Furstens gixxer versus GP-hoj 1000cc

KROKEN

MCkroken :-)
Gick med
13 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 929RR -00
En fundering bara :va ?
Hur tror ni Furstens gixxer skulle klara sig mot en GP-hoj? På bana såklart!
Jämbördiga?, det måste ju vara mer kräm i gixxern eller hur. Låt höra era filosofiska tankegångar...
 
Det är nog rätt jämnt effektmässigt medan chassi och körbarhet ger, enligt mig, stor seger till GP-hojen. För att inte tala om vikten på GP-hojen!
 
KROKEN skrev:
2309272 En fundering bara :va ?
Hur tror ni Furstens gixxer skulle klara sig mot en GP-hoj? På bana såklart!
Jämbördiga?, det måste ju vara mer kräm i gixxern eller hur. Låt höra era filosofiska tankegångar...

Jag tror att vikt, teknik och chassi är tre faktorer som ger GP-hojen segern.

Sen beror det ju på hur du menar. Vem kör?
 
tror du min BMW 525 har en chans mot en F1-bil?
 
Säg att det två jämbördiga förare såklart, tex Rossi och jag :banana , skämtosido, två jämbördiga.
 
gthyni skrev:
2309281 tror du min BMW 525 har en chans mot en F1-bil?

Ja det var ju en otroligt bra liknelse, en 525a ser ju nästan likadan ut o
väger nästan lika mycket som en F1bil. :)

I sammanhanget så är det skulle jag vilja påstå att det finns
Betydligt mer likheter mellan r1000-turboa ala Fürstenhoff och en
MotoGP-hoj än det nånsin kommer att finnas någon standardbil
och en F1-bil.

Men visst, GP-hojen bör gå fortast (men det kan man iofs inte vara säker
på) runt en bana med samma chaufför.
 
varför alltid Furstens turbo? är den så mycket unikare än alla andras turbosport hojar i sverige.
 
blom skrev:
2309325 varför alltid Furstens turbo? är den så mycket unikare än alla andras turbosport hojar i sverige.

Har för mig att det satt ganska mycket specialgrejer på den men
det kan säkert Patrik svara bäst på.
 
Säg en koenigsegg ccx mot F1 är en bättre liknelse och ägget hade precis som gixxer fått tok mycket stryk...
 
240 bakhjulshästar på 145kg hoj med det absolut bästa som finns att uppbringa chassiemässigt, mot en gathoj? Behöver frågan ens ställas?
 
Det är en skymf mot MotoGP-hojen att ens tänka på att jämföra dem. Du kan förädla en gathoj hur mycket som helst, det är i slutänden ändå en gathoj, full av kompromisser.
 
kajlyl skrev:
2309340 Säg en koenigsegg ccx mot F1 är en bättre liknelse och ägget hade precis som gixxer fått tok mycket stryk...

koenigsegg ccx gjorde väl runt 1.18 på Top-Gears bana, medans Renaults F1 körde samma bana på 59,8. Samma chaufför.
Aston Martins Le-Mans bil gjorde med samma chaufför & bana 1,09
 
KROKEN skrev:
2309272 En fundering bara :va ?
Hur tror ni Furstens gixxer skulle klara sig mot en GP-hoj? På bana såklart!
Jämbördiga?, det måste ju vara mer kräm i gixxern eller hur. Låt höra era filosofiska tankegångar...

Inte en sula...han har ju själv sagt att den är byggd och optimerad för ett enda syfte; åka fort och på ett hjul, i motogp cirkusen så är hojarna anpassade för ett enda syfte, fort rakt fram och FORT(AST) när det svänger, där är allt optimerat för det. I de kurvorna i de farterna, spelar det ingen roll med turbo och 500 hk på veven, den har inte optimal körbarhet där. Det är vad JAG tror, busan är nog ingen kurvälskare på det viset.
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
2309878 Inte en sula...han har ju själv sagt att den är byggd och optimerad för ett enda syfte; åka fort och på ett hjul, i motogp cirkusen så är hojarna anpassade för ett enda syfte, fort rakt fram och FORT(AST) när det svänger, där är allt optimerat för det. Det är vad JAG tror, busan är nog ingen kurvälskare på det viset.
Nu pratade dom iofs om hans gsxr1000 turbo.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top