Funktion på cylindervägg 2-t ?

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Funktion på cylindervägg vid överströmmningskanal 2-t ?

Jag undrar vilken funktion cylinderväggen (1.) vid överströmningskanalerna har. Jag menar alltså den mot cylinderloppet och inte skiljeväggen inuti överströmningskanalen. Påverkas något negativt eller positivt om jag sänker höjden på den?

Mvh

Bifogat

• cylinder.JPG
    cylinder.JPG
    31.7 KB · Visningar: 68
Last edited:
EasyRider skrev:
Påverkas något negativt eller positivt om jag sänker höjden på den?

Vad vill du uppnå? En längre öppettid kan ge mer effekt på högre varvtal medans en kortare öppettid ger mer mellanvrid. Hur du kan påverka det rent mekaniskt får du klura ut på egen hand. :)

Det finns mycket att läsa om 2-t trimning här på SH.

<edit>För att förhindra eventuell gråt & tandagnisslan, det du pekar på har inget med effekt och trimning att göra utan är support för kolvens sidor vid kolvbulten. </edit>

Last edited:
Tack, tack. :Bugar

Det jag vill uppnå är bara att förhindra sprickbildning. Kanten är väldigt tunn och spetsig ( inte bästa kvalisort på den cylindern :lol ) så jag vill bara jämna till den så att det blir lite tjockare gods där. Detta innebär dock att jag nog får ta 1 mm eller så. :)

Jag får också passa på att tacka för den tidigare hjälpen med packningsmassan. Nu ser det ut att vara tätt runt cylinderfoten. :tummenupp

EasyRider skrev:
2125594 Tack, tack. :Bugar

Det jag vill uppnå är bara att förhindra sprickbildning. Kanten är väldigt tunn och spetsig ( inte bästa kvalisort på den cylindern :lol ) så jag vill bara jämna till den så att det blir lite tjockare gods där. Detta innebär dock att jag nog får ta 1 mm eller så. :)

Jag får också passa på att tacka för den tidigare hjälpen med packningsmassan. Nu ser det ut att vara tätt runt cylinderfoten. :tummenupp

Runda bara av kanten med lite fin snärgeduk/trissa.

Visst kan du sänka (höja anm.) denna kant, det gör flödet från vevhuset upp i porten lite friare, men inte mycket.
Se oxå upp med att inte ändra den för mycket då det precis som du själv säger, försvagar cylindern.
Cylinderväggen har ingen supportverkan på kolvbulten i en tvåtaktare.
De måste låsas med clips. (annars hade de tittat ut i spolkanalerna högre upp med :död som resultat)

Sen att du provmonterar, kollar matchning i övergångar och skarvar mellan block och kanaler, samt anpassar dessa efter behov visste du ju redan.
Snygga lena radier överallt är alltid bra inte bara ur strömningssynpunkt, utan oxå hållfasthetsmässigt.
Ex.vis kan du få ringarna att leva längre samt oxå ökad effekt genom att ge alla kanaler som mynnar ut i cylindern en liiiiiten men fin radie.
Finaste smärgelduk, och bryn bara av det vassa så att du inte längre skär dig på de skarpa kanterna som bildades på fabriken vid maskinbearbetningen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg