutsättningar är perfekta och inte annars.
Det vore ju inte första gången en tillverkare "preppar" sin vara inför tester. Bäst blir det när testvaran inhandlas anonymt hos försäljarnätet.
Man får inte vara blåögd bara för man kör Hakka Blue.![]()
fuskas det med test av mc däck
Kan det här även vara sant, när det gäller mc däck. Eller köps däcken alltid i butik vid test
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026