Fuska med trängselskatten

Markus skrev:
2117130 Det var ju en tant som fick böter för att hon hade "keps", så det är nu klart att man inte får.

Tanten hade taffligt hemmagjorda kepsar i papp som hägde ner så mycket att inte ens polisbilen bakom kunde läsa nummerskylten. :va

Gör ett par egna av liggunderlag så de inte kan skada fotgängare & är vattenbeständiga, gör hål för skyltbelyssningen, se till att de är "lagom" vinklade så bakomvarande poliser kan läsa dem men inte kamerorna. Dessutom så får du se till att ha en så gammal bil att den inte är helfordonsgodkänd.

När det är fixat så ser du till att bli tagen av polisen och blir prejudikat som får gå till hovrätten istället för de senila amatörpensionärerna i tingsrätten.

Sen är det klart!

Och du gjort ovanstående rätt och de dömmer efter lagen så ska du bli frikänd. :yoparty

Så, idag var min tid kommen - skulle min geniala plan hålla? Klarar jag en närmare granskning? Som jag tidigare rapporterat så har jag klarat visuell kontakt med sNuTtEn men idag var det bussfilskörningskontroll på E4 och där stod två MC-sNutTaR...:eek:
Jag hade definitivt inte kört i någon bussfil så när han började vinka på mig så förstod jag vart det bar av, men jag vägrade inse faktum först och låtsades som jag inte såg honom men han hade fett med backup så jag tänkte att jag kan inte dra han för det är kö och så... :rolleyes:
I alla fall, han pekade på bussfilen och dit åkte jag, då pekade han på gräsmattan brevid så då åkte jag dit. Sedan kollade han lappen, frågade om min feta RiD3 Ya och sedan varför jag har skyltarna i fönstret. Efter inspektion konstaterade han att skyltarna måste vara synliga, och det var mina så jag åkte därifrån med svart på vitt att jag inte bara är snål, sabbar anseendet på mig själv och min bil, har låg moral - utan också lagens långa sNutT-arm på min sida. :banana

Last edited:
Dags att lyfta tråden!

Markus, hur går det för dig idag med skatterna?

Detta är ett ämne att börja fundera på då vi kommer att få trängselskatter i en stad utan trängsel. Vissa kallar det miljöskatter, men det håller inte så bra heller när placeringen av stationerna medför längre körsträckor för att slippa skatten.

Det enda positiva med detta är att alla fattiglappar kommer inte att ha råd att köra bil till jobbet och kommer därmed att förkorta mina resor in och ut ur stan! :banana

Det enda positiva med detta är att alla fattiglappar kommer inte att ha råd att köra bil till jobbet och kommer därmed att förkorta mina resor in och ut ur stan! :banana

Det blir inte så. Trafiken minskar inte. Fattiglapparna blir lite fattigare bara.

Jodå. Den minskar. Du har fel.

Statistiken säger att både du och han har rätt. Trafiken minskar i början för att snart ha återgått till samma nivå som innan införandet. Människan är anpassningsbar.

Hur har det gått för alla som skulle lura systemet? Har stölder av registreringsskyltar ökat i Stockholmstrakten?

Jodå. Den minskar. Du har fel.

Mätningar har väl visat att trafiken minskade ganska mycket i början för att sen stiga igen, och tillslut landa på ca 10% minskning.

10% är en enorm siffra på antal bilar i Stockholm om man presenterar den i siffror och inte i procent.

Jag har hört att det passerar ca 250.000 bilar om dagen på centralbron. 125.000 åt vardera håll. Minskar man det med 10% så minskar trafiken med 25.000 bilar. 25.000 bilar är en ofantligt stor summa bilar.
Men i verkligheten så handlar det om att man sparar 10% körtid när man kör genom stan.

Och med handen på hjärtat... Spelar det någon roll om det tar 54min i stället för 60min? 27min i stället för 30min?

Tullarna är bara ett stort skämt.

Last edited:
Mätningar har väl visat att trafiken minskade ganska mycket i början för att sen stiga igen, och tillslut landa på ca 10% minskning.

10% är en enorm siffra på antal bilar i Stockholm om man presenterar den i siffror och inte i procent.

Jag har hört att det passerar ca 250.000 bilar om dagen på centralbron. 125.000 åt vardera håll. Minskar man det med 10% så minskar trafiken med 25.000 bilar. 25.000 bilar är en ofantligt stor summa bilar.
Men i verkligheten så handlar det om att man sparar 10% körtid när man kör genom stan.

Och med handen på hjärtat... Spelar det någon roll om det tar 54min i stället för 60min? 27min i stället för 30min?

Dessutom sker minskningen just inom tullarna. Man får större köbildning på andra platser istället. Kanske har man gjort miljön något bättre för vissa, men sämre för andra.

När jag bodde vid Hornstull, precis på liljeholmsbron så var det en lastzone precis nedanför, strax innanför den biltullen. Varje eftermiddag stannade en Cheva 2500 nedanför och ur klev en trött kille i snickarbrallor. Han hade nån konstig grillguard fram som bäddade in skylten rejält och sen knallade han bak och fällde ner lämmen innan han passerade. Kämpar fortfarande med om jag tycker det var ballt eller töntigt.

Hur har det gått för alla som skulle lura systemet? Har stölder av registreringsskyltar ökat i Stockholmstrakten?

Det var ju nån jäkel i Dalarna som fick påminnelseavgift på sin Grålle som tydligen passerat tullarna en hel del.. Han hade ett helsike med att hävda sin oskyldighet vill jag minnas.

Åker man av essingen mot norrtullsgatan, vid Mc-Varuhuset finns en bussgenomfart man kan ta om man har en lite bredare farkost. Där körde jag med Långforden hela tiden när jag bodde på Gävlegatan.

Last edited:

1 1/2 miljon minuter till annat för dem som kör, alltid något...

Jag utnyttjar det faktum att vår bil står parkerad ute, snön har således packat in båda skyltarna i en fin kaka......nemas problemas!

http://www.speedflip.com/ verkar ha en rätt smart lösning! Tar ju inte allt för lång tid att få igen investeringen!

Lite frågor!

De snackades mycket om prismor framför skylten, funkar det? kör folk fortfarande med det?
Har polisen kontroll i samband med en station för att se att alla har synlig plåt?

Räcker det med att dölja bara någon bokstav i regnummret eller måste man dölja hela ?

Fotas bilen alltid både framifrån och bakifrån?

Efter en dålig dag på jobbet/vaknat sen på morgon blir man extra förbannad på de jävla betalstationerna då?

Vilka är de 10% som sluta åka bil? De fattiga? sossarna? annat patrask?

Kostar det pengar dygnet runt hela veckan?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla