Fuska på prov/tenta

Jag har hört talas om ett kemi-test som gav några bonuspoäng inför tentan. Man kryssade i olika svarsalternativ på nätet och skrev sitt namn och lärarens e-post, formuläret rättades automatiskt och skickades till läraren. Någon insåg att man kunde skriva sin egen e-post först... :D

Bättre att ta en omtenta än att fuska. Och hur svårt skulle det vara egentligen?
En lapp i fickan som man kan läsa på när man går på toaletten. Eller kanske är minnet så dåligt att du skulle glömma av mellan toaltten och klassrummet? Och man bör ju inte gå på toaletten allt för ofta....

anja skrev:
okej. jag erkänner. jag hade också såna där program, fast inte sånt som räknade ut BMI utan såna som löste andragradsekvationer eller vad det nu hette. och jag gjorde dom inte själv, utan viftade på ögonfransarna så att klassens datanörd ordnade det.

:katt

Edit: fast det hjälpte ju inte eftersom lärarna ville veta hur man kommit fram till lösningen. dög alltså endast för att kolla att man verkligen gjort rätt.

Jo, det hade ju vi också..dock kollade ju lärarna igenom alla program på räknarna innan proven = du kunde ju inte ha ett program som räknade ut ekvationer som testades på provet.

Eftersom ett program som räknar ut din BMI inte är särskilt matte-/fysikrelaterat så struntade lärarna i det.
Men eftersom vi skrev olika lösningar på problem och olika teorier i "koden" så blev fusket "dolt" av BMI-programmet:)
En utmärkt lösning (på gymnasienivå)

Vet inte hur det är på högskolor, men på gymnasiet så brukade lärarna inte bry sig om man hade MP3 spelare. Så då spelade man in ALLT på den och sen var det bara säga att man lyssnade på radio eller nåt :)

Har min Mp3 spelare att tacka för många fina MVGn

1. Skriva en fusklapp med allt du behöver veta.
2. Skriva om den men försöker hålla texten så kortfattad som möjligt. Skapa punktlistor och rita bilder om det går.
3. Skriva om den med olika färger typ jätte viktiga saker i röd ekvationer i blå osv.
4. Läsa din tredje fusklapp. Skriva om den med rutor runt det alra viktigaste.
5. Läsa om din fusklapp.

Nu kan du allting! Du behöver altså ingen fusklapp - grattis! :tummenupp

(Det fungerade för mig - jag har tom en examen från Liverpool Universitet BSc)

1. Självklart fylla räknarn med allt som behövs.
2. Då alla har rätt till toabesök: Fet fusklapp med allt som kan komma att behövas gömd i strumpan eller upp i rectum eller vad som nu behövs beroende på skola/bevakning.

ksann skrev:
1. Skriva en fusklapp med allt du behöver veta.
2. Skriva om den men försöker hålla texten så kortfattad som möjligt. Skapa punktlistor och rita bilder om det går.
3. Skriva om den med olika färger typ jätte viktiga saker i röd ekvationer i blå osv.
4. Läsa din tredje fusklapp. Skriva om den med rutor runt det alra viktigaste.
5. Läsa om din fusklapp.

Nu kan du allting! Du behöver altså ingen fusklapp - grattis! :tummenupp

(Det fungerade för mig - jag har tom en examen från Liverpool Universitet BSc)

Det är ett bra tips. Och i värsta fall, göm lappen på toaletten. På min gymnasieskola hade vi takplattor som vanligt även på dass. Det gick att lyfta på en och lägga en lite skit där. Bara fantasin sätter gränserna.

Såhär gör förlorarna: Fusklapp i fickan och en fem minuters vilskitning i tentasalen.

Såhär gör jag: Läser på tills jag kan skiten och glömmer bort allt oväsentligt efter tentan.

Skulle aldrig sjunka så lågt som att fuska eftersom lärandet inte är en omöjlig uppgift.

Vet man inte hur man fuskar så ska man inte göra det heller.
Alla mina tyska prov bommade jag första provet, skrev sen en om omtenta i ett eget rum, självklart med läroboken uppslagen och valde vart jag skulle ha fel. Lärarinnan undrade ju självklart lite hur det kom sig att jag alltid på första provet skrev uruselt och på andra kalas bra. Förklarade det hela med att det har blivit en ond spiral som jag måste försöka stoppa, eftersom jag skriver proven på lektioner som alla andra är med på så missar ju jag undervisningstid och får plugga in allt själv, det tar ju självklart lite längre tid eftersom det inte finns någon lärare där som kan tala om för mej vad rätt och fel är. Satt jag ligger några lektioner bakom er andra konstant.

Lärarinnan himmlade med ögonen eftersom att jag berömde hennes viktiga arbete. Ja jag spädde på hennes insats lite mer än vad jag skrev här.
Så smörar man på högsta nivå, samtidigt som man minuten senare sitter och fuskar på hennes prov och visar att man är en urusel människa.

Det är alltid bättre att lära sig något än att fuska sig igenom. Kunskap bär man med sig hela livet och det är inte tungt att konka på. :)

Finns ju bara två sätt att göra det.
The hard way or the retard way.

Santo skrev:
Tanken med skolan är väl att man ska lära sig något medan tanken med en tenta är att man ska visa vad man lärt sig?

Ute i arbetslivet kommer ingen fråga dig vad du har för betyg, de kommer att fråga vad du kan!

Intervjuv:
-Vad kan du tillföra oss?
-Nja... va... eh... surfade på sporthoj.com istället så jag fuskade på tentorna...Jag kan skriva inlägg på forum :hihi :fyllisar

Nevars... det e inte värt att riskera att bli avstäng.

Hmmm... Vad tror du att jag gör just nu? :död

men, näe! Fuska är inte bra. Lär dig nått i stället, du kanske får nytta av'et nån gång. Vad gör du i skolan om du inte vill lära dig? :fatta!

Akrylamid skrev:
Vet inte hur det är på högskolor, men på gymnasiet så brukade lärarna inte bry sig om man hade MP3 spelare. Så då spelade man in ALLT på den och sen var det bara säga att man lyssnade på radio eller nåt :)

Har min Mp3 spelare att tacka för många fina MVGn

Sen söker man jobb på de betygen, får jobbet, vekligheten kommer ifatt när det visar sig att du är en veritabel sopa, kan inget av värde, du får sparken ut......idiot.

Har haft med sådan att göra...ifall du undrar..

Stortryne skrev:
Hmmm... Vad tror du att jag gör just nu? :död

men, näe! Fuska är inte bra. Lär dig nått i stället, du kanske får nytta av'et nån gång. Vad gör du i skolan om du inte vill lära dig? :fatta!

eh... va?

...nu förstår jag inte riktigt vad du menar... var det där till mig?

Själv har jag redan min ingenjörs- och magisterexamen i bakfickan :tummenupp

Rista in alla formler och annat fusk på baksidan av en chokladkaka! Jättebra! Då kan du ju äta upp bevismaterialet efterhand som du använder formlerna :tummenupp

Fuska är överskattat. Jag vet inte om det är högskolestudier du talar om nu, och om det är det så förstår jag inte varför du ska fuska. Som en herre sa tidigare i tråden: "På en arbetsplats är det din kunskap som värderas och den får du genom studier och praktik - inte genom fusk" (modifierat citat).
Jag är av den naturen att jag studerar tills jag kan varenda liten mening utantill. Ok, kanske inte så ingående, men jag ska åtminstone förstå allt jag kommer ha prov på sedan så man inte sitter som ett fån och frågar sig varför man har slösat bort alla timmar på slösurfande snarare än plugg. Även om ämnet i sig är trist så är det bara att stå ut - ju mer man lär sig och förstår desto roligare blir det. Även det mest trista ämnet kan bli riktigt intressant.

Så söker man till högskola/universitet så borde man ha klart för sig att man VILL plugga och därför borde man ha valt någonting som är intressant.

Santo skrev:
eh... va?

...nu förstår jag inte riktigt vad du menar... var det där till mig?

Själv har jag redan min ingenjörs- och magisterexamen i bakfickan :tummenupp

Jag menade: Du tror väl inte att jag sitter hemma nu? Och det gör säkert inte du heller :rolleyes: Så Sporthojsforumsinläggskrivande KAN vara en tillgång i arbetslivet :D

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back