fuskas det med test av mc däck

Visst klart det kan fuskas med däcktester.
Men sedan kan man ju förvänta sig att journalister kan något om matematik.
Inte en siffra som stämmer i artikeln.
Nästan 10% sämre?
Nästa 10 procentenheter, det riktiga svaret enligt deras indextabell är en försämring på 9,7 procentenheter vilket motsvarar 9,2% försämring.
Kontrollerar man bromssträckan så är det en försämring på 20,2%!

Helt uppenbart fuskas det!
 
Testhojar vid mc-tester är ju ibland ovanligt effektstarka jämfört med 'standardhojen' senare under säsongen. Kanske lite extra noggrannhet lagts på monteringen :rolleyes:

Senaste numret av engelska Fast Bikes hade en däckstestbibel medskickad och där har ett stort antal tillverkare skickat två typer av däck till testet. Totalt 28 set. Alltså finns ju möjlighet att smuggla med ett 'specialdäck' men av vad jag utläste i testet så verkar det inte så. Alla däck skiljde sig i egenskaper.
 
Sådant här måste man ta med en nypa salt. För en knapp halvmånad sen köpte jag just fyra Nokian Hakka Blue till min bil. Jag har hunnit med att köra lite drygt 200 mil, bl.a till just en av Nokians testbanor i Finland. Observera att jag inte har ett smack med Nokian att göra så det jag säger är rent objektivt. Dessa däck är de överlägset bästa jag har provat överhuvudtaget i väta. Ett flertal gånger sen jag köpte däcken har jag testat dem på en vägbana som jag tidigare lätt kunnat provocera fram vattenplaning på. Med Nokians Hakka Blue har jag itne haft den minsta tendens till vattenplaning.
Efter att ha råkat ut för ett antal vattenplaningar med fräscha däck valde jag att köpa dessa däck just för dess våtegenskaper. De är suveräna jämfört med andra däck men jag kan självklart inte svara för att finnarna inte fuskat, även om jag har svårt att tro det.

Jag arbetar själv med forskning och provning och vet hur lätt det är att få olika resultat beroende på testförutsättningar. Jag hade nog helst sett att journalisten redovisat för hur testerna gått till. Det kan lika gärna vara skillnader i testmetoder som gett dessa resultat. Att gå ut och beskylla ett företag för fusk innan man uteslutit alla andra möjligheter är inte seriöst.
 
Last edited:
Sådant här måste man ta med en nypa salt. För en knapp halvmånad sen köpte jag just fyra Nokian Hakka Blue till min bil. Jag har hunnit med att köra lite drygt 200 mil, bl.a till just en av Nokians testbanor i Finland. Observera att jag inte har ett smack med Nokian att göra så det jag säger är rent objektivt. Dessa däck är de överlägset bästa jag har provat överhuvudtaget i väta. Ett flertal gånger sen jag köpte däcken har jag testat dem på en vägbana som jag tidigare lätt kunnat provocera fram vattenplaning på. Med Nokians Hakka Blue har jag itne haft den minsta tendens till vattenplaning.
Efter att ha råkat ut för ett antal vattenplaningar med fräscha däck valde jag att köpa dessa däck just för dess våtegenskaper. De är suveräna jämfört med andra däck men jag kan självklart inte svara för att finnarna inte fuskat, även om jag har svårt att tro det.

Jag arbetar själv med forskning och provning och vet hur lätt det är att få olika resultat beroende på testförutsättningar. Jag hade nog helst sett att journalisten redovisat för hur testerna gått till. Det kan lika gärna vara skillnader i testmetoder som gett dessa resultat. Att gå ut och beskylla ett företag för fusk innan man uteslutit alla andra möjligheter är inte seriöst.

Nu var det inte bara Nokias däck som man testade igen utan alla däck testades om och det var bara Nokia som fick resultat som avvek ovanligt mycket.
Om testförutsättningarna var ändrade så borde alla märken ha fått samma avvikelse men det fick dom inte.
Kanske fungerar Nokia bara om förutsättningar är perfekta och inte annars.
Det vore ju inte första gången en tillverkare "preppar" sin vara inför tester. Bäst blir det när testvaran inhandlas anonymt hos försäljarnätet.

Man får inte vara blåögd bara för man kör Hakka Blue. :tummenupp
 
Nu var det inte bara Nokias däck som man testade igen utan alla däck testades om och det var bara Nokia som fick resultat som avvek ovanligt mycket.
Om testförutsättningarna var ändrade så borde alla märken ha fått samma avvikelse men det fick dom inte.
Kanske fungerar Nokia bara om förutsättningar är perfekta och inte annars.
Det vore ju inte första gången en tillverkare "preppar" sin vara inför tester. Bäst blir det när testvaran inhandlas anonymt hos försäljarnätet.

Man får inte vara blåögd bara för man kör Hakka Blue. :tummenupp

Alla positioner i det där testet har kastats omkring om man jämför testet i Sydafrika med det i Finland. Det står ingenting om varken underlag eller temperatur som däcken är testade i eller vilken repeterbarhet man haft på proven. Man borde dessutom redovisa vilken standardavvikelse man har på bromsproven för att man ska kunna bedöma om det överhuvudtaget finns någon statistisk säkerhet i resultaten. Nu är det ju Aftonbladet som skriver artikeln och dessutom på ett mycket förenklat sätt så man kan ju troligtvis inte vänta sig för mycket.
Fullt så enkelt som att skillnaderna skulle bli linjära om man ändrar en faktor fungerar inte ett däck.

Jag har förvisso inte betalat för att läsa hela däcktestet men eftersom man inte redovisar hur testen är gjorda i artikeln eller någon standardavvikelse på bromsproven eller hur de är gjorda så anser inte jag att man kan dra för stora växlar på detta påstående. Det är nog snarare så att Aftonbladet vill få till ett "scoop" för att sälja sitt test bättre. Man borde dessutom låtit Nokian förklara sig om man vill vara objektiv.

Jag köper hellre däck från våra bröder i Finland än från baguettemänniskorna i Syd ;)
 
fuskas det med test av mc däck
Kan det här även vara sant, när det gäller mc däck. Eller köps däcken alltid i butik vid test
http://www.aftonbladet.se/bil/article15304996.ab

Självklart kan det fuskas vid test.
Men sensationspressen, typ Aftonbladet har normalt hälften av det de skriver om bakfoten. Målet är att sälja. :D

Tycker det är fullt normalt att ett däckstest i Sydafrika av sommardäck nån gång under december till februari (sydafrikansk sommar ca +25C) ger kortare bromssträcka än ett test i Finland så fort snön smält. Får jag gissa på +5C.
Temperaturen när jag hämtade hem min Triumph från Skåne 18 mars 2011. För att snön smält.
Jag har själv märkt stora skillnader mellan hur det är att bromsa när det är varmt ute och när det är omkring +5C.
Men det är kanske bara skillnad på asfalten?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top