Funnybiken, landmärke eller räjsbike?

Man börjar komma in på Ellfors linje 2 fram och ett tillbaka:huvet

Nåja lite modifiering utav mellanrör i ramen så är detta numera bultat

Detta gör det möjligt att demontera plenumburken och kylet:gnissla

Nu börjar också gavlarna och ingången till laddkylet komma på plats

Det blir ett litet mellanplenum innan luften får smita runt hörnet

Kanske inte helt flödesoptimalt men arean är allafall tillräklig

Jag fick dit min fina V-Bandsskarv direkt på kylet, Skönt då slipper jag långa strutar som sticker ut från kylet:banana

Det är så kul att kolla dina innovativa lösningar, och fina byggkonst:tummenupp (fjäsko:rolleyes:) Fast det ger en viss prestationsångest...
 
4 Små bilder

Synd att det pyser nånstans när man trycktestar:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
 

Bifogat

  • P1000294.jpg
    P1000294.jpg
    220.4 KB · Visningar: 282
  • P1000295.jpg
    P1000295.jpg
    211.9 KB · Visningar: 248
  • P1000296.jpg
    P1000296.jpg
    213.9 KB · Visningar: 260
  • P1000297.jpg
    P1000297.jpg
    213.8 KB · Visningar: 256
Å hur i helvete hittar du läckan i alla jefla svetsar ?:va:huvet
 
En liten fuelrail blev det

Det blir att jaga finnish på bitarna längre fram

Dels är det lätt att repa grejorna innan man har byggt färdigt

och sen vet man inte vilka delar som blir permanent eller vilka som måste byggas om av nån anledning
 

Bifogat

  • P1000299.jpg
    P1000299.jpg
    226.2 KB · Visningar: 218
Haru fått någon baksvål ?
 
Vilken firma är bäst på kulörta kopplingar

Nån som har länk till postorderfirma med bra service å priser?
 
Tjena Peter!

Jag har följt ditt å många andras byggen i smyg, men nu har jag klivit ur garderoben å törs skriva. Det är ju helt sjukt vad fina saker du bygger, och att du sedan har knullputts på allt. Hur orkar du? Men jag tror du inspererar många. Men man får lite mindervärdes komplex när man själv håller på, fast jag är ju liten. Funnybiken har väll stått å sammlat damm ett tag, kul att du tog dig an den.

Som du jobbar på hinner du ju köra ut julklapparna med den.// Peter
 
Tjena Peter!

Jag har följt ditt å många andras byggen i smyg, men nu har jag klivit ur garderoben å törs skriva. Det är ju helt sjukt vad fina saker du bygger, och att du sedan har knullputts på allt. Hur orkar du? Men jag tror du inspererar många. Men man får lite mindervärdes komplex när man själv håller på, fast jag är ju liten. Funnybiken har väll stått å sammlat damm ett tag, kul att du tog dig an den.

Som du jobbar på hinner du ju köra ut julklapparna med den.// Peter


Tack tack , det värmer å höra att du gillar bygget

Det ser ut att kunna bli fint det du bygger med

Och rent historiskt så brukar dom gå som tusan dina byggen:yoparty


Peter
 
Några små kulörta kopplingar (suck)

Hur är det man säger " alla vägar bär till kina"??

För första gången hörda jag i somras att folk klagade på att kulörta nipplar brukade läcka

Jag har aldrig hört talas om sådant , Orginalkopplingarna är ju framtagna för flyg och där tollereras inget piss

Kan det vara så att numera kommer allt från kina och är lite sämre


Dessa kopplingar är klumpiga och har ingen skärknivstätning som går in i änden på slangen


Är det någon här som råkat på dessa förut???:va
 

Bifogat

  • P1000300.jpg
    P1000300.jpg
    222.7 KB · Visningar: 138
  • P1000301.jpg
    P1000301.jpg
    211.8 KB · Visningar: 123
  • P1000302.jpg
    P1000302.jpg
    216.3 KB · Visningar: 142
  • P1000303.jpg
    P1000303.jpg
    223.4 KB · Visningar: 134
Last edited:
Antagligen onödigt att påpeka för en byggare av rang men glöm inte att stålomspunnet fungerar riktigt bra som avverkningsverktyg. "Gummi på" där slangen går genom trycklådan.

Mvh
PiPPi
 
Några små kulörta kopplingar (suck)

Hur är det man säger " alla vägar bär till kina"??

För första gången hörda jag i somras att folk klagade på att kulörta nipplar brukade läcka

Jag har aldrig hört talas om sådant , Orginalkopplingarna är ju framtagna för flyg och där tollereras inget piss

Kan det vara så att numera kommer allt från kina och är lite sämre


Dessa kopplingar är klumpiga och har ingen skärknivstätning som går in i änden på slangen


Är det någon här som råkat på dessa förut???:va

Du är inte ensam. :(

Gjorde en liten tråd för ett tag sedan, visserligen om JEGS egna kopplingar. Nu har jag limmat varenda en och nu håller dom tätt, men det känns skapligt värdelöst att behöva göra det.

Här kan man läsa om dom

De enda som funkar tror jag är Russels egna, ej kinakopior. Men då kostar dom därefter.

Edit: I framtiden vill jag prova att köra kopparledingar till allt. Med mutter och kona, då jädrar läcker det inte.
Sen högglanspolera alltsammans så får man en härlig vintage-feeling.
Nackdelen är ju att man tappar mycket flexibilitet, även fast man kan dra dom i "skruvar" och eliminera mycket av detta problemet.
 
Last edited:
Ja bäst är nog att köpa "originalet" alltså Earl's, Russel eller Aeroquip. Jeg:s egna är nog kineskopior. Även lågpriskopplingarna på Summit och liknande är nog från samma Kinafabrik.

Synd att att kineserna inte verkar få till det, ty priset är ju inte fel.
Spraybrand i bromsbänken är ju dock ofta betydligt dyrare än Earl's-, Russel- eller Aeroquip-kopplingarna. :gnissla


Du är inte ensam. :(

Gjorde en liten tråd för ett tag sedan, visserligen om JEGS egna kopplingar. Nu har jag limmat varenda en och nu håller dom tätt, men det känns skapligt värdelöst att behöva göra det.

Här kan man läsa om dom

De enda som funkar tror jag är Russels egna, ej kinakopior. Men då kostar dom därefter.

Edit: I framtiden vill jag prova att köra kopparledingar till allt. Med mutter och kona, då jädrar läcker det inte.
Sen högglanspolera alltsammans så får man en härlig vintage-feeling.
Nackdelen är ju att man tappar mycket flexibilitet, även fast man kan dra dom i "skruvar" och eliminera mycket av detta problemet.
 
Ja bäst är nog att köpa "originalet" alltså Earl's, Russel eller Aeroquip. Jeg:s egna är nog kineskopior. Även lågpriskopplingarna på Summit och liknande är nog från samma Kinafabrik.

Synd att att kineserna inte verkar få till det, ty priset är ju inte fel.
Spraybrand i bromsbänken är ju dock ofta betydligt dyrare än Earl's-, Russel- eller Aeroquip-kopplingarna. :gnissla

Jajemän, det är nå få aktörer där ute som fortfarande är the real deal.
Men, jag tror kineserna kommer komma igen hårt när dom får ordning på kvalitén på sina grejer.
 
Det trista här är att det var INTE billigt , Jag var bara lat och orkade inte åka till MBM nu när dom flyttat

Priserna var i stort sett det samma men MBMs har ALDRIG strulat ( tror det är Earls)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top